Damaskus

DEN ÅTTONDE PORTEN   Det fanns sju portar det fanns sju portar till Damaskus   så har man sagt mig så står det   Men Damaskus viskar det finns åtta portar   Den åttonde porten är för främlingen som öppnar sitt hjärta för ...

Av: Elisabeth Korndahl | 07 juni, 2010
Utopiska geografier

Ulf lundell som rockmusiker  Foto betasjufem

Om Ulf Lundell

Visst är det överraskande: författaren Ulf Lundell, en av få författare som fortsatt att skriva böcker på en gammaldags skrivmaskin, nu gett sig ut i cybervärlden och börjar blogga. Han ...

Av: Björn Gustavsson | 17 november, 2015
Björn Gustavsson

“The elitism of talent and the tyranny of appearance”

En romantiskt sinnad kan kalla det för skönhet, en pragmatiker kan benämna det estetik; det finns en mängd olika beteckningar för konstens självändamål. Oavsett ordval torde framgå för varje normalt ...

Av: Mattias Lundmark | 26 december, 2017
Essäer om konst

Ryttarstatyn - Några anteckningar om August Strindberg

Året är 1887. Natten är sen. Men på Rydbergs Kælder är stämningen hög. Röster sorlar, skratten rungar. Champagnen och spriten flödar. Lokalen är full av människor, trots den sena timmen ...

Av: Crister Enander | 01 Maj, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Handke, Keller och den Gröne Henrik



I Peter Handkes roman ”Kort brev till kort farväl” läser Peter Handke, ehh ursäkta en ”romankaraktär i en Handkeroman” den schweiziska författaren Gottfrid Kellers roman ”Den Gröne Henrik”.Vi kan anta att när denne sofistikerat kylige österrikiske metalitteratör refererar till en roman, gör han inte det av en slump. Hela hans författarskap är till bredden fyllt av intertextualitet.




 

 

”Den gröne Henrik” är en slags bildningsroman utan komplikationer, Henrik är ett slags naivt underbarn som går genom världen, som sjöng han ständigt på en hurtig barnvisa, visste stöter han på problem men ”tjo hej och hå, då provar vi nått annat”.

Annons:

1800-talet var det stora romanernas sekel, lätt då att glömma att i skuggan av de stora fransmännen och ryssarna också växte fram en romankonst som vi lever med än idag, den mer rakt berättande utan modernistiska krumbukter.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

”Den gröne Henrik” är en slags bildningsroman utan komplikationer, Henrik är ett slags naivt underbarn som går genom världen, som sjöng han ständigt på en hurtig barnvisa, visste stöter han på problem men ”tjo hej och hå, då provar vi nått annat”.

Detta är en spegelbild av många av Handkes romankaraktärer, de är dagdrivare utan direkt fokus, men där Handke slutar i ett slags melankoliskt nolläge, så trär Gottfrid Keller mer den ena anekdoten efter den andra på ett pärlband. Henrik anammar snarare en slags robust medelväg som livsprincip, han blir inte ren hantverkare i sin fars skomakarspår, men inte heller helt fri konstnär, utan söker sig till den alltmer kommersiella bildproduktion som växer fram under förrförra seklet.

Den gyllene medelvägens nöje visar sig också i att måltiderna nästan får en att tänka på dagens trendiga krogliv, det är för att anamma en krögarklyscha ”enkla råvaror som får tala för sig själv”

Det bisarra äcklet smyger sig dock in då en folkskollärare ofta sägs äta ”syrad ekorre” Fast låter det å andra sidan inte som en dagens rätt på en Österlenskrog driven av en före detta Stockholmare?

”Den gröne Henrik” är i många passager en slags skrattspegel åt vår tid, och främst om vi tillåts vrida och vända lite på begreppet dilettantism. I vår tid har ordet klang av klåpare, men ursprungligen var det ett hedersbegrepp, den som var dilettant hade aptit på livet och ville göra många saker, både teckna, musicera, måla, uppfinna… Som högst i kurs stod begreppet under den tyska romantiken då det sades vara en personlighet som syftade till det eviga. I vår tid förväntas vi på sätt och vis också vara dilettanter, men då snarare i det moderna livets alltmer omänskliga arbetsliv, läraren blir liiite pedagog, liiiite administratör, liiite kurator med resultatet att allt kollapsar under sin egen tyngd…

Keller sätter nästan i system att referera till konsten och litteraturens bronsmedaljörer, den som fallit i glömska. Är det någon som vet vem Johan Paul Friedrich Richter var? Får man tro Wikipedia så författade han ”sentimentala småstycken och satirer som skrevs närmast för att finansiera studier i teologi, som dock aldrig avslutades”.

I en tid av iskallt prestationskrav, väcker inte dessa bortglömda diversepysslare en viss ömsinthet?

Romanen är en högst osannolik och roande bagatell och bör väl inte tolkas alltför samhällskritiskt och politiskt, men det ger bilden av en värld där det fanns svängrum för att prova sig fram lite med det ena och det andra, en livsföring som närmaste är ett prerekvisit för tolerans och bildning.

Henrik är en vandrare som sett mycket, tänkt mycket och landat i någons slags gemytlig bubblig stoicism, saker är vad de är och ingen är helt ond eller god… I vår tid frodas intoleransen i miljöer där man gått direkt från högstadiet till fabriksbandet. Dessutom innehåller den för den här tiden tämligen rund och komplexa kvinnoporträtt, medan männen snarare är endimensionella inkarnationer av idéer och livshållningar.

Att det ständige resande och vandrande Handke låter romanen få plats i en roman är närmaste som en slags mise-en-abyme, i ”Kort brev till långt farväl” finns alltså en dold text som en varmare mer positiv parallellvärld.En värld där man faktiskt tilläts vara amatör, ett ord som ju är besläktat med franskans amour, att älska något (utan beräknande baktanke).

 

 

 

Jesper Nordström

Ur arkivet

view_module reorder

Sommarföljetong. SLUTSEKUNDER Pjäs i tre akter Av Boel Schenlær Akt 2

Scenbilden är densamma i de tre akterna. En cell i ett svenskt fängelse. Vid ena kortsidan en celldörr som öppnas mekaniskt. I golvet en tågräls. Vid celldörren blir det ett ...

Av: Boel Schenlær | Allmänna reportage | 20 juli, 2009

F. Scott Fitzgerald väntar på bussen…

Den utmärkta serien Library of America, USAs svar på den franska La Bibliothèque de la Pléiade, är ett storslaget pågående projekt som vill ge ut allt av värde i den ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 25 juli, 2014

Blomgubben / över huvudet taget

Vad betyder vackert för dig egentligen, plus något mer? Såklart kan de va skönt behagfullt, fåfängt i en gliring, taggat explosivt. Har vackert någonting med verkligheten att göra, över huvudet ...

Av: Kenneth Rundberg | Utopiska geografier | 01 november, 2010

ArkivVisa

Trots ett ett. Oförvånbart. Ofattbart. Av. Huru föröppnandet dig, kunna inte gå till. ¿Varmeraopp fanns du till. Oitagna fram. Fastnat till avstånd i omväg. Du var inte heller hägringen. Vadär ...

Av: Stefan Hammaren | Stefan Hammarén | 06 januari, 2011

En intervju med Markus Andersson

Konst har alltmer kommit att handla om att provocera, utmana konventioner och tänja på gränserna för det acceptabla. Samtidigt kan man skönja ett växande intresse för figurativt måleri och traditionellt ...

Av: Tobias Ridderstråle | Konstens porträtt | 18 februari, 2013

Georg Klein i bakersta raden, vid dörröppningen. Gudrun Eriksson, vid staketraden, längst till höger

Georg Klein – forskare och samtalspartner

Georg Klein, en av våra mest betydande forskare internationellt, professor i tumörbiologi, avled den 10 december. Det kanske kan ses som symboliskt att han avled Nobeldagen, denna märkesdag för forskningen ...

Av: Thomas Wihlman | Reportage om politik & samhälle | 14 december, 2016

Hendrick Avercamp, Kolfspelare på isen, ca. 1625.

Skridskor och kolf under lilla istiden

Om inte vulkanen Tambora i Indonesien hade fått ett våldsamt utbrott 1815 hade kanske aldrig Mary Shelley skrivit romanen om Frankenstein. Vulkanutbrottet skapade ett askmoln som stängde ute solljuset så ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 05 juni, 2016

Elsa Viola. Anteckningar från våning 33

1. De har spärrat in mig och hon har vaknat någonstans i öster. Det var så det började den här gången, precis så. Det där snabba, sköna, onda kan jag inte ...

Av: Elsa Viola | Utopiska geografier | 28 oktober, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.