En bok om avsaknaden om böcker. Om J.R.R. Tolkien

Den 12 december hade ”Hobbiten – En oväntad resa” premiär. En väntad succé. ”En oväntad resa” är filmbolagets titel, men det är en träffande rubrik, eftersom hobbitarna i Tolkiens böcker ...

Av: Belinda Graham | 26 december, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Älskade trädgårdar! - Nu blommar det i bokhyllan!

Det finns många sätt att uppleva trädgårdar på. Att arbeta i en trädgård (egen eller andras). Att laga mat från trädgården – och att äta ute. Att skapa en egen ...

Av: Belinda Graham | 29 maj, 2013
Essäer om samhället

Sunna Hansdottir. Foto: Erik Mårtensson

Människan som rum

Resenärer vid Odenplans tunnelbana i Stockholm kan omöjligt ha undgått den installation som prydde perrongen i början av året. Jag hörde av mig till konstnären i fråga, Sunna Hansdottir, för ...

Av: Anders Nilsson | 24 september, 2015
Konstens porträtt

F. Scott Fitzgerald och konsten att skriva

Det är mycket vanligt numera att folk tipsar varandra om hur man skriver en berättelse. Hur man börjar, hur man slutar, strukturerar, bygger upp intriger, överraskar läsaren och så vidare ...

Av: Bertil Falk | 16 april, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Monstret från Salzburg



domkirche.jpg 

Monstret från Salzburg

Han föddes i en småborgerlig familj i det habsburgska Österrike, men krig, knark och förbjuden kärlek kom tidigt in i hans korta liv. För Georg Trakl, en av de starkt lysande stjärnorna på den tyska parnassen, blev tillvaron en kamp mellan skönheten och odjuret.

Ein Brunnen singt. Die Wolken stehn
Im klaren Blau, die weißen, zarten.
Bedächtig stille Menschen gehen
Am Abend durch den alten Garten...

Himlen är blå med lätta vita moln över slottet Mirabell i Salzburg. Fontänen spelar och stadsborna spatserar makligt längs gångarna i den vackra barockträdgården. Det är precis som när Georg Trakl skrev sin dikt Musik i Mirabell. Året var 1908. Trakl själv, en av den tyska expressionismens förgrundsfigurer, hade fötts 1887 i huset vid Waagplatz 1, tvärsöver floden.

Georg Trakl växte upp som fjärde barnet av sex syskon i ett borgerligt hem. Fadern var järnhandlare och som sådan en framgångsrik köpman. Emellertid kom Georg att tidigt vända sig emot denna sfär. Han blev stadens enfant terrible, alkoholist och narkoman.

Efter att ha misslyckats i skolan valde Trakl apotekaryrket. Det förmodligen sämsta möjliga valet för en drogberoende. 1908 flyttade han till Wien för att fortsätta sina farmakologiska studier. Han lyckades avsluta dessa och fick plats i Innsbruck. På grund av sitt leverne var det svårt för honom att upprätthålla sina anställningar. Dessa år präglades av ekonomiska svårigheter och en hel del kringflackande. Efter första världskrigets utbrott 1914 förlades han tillsammans med en sjukvårdenhet vid den kungliga och kejserliga armén till Galizien.

 

sjalvportratt.jpg 

Trots detta förblev Salzburg en viktig stad både för Trakl som person och för hans skrivande, fast det var ett motsägelsefullt förhållande. I ett brev från 1908 till sin syster Maria skriver han "jag vet inte om någon annan kan uppleva denna stads förtrollning så som jag gör, en förtrollning som fyller hjärtat med sorg på grund av alltför stor lycka!" I denna vackra, välordnade stad vid randen av de dramatiska Alperna växte Trakl upp. Han var protestant i en ärkekatolsk stad och i stort sett omringad av kyrkor - Domen, Michaelskirche, Franziskanerkirche, Kollegienkirche och Stiftskirche St. Peter med kyrkogård låg alla i omedelbar närhet. Än idag finns här en intakt Franziskanerorden och flera nunneordnar. I denna stad bröt Trakl sig loss från konventionerna, han rökte, drack, knarkade, gick till prostituerade. Och han skrev. Dikter, prosastycken och teater. Ett par av hans tidiga dramer sattes upp, men då mottagandet var svalt förstörde Trakl manuskripten.

Det var framför allt mötet med förläggaren och utgivaren av den litterära tidskriften Der Brenner Ludwig von Ficker som blev avgörande för Trakl. Ficker blev både vän och mecenat. Han publicerade Trakls dikter och såg till att han kunde ge ut sitt första diktband Gedichte 1913, det enda under hans livstid. Här återfinns Salzburg i Mirabellträdgården, i kyrkorna, i nunnorna, i hästarna som springer ur brunnen, i de röda blommorna, i den gröna floden, i den blå himlen...

I Trakls verk återkommer genomgående samma bilder och motiv och samma färger, om än i olika konstellationer. Munken, fåglarnas flykt, blodet på pannan. Här finns förruttnelse, förfall och död. Och systern. Gretl, den syster som Trakl stod närmast och som han förmodligen hade ett incestuöst förhållande med, dyker upp om och om igen som "systern" (han nämner inte hennes riktiga namn), som Johanna, som munk och munkinna och som det förskrämda djuret. Om hon fick stå för det späda, vackra, så var Trakl odjuret, gärningsmannen. Detta nästan besatta upprepande av färger och motiv har gjort Trakl intressant för jungianerna. Så kom Johannes Edfelt att bli en viktig introduktör av Trakl i Sverige (1956 gav han ut Helian och andra dikter).

