Montsalvat versus Koli, Parsifal versus Paraske. Pan versus Graal

Vad betyder musik? Allt eller intet? Är då musik, endast tomt klingande former eller ett konkret icke diskursivt språk, med egen symbolik, syntax och mening? Kan vi söka reda ut detta ...

Av: Oliver Parland | 27 juni, 2011
Essäer om musik

Hermann Hesse

Hermann Hesses klassiker: Narziss och Goldmund

I Klas Östergrens nya roman I en skog av Sumak finns en parafras på kastanjeträdet i Herman Hesses roman Narziss och Goldmund. Precis som Östergrens roman som gått som följetong ...

Av: Ulf Nygren | 27 augusti, 2017
Essäer om litteratur & böcker

av Caspar David Friedrich

Götterdämmerung!

Charles-Valentin Alkans op. 27, ”Le chemin de fer”, hör till de många musikaliska tolkningarna av järnvägsresandets fart och fläkt. Det är mindre direkt ljudhärmande än avgångsvisslan och ångpuffarna i H ...

Av: Ivo Holmqvist | 22 november, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Karin Victorin

… hootchy kootchy-dansare som baserade sina danser på magdans och andra orientaliska danser sågs först 1893 i Chicago … – Ur Burlesque – and the New Bump-n-Grind Av Michelle Baldwin. Karin Victorin Hootchy Kootchys ...

Av: Agneta Tröjer | 11 september, 2007
Övriga porträtt

Strindbergs stegräknare



Image
Strindberg med döttrarna Karin och Greta
Tommy Åberg om Strindberg, Siri von Essen och Första tanden

Herrn i Strindbergs Första varningen erkänner för Frun att han känner sig löjlig. Lite löjlig för att han efter femton års äktenskap fortfarande är förälskad i sin hustru.

- Går du med stegräknare på dig? utbrister Frun.

I sanning en märklig metafor mer än ett sekel tillbaka för tiden som går. Repliken förekommer i enaktaren Första varningen från 1892. Herrn och Frun i pjäsen har omtalats som Dödsdansens äkta par tio år före Dödsdansen. Herrn skakas av svartsjuka och planerar att lämna Frun, för sjunde gången.

Men Frun bryter en framtand, blir i sin tur svartsjuk på Herrn och han lugnar ner sig och stannar. Förvissad om att hon med en bruten framtand förlorade sin attraktionskraft på män. Strindberg kallade först stycket för Första tanden, grundat på att Siri von Essen tappade en framtand när paret bodde i Aargau i Schweiz sommaren 1886.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Strindberg beskriver situationen som en stor sorg i En dåres försvarstal:

" Håret blekna, brösten sjunka som vågor efter stormen, trapporna blir långsamma för hennes lilla fot och lungorna fungera inte längre med samma kraft."  Hur gammal hon var? "Hon är i sitt trettiosjunde år!" slår August fast, och verkar för dagen lugnad i sin svartsjuka.

Själv gjorde Strindberg långa promenader dagligen sedan ungdomen, ett beprövat sätt att hålla ålderdomens entré stången. Han hade säkert varit en av de första att ha stegräknare, öppen för allt nytt och modernt som han gärna ville vara.  Frågan är dock om stegräknare hade haft någon funktion: " jag går icke, jag flyger; jag känner att jag ej har någon kropp, all sorgsenhet förflyktigas och jag är helt och hållet själ. Det är för mig den inre samlingens, en bönens timme, min gudstjänst", skriver Strindberg i Inferno. Ingen fick följa med honom på hans dagliga morgonpromenader: "icke ens min hustru".

Den i Strindbergs svartsjuka fantasi starkt åldrade Siri von Essen fick vackert sitta hemma. Om hon blev gammal i förtid, eller gjorde sina egna promenader känner jag inte till. Stegräknare skulle hon förmodligen inte bry sig om. 

Tommy Åberg

Ur arkivet

view_module reorder

Våldtäktstrosan

"Jag läste i senaste numret av Cosmo.""Va, har det kommit ut en ny?""Nej, ja menar Veckorevyn." På tåget mellan Göteborg och Malmö sitter jag skyddad från sommarregnet och lyssnar till två ...

Av: Fredrik Rubin | Gästkrönikör | 13 juli, 2009

För att hålla demokratin levande. Om Martha Nussbaum

Genom att studera framsidan på Martha Nussbaums bok ”Not for Profit” med ytterligare rubrik ”Why Democracy Needs the Humanities” är det möjligt att ur den valda designen uttolka bokens bud­skaps­innehåll ...

Av: Karl-Gustaf Svanström | Essäer om litteratur & böcker | 17 februari, 2012

Europa och den monumentala väggen – Del 1

Det finns en gemensam tradition vad gäller det europeiska väggmåleriet i den mån att länder har influerat varandra, och detta möjliggör att man kan diskutera fenomenet ur en bred och ...

Av: Allan Persson | Essäer om konst | 12 januari, 2013

Hänt i Skvättet 2

 

Av: Mattias Kronstrand | Kulturen strippar | 07 oktober, 2013

De kvinnliga konstnärernas revansch

Karin Larsson. Eva Bonnier. Julia Beck. Samtliga aktuella i sommar med nya utställningar och nya böcker som kommit ut om dem. Egentligen är det fel att säga att de kvinnliga konstnärerna gör comeback ...

Av: Belinda Graham | Essäer om konst | 09 juli, 2013

Pino Masi och det italienska ärret Intervju med Roan Johnson

På den italienska filmfestivalen den 4 – 7 oktober på biografen Sture visades bland annat filmen ”Högst upp på listan” (I primi della lista), en skruvad komedi med allvarliga undertoner ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 23 oktober, 2012

Lin Fengmians uggla är egentligen en uv

Den kinesiska uven av konstnären Lin Fengmian (1963) förefaller så sorgsen. Kanske för att den kom till Sverige, förvärvad mer eller mindre direkt av familjen Ramel, och blev kallad uggla ...

Av: Birgitta Milits | Konstens porträtt | 07 december, 2013

Syrad dub

En dag i en urban nomads liv. Förflyttningar i skimrande neonblänkande öknar. Sanden är vacker asfalt som äter upp huden inte med blänkande hetta. Putsad med apati och likgiltighet ...

Av: Klas Lundström | Gästkrönikör | 04 september, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts