Abrishami synagogan.  Belysning  symboliserar den eviga låga som alltid brinner på offeraltarna

Framme vid en av Teherans många judiska bönehus

Till skillnad från de arabiska länderna har Iran fredat sina judiska församlingar. Sedan 1948 har över 800 000 judar emigrerat och förvisats från sina länder i Mellanöstern och Nordafrika; inte ...

Av: Text och foto: Tarja Salmi-Jacobson | 08 februari, 2017
Essäer om religionen

Åvald Norén. Texter

Mitt namn är Åvald Norén, 22 år och studerar på Malmö Folkhögskola. Jag har skrivit mycket med inspiration av spoken word och även rapp då jag vill uppnå den typen av ...

Av: Åvald Norén | 17 juni, 2013
Utopiska geografier

Att se, röra och göra jaget

I London pågår för tillfället två utställningar som båda berör individens föreställningar om det egna jaget: från frågan om jagets svårdefinierade kärna till dess möjligheter och längtan efter att lämna ...

Av: Lovisa Lindgren | 01 februari, 2010
Essäer om konst

Med tanke på Det öde landets tillkomst

Det öde landet av T. S. Eliot har inte av alla, men av många, kallats 1900-talets viktigaste poem och det är förmodligen den dikt som var århundradets mest inflytelserika. Och ...

Av: Bertil Falk | 18 november, 2013
Essäer om litteratur & böcker

neophyte

På tillgivenhetens och kritikens väg



En kort recension/essä om Ulf I Eriksson, en av Sveriges mest radikala tänkare. 
Ulf I Eriksson

Ulf I Eriksson

Essäerna om bernt erikson och Norman O. Brown uppenbarar en politisk eskatologi som i profetisk anda fotograferar samtiden.
neophyte

neophyte

Omkring 1980 hälsade Ulf I Eriksson på Ola Holmgren och berättade att han skulle lämna E och bibliotekstjänsten i Märsta för att flytta till Marianne Hörnström i Skåne, läsa teologi och börja ett nytt liv. Strax efteråt sa Ola att det hela var overkligt, han skulle inte ha trott det om han inte sett cigarraskan på golvet. Personen och glöden overkliga, askan visar att de finns. – Torsten Ekbom såg rätt när han i DN fann UIE som en färdig essäist redan med Liv i överflöd och Fria andar.

Marianne H lyfte en gång luren då Ulf var utgången och skissade för mig ett skarpt porträtt av U. Han kunde som författare vara tyst långa perioder. Men han samlade på sig, någon eller något visste alltid vad han samlade. Och så kom det, tillsynes med ens. – U är en direkt motsats till MH. Hon antecknade och skrev mer eller mindre ständigt. Språket var hennes hem på samma sätt som Hans Granlid finner i Dan Anderssonbiografin.

En sommar, när gästerna rest, bodde UIE ensam i en stuga vid skånska kusten. Läste Vilhelm Ekelunds Passioner emellan och sa att en sådan bok förändrar själva landskapet. Från den urkunden har han fortsatt, alltså inte från en ideologi eller en filosofi utan från en förändring i seendet. Använder inte Ekelund det isländska ”landnam” (Landnama-bokr) som en figur för sin egen skriftställning? Och fullkomligt i sin ordning lämnar Ulf snart det strikt ekelundska, även om författare som Almqvist, Nietzsche, Hermelin ständigt återkommer, och tar eget nytt land. Han är inte en fragmentariker men han använder gärna sådana för att, i en stämning, skapa helheter, där de olika författarna sammanförs som ”vittnen”. Varje essä består i kortvågighet, men dyningen finns i det avslutande citatet: ”No se puede vivir sin amar.”

Det är som Teratologen skrev: UIE är väl inriktad. Han följer de spår han en gång funnit. Prosan är en fågel som kamouflerad i verkligheten blir synlig som budbärare av något annat. Hans moraliska sinne renas i aggression och kan märkligt nog förenas med en konfessionslös kvietism. Själv är han en tjänande i relationen till de författare han tar som vittnen . Det sa han redan efter recensionerna av Fogelklouboken, vilken är en lång sutra: ”Om den har några förtjänster är det hennes”. Men sanningen är att det är U:s intelligent-naiva läsning som ger dessa texter ett omisskännligt personligt ton.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I På intet stå är varje kapitel väl avgränsat och går utan konkurrens över i nästa. UIE kan motsäga sig, lita mer på intuitionen än på det förflutna och framtiden, det vill säga vara ointresserad av ett författarskap, på ett sätt som gör mindre auktoritet och ”budskap” i förhållande till läsaren.

Essäerna om bernt erikson och Norman O. Brown uppenbarar en politisk eskatologi som i profetisk anda fotograferar samtiden. Ömhet växlar med burdus kynisk anarkism. I essän om Carl Erik af Geijerstam reduceras motivet till en överlevnadsväg. Det finns mycket litet av tillmötesgående av det sätt att föra dialog och förstå som är upp-lysningens. Det är, som redan i Liv i överflöd, långa sträckor fråga om ” Le bateau ivre”, en berusad båt. Men också om en klarsynt matros med ovanlig överblick..

Källa

Ulf I Eriksson
På intet stå: anteckningar om Nietzsche, Rimbaud, Ekelund och andra
Ellerströms

à suivre:

Litteratur; Ulf I. Eriksson, Ett liv efter födelsen

 

Gunnar Lundin

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Om det moderne. Del II

Den postmoderne tilstanden Klarhet er ikke et mål i seg selv, men det er en god begynnelse. Siden spørreordene «hva?», «hvor?», «når?», slik jeg har snakket om i Del I av ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 16 december, 2011

Spegeln - bild av vår tid

  I tunnelbanefönstrets dunkel händer det att du möter någon annans blick i din egen medan din blick i de upplysta skyltfönstren återkastas av tomma dockögon. Den moderna storstadsmänniskan är i ...

Av: Else-Britt Kjellqvist | Essäer om litteratur & böcker | 24 januari, 2011

Livsfilosofen Arthur Schopenhauer og natursvermeren Martin Heidegger: et forsøk på samlesning av to…

  Arthur Schopenhauer(1778-1860) var en svært allsidig filosof; det samme kan ikke sies om Martin Heidegger(1889-1976). Schopenhauer var levende opptatt av vitenskapene, mens Heidegger var en typisk naturromantisk sverrmer, og hvis ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 20 september, 2011

Jag vill se statsministern klättra i träd

Pippi Långstrump älskar att klättra i träd och gå på händer. Men frågan är: Har någon sett Fredrik Reinfeldt gå på händer? Har han delat ut karameller till alla barnen ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 03 februari, 2011

Samernas nationaldag

Sjätte februari är samernas nationaldag.  Sápmi, Sameland, har en symbolmättad flagga med inspiration från diktaren Anders Fjellner. Genom att nyläsa Fjellner  lyfter Mikael Mogren fram en del av svenskheten som ...

Av: Mikael Mogren | Essäer om samhället | 01 februari, 2010

Stockholm Filmfestival Junior, en blandning av etablerat och nytt

När den ordinarie filmfestivalen (Stockholm Filmfestival) går av stapeln, brukar visningarna kunna karaktäriseras av att besökarna nästan tävlar om att vara den bästa biobesökaren - här måste minsann filmen vara ...

Av: Jim Jonsson | Kulturreportage | 11 Maj, 2010

Queer Tango och Tantrisk Buddhism

Sex är nog inte mänsklighetens bästa ämne. Konstigt och märkvärdigt kan det tyckas, efter som sex ju betingar själva vår existens. Men så har också, under epokernas gång, sådana filosofier ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om religionen | 02 april, 2011

Den omöjliga staden

Neapel är den tredje största staden i Italien, efter Rom och Milano, och har en bland de största hamnar i Medelhavet. Efter så många omskrivningar under de senaste åren om de ...

Av: Joakim Kocjancic | Bildreportage | 25 september, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts