Att cykla i Palermo

Det finns byråer som säljer äventyrsresor. Du går in i djungeln eller i öknen, under de högsta vattenfallen i världen eller i de djupaste grottorna. Du gör forsränning i oframkomliga ...

Av: Nadia Scapoli | 01 november, 2013
Resereportage

Den kosmiske Eros. Om Robert Duncan

Robert Duncan har länge varit en doldis i amerikansk litteratur. Det är först på senare år som hans verkliga betydelse börjat klarnat. Till det bidrar den postuma publiceringen 2011 av ...

Av: Bo Gustavsson | 31 augusti, 2014
Litteraturens porträtt

André Maurois – Anteckningar om ett historiskt liv

André Maurois citerar Disraeli: ”Or perfect sympathy, or perfect solitude”. Vänskap går djupare än åsikter. Och i vänskapen – också som motsägelse, protest – får åsikterna konturögdhet. Emerson och likafuntade får gärna ...

Av: Gunnar Lundin | 26 augusti, 2013
Litteraturens porträtt

Blixtrande inblick i det moderna techne

  Är människan förvisad från ett mer ursprungligt vara, till följd av ett mekanisk-rationellt handlande och ytligt tänkande? I en bok utgiven av Rabén och Sjögren 1974, vilket består av uppsatser ...

Av: Robert Halvarsson | 30 mars, 2013
Agora - filosofiska essäer

Tomas Andersson Wij. Foto: Wikicommons

Gränsen vi är över den nu



De är många - författarna som hanterar existentiella teman genom sitt författarskap. Låtskrivaren Tomas Andersson Wij är en av dem och han har nu samlat sina texter i en bok som utkom ifjol. 

Gudsbilder och gränsöverskridande inslag hos Tomas Andersson Wij


Jag sitter med mina hörlurar och jag tror på musiken.
Tomas Andersson Wij. Foto: Wikicommons

Tomas Andersson Wij. Foto: Wikicommons

Jag undviker att samla på saker, jag är rädd för att det ska bli för mig som i berättelserna om människor som haft lägenheter så fulla av saker de samlat på sig att allt en dag faller över dem och de kvävs av sitt eget samlande. Men om jag skulle börja samla på något så är det hörlurar i alla former som finns. Att omslutas av ljud, det får gärna bli min död.

Det finns många svenska textförfattare tillika låtskrivare som hanterar existentiella teman genom sitt författarskap. Tomas Andersson Wij är en av dessa, och som dessutom betonat textens betydelse genom att samla sina texter i boken Gå rakt fram och över husen (2014, Albert Bonniers Förlag). Jag tar på mig ett par hörlurar, öppnar boken och läser med musiken. Jag samlar på hörlurar, Andersson Wij samlar på gudsbilder. Bådas samlande öppnar upp för en önskan om förståelse av de existentiella frågorna.

Vilka gudsbilder respektive människobilder samlar Tomas Anderson Wij på? Hur kompletterar de olika skivspåren samlingen? Boken är uppslagen och meningar fäster sig på min näthinna. Kanske att raden: om en rikedom större/ än den här världen ger/ vi visste det då/ vi är värda så mycket mer, fungerar som öppningen för att skönja en människosyn som vill mer än kamp. I en avslutande vision, kanske i ett nu, kanske i en framtid /såg jag gränsen/vi är över den nu/ som texten summeras i 'Vi är värda så mycket mer'.

Texten talar om ett gränsöverskridande men håller sig inom tidens ram genom att inledas med /vårens första regn/ och rundas av med /höstens första regn/. Texten håller sig i tiden och utanför tiden, men i texten finns en visshet om något utöver /vad den här världen ger/.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Liknande transcendent inslag finns i 'Orden i vinden': /orden i vinden säger/det kommer bli bra/till slut. Här träder en förhoppning om något bättre fram. Även här hittar vi en referens till tiden genom årstiden i strofen /så kom den till sist/vintern/ men författaren skriver om vinterns attribut att /isen bär/jag vet.

I 'Om det var Gud' talas om en gud som kan frågas /varför det aldrig vänder/förrän man nästan gett upp/. Många av texterna framhåller den frivilliga eller ofrivilliga kapitulationen eller strävan efter kapitulationen som ett sätt att närma sig förklaringar. Raden /det är det jag håller fast vid/när jag nu släpper taget/ från 'Det jag håller fast vid' och /allting rasar här/ge mig Guds röst/ från 'Guds röst' är exempel på detta. Kanske att allt som man släpper taget om är det som öppnar upp för något nytt hos människan i Andersson Wijs texter, som i raden 'och vem kan säga att han är helt fri/från det som hänt en gång/jag bär en hel värld inom mig. Tydligast kommer detta fram i meningar som /andra tider då jag kan ta det för vad det är/ och /sluta tro på dem som säger att det måste vara en kamp/.

Det finns ett inslag av tilltro till människan i Tomas Andersson Wijs texter och det finns ett existentiellt tema hos honom som står att finna i de gudsbilder som låttexterna målar upp. Jag tolkar bilderna som att författaren ser människans kapacitet att tro på ett större värde hos sig själv och den värld hon lever i. /vem vågar tro på en ny jord och en ny himmel/ och lite längre fram /och vem vågar tro/att den stora musiken/finns och slumrar i oss/.

Jag sitter med mina hörlurar och jag tror på musiken. Jag hoppas att jag kommer fortsätta att samla på hörlurar och jag hoppas att Tomas Andersson Wij kommer fortsätta att samla på existentiella teman. Jag vågar dessutom tro att mänskligheten är värd så mycket mer.*

* Textraderna är hämtade från "Gå rakt fram och över husen" sidorna 49,77,22,90,88,5,160 1 och 170 i den ordning de används i ovanstående text.

Pierre Angrell

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Nybyggare i den svenska obygden. Arbetslinjen anno 1900-talet

Västerbottens län omfattar inte endast kustlandets goda jordar utan även lappmarkernas stora vidder. När denna obygd bröts kunde en människa få uppleva hur en by blev till. En familj slog ...

Av: Lilian O. Montmar | Reportage om politik & samhälle | 13 juli, 2010

Lugn bara... Om jagidentiteter i Kristina Lugns verk

Den klaustrofobiska normaliteten som vi alla avkrävs och stundtals kvävs i kanske ändå med nödvändighet och milt tvång kan sägas äga rollen av avstampskliché och stabil utgångsfaktor och referenspunkt i ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 22 september, 2010

Stig Sæterbakken

Det nya testamentet, jakten på Hitler och det onda ögat bakom spegeln

Stig Sæterbakken sökte efter ondskan i litteraturen, inte som moralist, men som utforskare av hur människan förhåller sig till ondskan som begrepp i sin självförståelse och beskrivning av det andra ...

Av: Alexander Viken | Litteraturens porträtt | 04 augusti, 2017

Les Ballets Suédois, Paris 1920-25

Les Ballets Suédois grundades av mecenaten Rolf de Maré och koreografen Jean Börlin. Paret utvecklade den moderna dansen och samarbetade med tongivande avantgardekonstnärer: målare, musiker, cineaster, poeter och nobelpristagare ...

Av: Anne Edelstam | Reportage om scenkonst | 30 september, 2010

Tio anteckningar om tolerans

illustration Ida Thunström Tio anteckningar om tolerans Den amerikanske tonsättaren och teoretikern John Cage skrev en gång att den enda platsen där utopin och anarkin kunde förverkligas var det geografiska utrymmet som ...

Av: Stig Saeterbakken | Utopiska geografier | 15 juni, 2009

Samisk shamanism får betydelse i dagens konsumtionssamhälle

Under sommaren har det i Tidningen Kulturen skrivits tre artiklar under temat samisk kultur. Med tanke på att Samiska kyrkodagarna i Mo i Rana var en aktuell händelse som lyfte ...

Av: Jenny Gustafsson | Essäer | 14 september, 2013

Den stora översvämningen

Världen förbereder sig inför den kommande flodvågen. I Venedig bygger man ett jättelikt system av portar för att hindra havet från att översvämma staden. I Rotterdam, London och S:t Petersburg ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 19 augusti, 2014

Teori og praksis

I filosofi er gjentakelser nærmest ikke til å komme forbi, og således tar jeg opp og utdyper sentrale punkt i essayet mitt «Livet selv, ett sammendrag.» Filosofi er aktivitet og virksomhet ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 09 oktober, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.