Teaterkonsten, Teater KAOS och "Vita Horan"

På 80-talet var Stockholm en av Europas teatertätaste städer. Där fanns framförallt en oerhörd mängd fria teatergrupper som med eller utan statliga medel skapade kvalitetsteater för brinnande livet. Publiken vande ...

Av: Boel Schenlaer Boel Schenlaer | 05 mars, 2012
Gästkrönikör

Marvel Comics i ett nötskal

Illustration: Ida Thunström "Jag valde inte att bli det här". Skådespelaren Thomas Hayden Church fäller Flint Markos replik med något skyggt fladdrande i blicken. Marko syftar inte bara på ...

Av: Malin Krutmeijer | 15 augusti, 2008
Essäer om film

Noosfären och Internet

Teilhard de Chardin (1881-1955) - fransk jesuit och paleontolog - var i ropet för några årtionden sedan. Han förenade de till synes oförenliga riktningarna darwinism och kristendom i en religionsfilosofisk ...

Av: Bertil Falk | 08 januari, 2010
Essäer om religionen

Sašo Sedlaček  Beggar Robots

Tiggarrobotar och heliga trashankar

Ett av de hetaste och mest känsliga ämnena i dagens samhällsdebatt är tiggeriet. Och konstnärerna har börjat ta tag i saken. Temat har alltid funnits, och vi lär oss mycket ...

Av: Mathias Jansson | 14 juni, 2015
Essäer om konst

Monstret från Salzburg



domkirche.jpg 

Monstret från Salzburg

Han föddes i en småborgerlig familj i det habsburgska Österrike, men krig, knark och förbjuden kärlek kom tidigt in i hans korta liv. För Georg Trakl, en av de starkt lysande stjärnorna på den tyska parnassen, blev tillvaron en kamp mellan skönheten och odjuret.

Ein Brunnen singt. Die Wolken stehn
Im klaren Blau, die weißen, zarten.
Bedächtig stille Menschen gehen
Am Abend durch den alten Garten...

Himlen är blå med lätta vita moln över slottet Mirabell i Salzburg. Fontänen spelar och stadsborna spatserar makligt längs gångarna i den vackra barockträdgården. Det är precis som när Georg Trakl skrev sin dikt Musik i Mirabell. Året var 1908. Trakl själv, en av den tyska expressionismens förgrundsfigurer, hade fötts 1887 i huset vid Waagplatz 1, tvärsöver floden.

Georg Trakl växte upp som fjärde barnet av sex syskon i ett borgerligt hem. Fadern var järnhandlare och som sådan en framgångsrik köpman. Emellertid kom Georg att tidigt vända sig emot denna sfär. Han blev stadens enfant terrible, alkoholist och narkoman.

Efter att ha misslyckats i skolan valde Trakl apotekaryrket. Det förmodligen sämsta möjliga valet för en drogberoende. 1908 flyttade han till Wien för att fortsätta sina farmakologiska studier. Han lyckades avsluta dessa och fick plats i Innsbruck. På grund av sitt leverne var det svårt för honom att upprätthålla sina anställningar. Dessa år präglades av ekonomiska svårigheter och en hel del kringflackande. Efter första världskrigets utbrott 1914 förlades han tillsammans med en sjukvårdenhet vid den kungliga och kejserliga armén till Galizien.

 

sjalvportratt.jpg 

Trots detta förblev Salzburg en viktig stad både för Trakl som person och för hans skrivande, fast det var ett motsägelsefullt förhållande. I ett brev från 1908 till sin syster Maria skriver han "jag vet inte om någon annan kan uppleva denna stads förtrollning så som jag gör, en förtrollning som fyller hjärtat med sorg på grund av alltför stor lycka!" I denna vackra, välordnade stad vid randen av de dramatiska Alperna växte Trakl upp. Han var protestant i en ärkekatolsk stad och i stort sett omringad av kyrkor - Domen, Michaelskirche, Franziskanerkirche, Kollegienkirche och Stiftskirche St. Peter med kyrkogård låg alla i omedelbar närhet. Än idag finns här en intakt Franziskanerorden och flera nunneordnar. I denna stad bröt Trakl sig loss från konventionerna, han rökte, drack, knarkade, gick till prostituerade. Och han skrev. Dikter, prosastycken och teater. Ett par av hans tidiga dramer sattes upp, men då mottagandet var svalt förstörde Trakl manuskripten.

Det var framför allt mötet med förläggaren och utgivaren av den litterära tidskriften Der Brenner Ludwig von Ficker som blev avgörande för Trakl. Ficker blev både vän och mecenat. Han publicerade Trakls dikter och såg till att han kunde ge ut sitt första diktband Gedichte 1913, det enda under hans livstid. Här återfinns Salzburg i Mirabellträdgården, i kyrkorna, i nunnorna, i hästarna som springer ur brunnen, i de röda blommorna, i den gröna floden, i den blå himlen...

I Trakls verk återkommer genomgående samma bilder och motiv och samma färger, om än i olika konstellationer. Munken, fåglarnas flykt, blodet på pannan. Här finns förruttnelse, förfall och död. Och systern. Gretl, den syster som Trakl stod närmast och som han förmodligen hade ett incestuöst förhållande med, dyker upp om och om igen som "systern" (han nämner inte hennes riktiga namn), som Johanna, som munk och munkinna och som det förskrämda djuret. Om hon fick stå för det späda, vackra, så var Trakl odjuret, gärningsmannen. Detta nästan besatta upprepande av färger och motiv har gjort Trakl intressant för jungianerna. Så kom Johannes Edfelt att bli en viktig introduktör av Trakl i Sverige (1956 gav han ut Helian och andra dikter).

Det man faller för är hur relativt lätt det är att närma sig Trakls verk. Det präglas inte av någon storslagen tysk meningsbyggnad utan av enkla satser och ord. Innehållsmässigt anspelar Trakl ofta på Bibeln, man talar ibland om en Trakl-kyrka, men mest bygger hans dikter på bilder, symboler och mer än allt annat färger. Hos Trakl förklarar mycket sig självt, annat är helt motsägelsefullt. "Den höga abstraktionen är grundad i en paradoxal, förlogisk värld" skriver Peter Handberg i Ondskans förvandling, en samling av Trakls dikter och prosastycken.

Idag finns ett litet museum på Waagplatz 1 med delar av det antika möblemang Trakls mor samlade på, där finns också brev som Trakl skrev till sina vänner och naturligtvis diktbanden bevarade. Frau Gerlinde Majnik visar runt. Här hänger Trakls enda bevarade målning. Det är ett självporträtt. Ett förskolebarn som är med tycker att han liknar ett monster. Läromästaren var Oskar Kokoschka som Trakl lärde känna i Wien. Museet invigdes 1973. Maria Geipel-Trakl, Georgs äldre syster, var med, 90 år gammal. Höjdpunkten för besökaren är diabildsvisningen som med vackra bilder och väl utvalda citat berättar om Trakls korta liv. Efter slaget vid Gródek, där Trakl utan läkarhjälp var tvungen att bistå 90 svårt skadade män i två dagar, fördes han efter ett nervsammanbrott till ett mentalsjukhus i Krakow. Där dog han, 27 år gammal, av en överdos av kokain.

Grodek

På kvällen dånar de höstliga skogarna
av dödliga vapen, de gyllene slätterna
och de blåa sjöarna, över vilka solen rullar
dystrare bort; natten omfamnar
döende krigare, de vilda suckarna
från deras sönderslagna läppar.
Men stilla samlas över betesmarken
röda moln, där den vredgade guden bor,
och det utgjutna blodet och den månlika kylan.
Alla gator mynnar ut i svart förruttnelse.
Under nattens och stjärnornas gyllene grenverk
fladdrar systerns skugga genom den tigande lunden
för att hälsa hjältarnas andar och deras blodiga huvuden;
O, stoltare sorg, ni altare av brons!
Andens heta flamma föder i dag en väldig smärta,
de ofödda efterkommande.

(Till svenska av Peter Handberg.)

Dikter från fronten

Trakls verk är begränsat. Under hans egen livstid kom endast Gedichte ut. Emellertid hade han gjort klart ett andra diktband, Sebastian im Traum, som gavs ut postumt 1915. Därutöver publicerade han dikter i framförallt Der Brenner. Här trycktes också hans sista och kanske bästa dikter, I öster, Klagan och Grodek. De är alla tre skrivna mot bakgrund av upplevelserna vid fronten. För trots att han uppenbart vänt sig till den Helige Sebastian, soldaternas skyddspatron, i Sebastian im Traum, så var där ingen räddning i sikte. Gretl, Trakls syster, tog sitt liv 1917. På svenska finns ett urval av Trakls dikter, prosa, dramer och brev att läsa i Ondskans förvandling från 1999 (ellerströms), tolkade och översatta av Peter Handberg 

Elin Schaffer

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Exit- en röst som vill förändra

Mellan den 9 och 13 Juli, pågick Exit, en årlig musikfestival i Petrovaradin fortet - som härstammar från 1600-talet - i Novi Sad, Serbien. Festivalen röstades för ett par år ...

Av: Senka Islamovic | Kulturreportage | 09 augusti, 2009

Torun Börtz. Foto: Nora-Börtz-Vagenheim

Det kriminella 2015, enligt Eriksson

Bengt Eriksson bjuder oss på en kavalkad över förra årets bästa deckare.

Av: Bengt Eriksson | Kulturreportage | 12 januari, 2016

An Empirically Based Definition of God, with Feminine and Masculine Incarnation

 A Definition Stemming from Russell’s Paradox and from an Empirically Based Curved Static Cosmos Annihilating Beyond Time and Space Spirit of Truth, Enlighten and Guide our Research O Mary Conceived without Sin ...

Av: Piero Benazzo | Agora - filosofiska essäer | 09 april, 2012

Men det här är Serbien

  Kvinnor i Nis. foto Sophie Malmros Men det här är Serbien Tåget från Belgrad till Nis ser ut som tågen i Sverige på 1970-talet. Jag har tur och får plats i en ...

Av: Sophie Malmros | Resereportage | 05 december, 2009

Tusen liv passerar

I tystnaden och minnet av de som inte orkar mer, stod jag förundrad på gatan en dag i maj förra året, och hörde livet susa i trottoaren, steg och mummel ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | Gästkrönikör | 10 juni, 2014

22. Kjell

Kjell sjunker ner på stolen i hallen. Mor är död, inget kan ändra på det. Han börjar snöra på skorna som han nyss klivit ur. Döden kommer aldrig vid en ...

Av: Kjell | Lund har allt utom vatten | 11 Maj, 2012

47. Lina, Tobbe och Nils-August

”Och sedan fanns det en stor scen och mitt på den stod en stor balustrad. Den ledde upp till en hög och utsvängd trappa, ungefär som i en gammal sång- ...

Av: Lina, Tobbe och Nils-August | Lund har allt utom vatten | 16 november, 2012

Sigurdsristningen vid Ramsund, Sundbyholm

I runornas tid

Vad har du för relation till runor? Trodde väl det. En stor sten, formad som ett gotiskt fönster, med inristade tecken från Vikingatiden. I Östergötland. Jodå. Det också. Men ämnet ...

Av: Carster Palmer Schale | Kulturreportage | 22 november, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.