Det man faller för är hur relativt lätt det är att närma sig Trakls verk. Det präglas inte av någon storslagen tysk meningsbyggnad utan av enkla satser och ord. Innehållsmässigt anspelar Trakl ofta på Bibeln, man talar ibland om en Trakl-kyrka, men mest bygger hans dikter på bilder, symboler och mer än allt annat färger. Hos Trakl förklarar mycket sig självt, annat är helt motsägelsefullt. "Den höga abstraktionen är grundad i en paradoxal, förlogisk värld" skriver Peter Handberg i Ondskans förvandling, en samling av Trakls dikter och prosastycken.

Idag finns ett litet museum på Waagplatz 1 med delar av det antika möblemang Trakls mor samlade på, där finns också brev som Trakl skrev till sina vänner och naturligtvis diktbanden bevarade. Frau Gerlinde Majnik visar runt. Här hänger Trakls enda bevarade målning. Det är ett självporträtt. Ett förskolebarn som är med tycker att han liknar ett monster. Läromästaren var Oskar Kokoschka som Trakl lärde känna i Wien. Museet invigdes 1973. Maria Geipel-Trakl, Georgs äldre syster, var med, 90 år gammal. Höjdpunkten för besökaren är diabildsvisningen som med vackra bilder och väl utvalda citat berättar om Trakls korta liv. Efter slaget vid Gródek, där Trakl utan läkarhjälp var tvungen att bistå 90 svårt skadade män i två dagar, fördes han efter ett nervsammanbrott till ett mentalsjukhus i Krakow. Där dog han, 27 år gammal, av en överdos av kokain.

Grodek

På kvällen dånar de höstliga skogarna
av dödliga vapen, de gyllene slätterna
och de blåa sjöarna, över vilka solen rullar
dystrare bort; natten omfamnar
döende krigare, de vilda suckarna
från deras sönderslagna läppar.
Men stilla samlas över betesmarken
röda moln, där den vredgade guden bor,
och det utgjutna blodet och den månlika kylan.
Alla gator mynnar ut i svart förruttnelse.
Under nattens och stjärnornas gyllene grenverk
fladdrar systerns skugga genom den tigande lunden
för att hälsa hjältarnas andar och deras blodiga huvuden;
O, stoltare sorg, ni altare av brons!
Andens heta flamma föder i dag en väldig smärta,
de ofödda efterkommande.

(Till svenska av Peter Handberg.)

Dikter från fronten

Trakls verk är begränsat. Under hans egen livstid kom endast Gedichte ut. Emellertid hade han gjort klart ett andra diktband, Sebastian im Traum, som gavs ut postumt 1915. Därutöver publicerade han dikter i framförallt Der Brenner. Här trycktes också hans sista och kanske bästa dikter, I öster, Klagan och Grodek. De är alla tre skrivna mot bakgrund av upplevelserna vid fronten. För trots att han uppenbart vänt sig till den Helige Sebastian, soldaternas skyddspatron, i Sebastian im Traum, så var där ingen räddning i sikte. Gretl, Trakls syster, tog sitt liv 1917. På svenska finns ett urval av Trakls dikter, prosa, dramer och brev att läsa i Ondskans förvandling från 1999 (ellerströms), tolkade och översatta av Peter Handberg 

Elin Schaffer

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Möten med diktare

Moa Martinson skrev en gång en bok som hon kallade Jag möter en diktare vars titel förleder en att tro att det rör sig om en redogörelse för alla kolleger ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 17 maj, 2012

Minnesmedaljong över Jenny Lind i

Näktergalen från Norden

Vi är många – både vanliga musikälskare och yrkesutövande musiker – som innerligt skulle önska att det hade funnits bara ett par få takter inspelade med musik framförd av gångna ...

Av: Thomas Notini | Essäer om litteratur & böcker | 26 januari, 2016

Herman Bang och bögens relationer till litteratur och konst

Herman Bang och bögens relationer till litteratur och konst Herman Bang är författaren med bögens dolda budskap, en livs levande version av den Helige Sebastian, soldaters och bögars skyddshelgon. Giftpilarna som ...

Av: Bo I Cavefors | Essäer om litteratur & böcker | 08 februari, 2007

Gandhara Buddha foto CC BY SA 3.0

In & ut

Översättning till svenska: Esmeralda Westerstrand.

Av: vrd. Ñāṇavīra Thera | Agora - filosofiska essäer | 27 februari, 2017

Nationaldagen – bakgrund och dagsform

Om man idag frågar varför vi firar Sveriges nationaldag den 6 juni kan märkliga svar fås, t.ex.: Har inte det med Vasaloppet att göra? Men förresten, det äger ju rum ...

Av: Kurt Bäckström | Kulturreportage | 06 juni, 2013

Tio anteckningar om tolerans

illustration Ida Thunström Tio anteckningar om tolerans Den amerikanske tonsättaren och teoretikern John Cage skrev en gång att den enda platsen där utopin och anarkin kunde förverkligas var det geografiska utrymmet som ...

Av: Stig Saeterbakken | Utopiska geografier | 15 juni, 2009

Emil Cioran: Pessimistisk exilrumän med sömnlösheten som drivkraft

Den rumänske författaren och filosofen Emil Cioran (1911-1995) drabbades vid sjutton års ålder av insomnia. Denna kroniska sömnlöshet skulle komma att plåga honom genom resten av livet, men den kom ...

Av: Elisabeth Brännström | Essäer om litteratur & böcker | 10 mars, 2013

14. Kjell

Kjell öppnade locket på brödburken. Därinne låg ett allt för stort mörkt bröd som borde ätits upp för länge sedan. Det var hårt och fullt med gryn och skal som ...

Av: Kjell | Lund har allt utom vatten | 16 mars, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts