Självporträtt . Olja 1933

Bilden bortom tingen. Kasimir Malevitj och konstens vägval

”Det tycks mig som om Rafaels, Rubens, Rembrandts med fleras måleri för kritiken och för samhället inte har blivit något annat än en konkretion av otaliga ’ting’, som gör det ...

Av: Thomas Notini | 30 november, 2017
Konstens porträtt

Om det avsides gemenskapslivet

Vantrivsel Vi var alltså inte nöjda med den vanliga tébjudningen. Vi får magknip av small talk och mobilsamtalen i bussen och på tåget om adiafora. Hans Granlid berättade om hur ...

Av: Gunnar Lundin | 05 mars, 2009
Essäer om samhället

I de mörkaste skogarna döljer sig de mörkaste hemligheterna

En uppstickare bland de svenska långfilmsdebutanterna är Johan Lundh som med filmen ”Den som söker” (Svensk distribution: Njutafilms) visade vad han går för. Filmen fick också sätta punkt för Göteborgs ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | 18 mars, 2013
Filmens porträtt

Marie Norin presenterar sig

Marie Norin presenterar sig Jag heter Marie Norin och är poet. En gång för nästan tio år sedan frågade Bengt Emil Johnsson mig vad jag skrev. "Poesi", svarade jag. Då skrattade ...

Av: Marie Norin | 19 september, 2006
Litteraturens porträtt

Genren som inte tas på allvar



Genren som inte tas på allvar

Kulturhuset i Stockholm anordnar varje år en fest till novellens ära. Ett kalas som i år väckte tankar om den korta prosaberättelsens tynande tillvaro. Hur står det egentligen till med novellen i Sverige?

– Jag skulle önska att det var normalt att skriva noveller, säger författaren Oline Stig.

På bokbordet utanför hörsalen samsas böcker av festens internationella dragplåster Richard Ford med verk av våra svenska novellförfattare. Mellan filmer och författarsamtal blir det trångt framför bordet. Traven med debutanten Jonas Karlssons novellsamling Det andra målet minskar stadigt. Hans uppläsning av novellen Min kompis på Gondolen framkallade tidigare under dagen många skratt i den fullsatta läsesalen.

Jonas Karlsson tillhör, liksom flera av novellfestens gäster, generationen efter 1990-talets svenska novellboom. En tid då novellkonsten hyllades och förutspåddes en lysande framtid. Men sedan blev det tyst och rykten om novellens död började åter florera. I Novellfestens inledningsanförande gjorde arrangören Ingemar Fasth sitt bästa för att tillbakavisa dylika rykten. 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

– De senaste åren har det hållits flera novellfester i Sverige. Utrymmet för den tryckta novellen har minskat men det pågår en rörelse för novellen på nätet, säger han.

I USA lever novellen ett gott liv mycket tack vare tidskrifternas satsningar. Tidskrifterna i Sverige verkar dock inte vara beredda att haka på trenden. Ingemar Fasth hänvisade till ett citat i DN av tidskriften Bons chefredaktör Madelaine Levy: ”Jag är lockad av att be andra skriva skönlitterärt. Som kanske har litterära ambitioner men som är väldigt upptagna med andra saker.” Enligt Ingemar Fast säger citatet något om synen på novellskrivandet i Sverige, som något man gör med en axelryckning.

Ingemar Fasth är inte ensam om att tro på novellformen. Anders Cullhed, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, hävdar att novellens status är på uppgång och framhåller även han nätet som ett forum för detta.

– Genren är ingalunda på väg att försvinna, tvärtom. Utvecklingen kan ha att göra med kulturens krav på snabbare konsumtion. Exponeringen från olika medier och den allt vanligare läsningen på nätet, också av fiktion, pekar åt det hållet.

Anders Cullhed ser en fördelning av läsningen, relaterad till människors tid, som en möjlig utveckling.

– Längre arbetsuppehåll och resor disponerar tid för romaner. Lediga kvällar, pauser, bussar och pendeltåg varvar bloggar och mejl med, exempelvis, noveller.

Vad våra svenska novellförfattare hade att säga om synen på sin egen genre fick åhörarna veta vid ett författarsamtal med Oline Stig, Jonas Karlsson och Anna Schulze.

– Jag kan bli väldigt trött på att man måste förklara sitt val av genre när man skriver noveller. Jag skulle önska att det var normalt! utbrast Oline Stig och lockade fram skratt hos publiken på Kulturhuset.

Anna Schulze framhöll det faktum att novellen har en hög status i författarsammanhang men att bland dem som inte är lika insatta i litteratur är det en genre som inte riktigt räknas.

­– ”När ska du skriva en riktig bok?” är en fråga man kan få höra ibland, säger hon.

På tal om den svenska novellens särart berättade Anna Schulze om en novellresa till Ryssland. I kommentarerna till de svenska författarnas verk såg hon att det finns en nationalkaraktär inom novellskrivandet.

– I den svenska novellen är mycket osagt, vi använder oss ofta av isbergstekniken och av symbolhandlingar, sa Anna Schulze och tillade att hon verkligen kände igen de här dragen i sitt eget skrivande.       

Erika Hesselgren 

Ur arkivet

view_module reorder
Vladimiro Sirenetto  Oravsky. Bild: Ole Schwander

April april din dumma strömming - en kunskapslyftspaus

Den första april försöker många institutioner och ännu fler människor överträffa varandra med vitsar, absurditeter och practical jokes av varierade underhållnings- och surhetsgradsvärde. Jag tycker att det är en trevlig tradition ...

Av: Vladimiro Sirenetto Oravsky | Gästkrönikör | 01 april, 2016

Umberto Eco, Sverige och kyrkogården

Alexandria, Alessandria på italienska, ligger inte i Egypten. Åtminstone inte bara där. Det finns faktiskt en stad i Piemonte, i norra Italien, som heter så. Staden fick namnet av en ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 24 oktober, 2011

Vildapel foto CCBYSA3.0

Vildapel

Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av, och att det var en lust för ögonen, och att det var ett ljuvligt träd, eftersom man därav fick förstånd, och hon tog av ...

Av: Johannes Söderqvist | Kulturreportage | 13 februari, 2017

Akropolis under antiken

Närvaron av tre vattenkällor på Akropolis sluttningar kan ha varit ett av de viktigaste skälen till att de första nybyggarna valde Akropolis som boplats på 6000-talet f. Kr. Vid bergsfoten ...

Av: Lilian O. Montmar | Essäer om konst | 09 december, 2009

En omöjlig intervju med Snövit av Ann Hingström

Montage: Guido ZeccolaHon sitter i ett bergsfängelse i norra Italien och får inte ta emot besök. Enligt hennes fångvaktare är det heller inte någon som önskar besöka henne. Vi leds ...

Av: Ann Hingström | Utopiska geografier | 24 november, 2008

Nazister i B-filmskräckträsket och högerextremismens framväxt i Europa

Efter andra världskriget inleddes en människojakt på de skyldiga nazisterna som stått bakom några av historiens värsta krigsbrott mot mänskligheten. Några fångades direkt, andra tog livet av sig innan rättvisan ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om film | 13 oktober, 2014

Anarkismens brand har släckts, kompromisserna har blivit för många

Med anledning av att Kjell Espmark fyller åttio år - den 18 februari - publicerar vi denna intervju, gjord för en del år sedan i ett somrigt Gamla Stan. Dagen är ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 19 februari, 2010

Jag vill hinna se korna

Man snackar om höghastighetståg nu. Det går inte snabbt nog. Vi måste komma fram fortare. Vi har väldigt bråttom. Snart har vi inte tid över till någonting. Jag gillar tåg ...

Av: Stefan Whilde | Gästkrönikör | 04 november, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts