Fortolkningskunstens betydning for utforskningen av mennesker

Fortolkningskunsten er både verktøy og medium for forståelse av oss selv og vårt liv i verden. Anvendelsen av verktøyet skjer med henblikk på samhandling mellom mennesker, som også er mulig ...

Av: Thor Olav Olsen | 15 april, 2010
Agora - filosofiska essäer

Bild: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 1

Tarja Salmi-Jacobsons reportage i två delar om Draculas födelseort Sighisoara.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | 11 januari, 2016
Resereportage

Björn Gustavsson

Björn Gustavsson är i farten igen

Kulturhösten i Stockholm: här några av höjdpunkterna (det vill säga mina höjdpunkter: inga objektiva höjdpunkter…). Det kommer att handla om alltifrån konst till opera och film.

Av: Björn Gustavsson | 29 december, 2015
Björn Gustavsson

Wilhelm Sesemann – en spegel av Europas förvirrade situation

  I vår nordiska filosofihistoria finns ett mycket perifert namn, som dock i en europeisk kontext intar en beaktansvärd ställning, nämligen Wilhelm Sesemann. Hans anknytning till det svenska är egentligen mycket ...

Av: Michael Wirth | 12 november, 2011
Essäer

Strindbergs stegräknare



Image
Strindberg med döttrarna Karin och Greta
Tommy Åberg om Strindberg, Siri von Essen och Första tanden

Herrn i Strindbergs Första varningen erkänner för Frun att han känner sig löjlig. Lite löjlig för att han efter femton års äktenskap fortfarande är förälskad i sin hustru.

- Går du med stegräknare på dig? utbrister Frun.

I sanning en märklig metafor mer än ett sekel tillbaka för tiden som går. Repliken förekommer i enaktaren Första varningen från 1892. Herrn och Frun i pjäsen har omtalats som Dödsdansens äkta par tio år före Dödsdansen. Herrn skakas av svartsjuka och planerar att lämna Frun, för sjunde gången.

Men Frun bryter en framtand, blir i sin tur svartsjuk på Herrn och han lugnar ner sig och stannar. Förvissad om att hon med en bruten framtand förlorade sin attraktionskraft på män. Strindberg kallade först stycket för Första tanden, grundat på att Siri von Essen tappade en framtand när paret bodde i Aargau i Schweiz sommaren 1886.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Strindberg beskriver situationen som en stor sorg i En dåres försvarstal:

" Håret blekna, brösten sjunka som vågor efter stormen, trapporna blir långsamma för hennes lilla fot och lungorna fungera inte längre med samma kraft."  Hur gammal hon var? "Hon är i sitt trettiosjunde år!" slår August fast, och verkar för dagen lugnad i sin svartsjuka.

Själv gjorde Strindberg långa promenader dagligen sedan ungdomen, ett beprövat sätt att hålla ålderdomens entré stången. Han hade säkert varit en av de första att ha stegräknare, öppen för allt nytt och modernt som han gärna ville vara.  Frågan är dock om stegräknare hade haft någon funktion: " jag går icke, jag flyger; jag känner att jag ej har någon kropp, all sorgsenhet förflyktigas och jag är helt och hållet själ. Det är för mig den inre samlingens, en bönens timme, min gudstjänst", skriver Strindberg i Inferno. Ingen fick följa med honom på hans dagliga morgonpromenader: "icke ens min hustru".

Den i Strindbergs svartsjuka fantasi starkt åldrade Siri von Essen fick vackert sitta hemma. Om hon blev gammal i förtid, eller gjorde sina egna promenader känner jag inte till. Stegräknare skulle hon förmodligen inte bry sig om. 

Tommy Åberg

Ur arkivet

view_module reorder
Filip Jers, foto Lars Löfvendahl

En virtuos på harmonika

Det har regnat priser över Filip Jers, nu senast Jazzkatten, där han fick pris som årets musiker och för inte så länge sedan pris för Årets album i folkmusik vid ...

Av: Bo Bjelvehammar | Musikens porträtt | 30 oktober, 2016

Refleksjoner om identiteten til eksisterende entiteter

Eksisterende entiteter har en spatio-temporal akse som forutsetning og betingelse for deres tilstedværen i verden, samtidig som hver eneste eksisterende entitet har å bli lokalisert langsetter en slik spatio-temporal akse ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 25 april, 2010

Carsten Palmer Schale

Carsten Schale - 16 dikter (till TD)

Carsten Palmer Schale är främst dr. i sociologi och forskare och författare i filosofi, men har under de senaste 25 åren sysslat alltmer med skönlitteratur (där han också har universitetsutbildning) ...

Av: Carsten Palmer Schale | Utopiska geografier | 14 september, 2015

Drängsmarks såg – en bit levande kultur

Gamla industribyggnader och maskiner rymmer en kunskap om verkligheten. Ja, de kan till och med vara vackra för den som har blicken. Arbete, och minnen efter arbete, det är en ...

Av: Signe Rudberg | Essäer | 30 april, 2008

Litteraturens resa in i det underbara. Intervju med Dante Maffìa

Dante Maffìa är en italiensk författare från Kalabrien i Syditalien. Han har skrivit många böcker: romaner, diktsamlingar, essäer. Böckerna publiceras på italienska men i bland även på kalabresiska, ett vackert ...

Av: Iacopo Vannicelli | Litteraturens porträtt | 06 december, 2013

Foto: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 2

Andra delen av Tarja Salmi-Jacobsons reportage om greven Dracula.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Resereportage | 13 januari, 2016

Det Finlandssvenska dilemmat

I relationen mellan Finland och Sverige har en uttunning skett till följd av skeenden som idag är både okända och förnekade av båda parter. I medvetande dröjer en känsla av ...

Av: Oliver Parland | Kulturreportage | 24 september, 2013

Ringen i örat

Hundings “hydda” med Hunding själv på plats. Foto: Bayreuther Festspiel Ringen i örat - med Wagner i Bayreuth. Kapten Wagner – jo, han heter faktiskt så – slussar mig ner genom molnbankarna till ...

Av: Ulf Stenberg | Kulturreportage | 11 september, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.