Om verklighetens eventuella övertag över dikten – ett retrospektivt reportage om ett politiskt…

Följande reportage skrevs som dokumentation av ett spännande scenkonstprojekt under våren 2014. Projektet skulle visa sig bli långlivat. Under sommaren spelades föreställningen All the time I was making this I ...

Av: Hedvig Ljungar | 16 oktober, 2014
Reportage om scenkonst

David Bowie spelar på Tweeter Center utanför Chicago, augusti 2002. Foto: Adam Bielawski.

”I had so many dreams, I had so many breakthroughs”

Efter att ha kämpat mot cancern i ett och ett halvt år avled David Bowie i stillhet på söndagen, 69 år gammal. Hans sista skiva ”Blackstar” gavs ut på hans ...

Av: Peter Sjöblom | 11 januari, 2016
Musikens porträtt

Pacifister i det virtuella kriget

I maj 2003 beslöt sig det amerikanska försvaret för att bege sig in på dataspelsindustrins territorium. Stridsklädda soldater ur specialstyrkan invaderade E3 (Electronic Entertainment Expo) understöd av svarta Black Hawk ...

Av: Mathias Jansson | 01 oktober, 2008
Essäer om konst

Vågskvalp av Hebriana Alainenatalo

En diktares svårighet …

Min prosalyrik, lyrik och poetik vilar på samma grund och bär på samma byggklossar. Det som sker är att något dras ifrån, något kommer till; allt i ett sökande efter ...

Av: Göran af Gröning | 24 april, 2015
Agora - filosofiska essäer

Åren går, skriftställarens ord består. Jan Myrdal vs verkligheten



Jan Myrdal Foto Bengt Oberger'Homofob' och 'diktaturkramare', har han kallats, 'ett gubbslem' som sticker ut 'gubbsnoken' i debatten och 'fladdrar med dubbelhakorna' är andra icke särskilt kärleksfulla omdömen.

Jan Myrdal, en skrivande europeisk intellektuell som han själv beskriver sig som, oftast placerande sin tankesfär utanför den svenska boxen som enligt honom är en intellektuell ankdamm, allt för 'långgrund och sandig' hart när omöjlig att simma i politiskt/intellektuellt utan att slå i botten, riskera politiska kallsupar eller i värsta fall att drunkna i likriktningens kvävande sörja.

Jan Myrdal som i vår samtid kan sägas vara en av de mest kontroversiella författarna i vårt land, har utkommet med sin 21:a skriftställning i den serie han påbörjade 1967. Denna gång gäller det texter han publicerat under åren 2008-2013.

”På tvärs. Skriftsamling 21”, är en högintressant läsning där många av hans mest uppmärksammade ställningstaganden under de senaste fem åren finns med. Texterna innehåller Myrdals egna analyser med historiska bakgrunder och referenser och djupare förklaringar till hans politiska och kulturella positioneringar. Texterna är hämtade bland annat från Dagens Nyheter, Expressen, Aftonbladet, Göteborgsposten, FIB/K och en del från Jan Myrdals blogg, dessutom finns där tal vid manifestationer, prisutdelningar och andra tillställningar.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jan Myrdal är internationellt känd, uppmärksammad som Kina- och Indienkännare, skildrare av den politiska och kulturella utvecklingen i dessa länder. Detsamma kan sägas gälla Afghanistan och Kambodja där han liksom i de två första länderna har gjort internationellt uppmärksammade rese- och kulturreportage ofta i samarbete med Gun Kessle, fotograf och bildskapare som gick bort den 23 oktober 2007

Han befinner sig i den handfull aktiva nu levande skara svenska författare som har både europeisk och utomeuropeisk anklang och referensyta och ett aktivt kontaktnät i ett internationella sammanhang.

Hans långa verksamhet som författare, samhällskritiker och aktiv debattör i frågor om yttrandefriheten, kulturfrågor och olika politiska identitets- och samhällsfrågor har ständigt placerat honom i den offentliga mediala hetluften. Han tycks med fingertoppskänsla, sömngångaraktig säkerhet och auktoritativ konsekvens trava rakt ut i den ständigt närvarande debattfällan att göra sig omöjlig, bli missförstod eller helt enkelt inta de mest avvikande åsiktspositionerna.

Innehållet i ”På tvärs. Skriftsamling 21” blir inte mindre intressant eller för den delen mindre provokativt av hans brutalt raka, munviga analyser vilka inte sällan är kryddade med minst sagt spetsiga åskådliggöranden.

Röd stjärna över Indien”Att haverera sig framåt, uppåt” är till exempel ett uttryck Myrdal använder när han beskriver Per Wästbergs form av karriärklivande.

Myrdals ställningstaganden äger sällan någon buskablyg, klädsam kamouflering i sitt utmäle, de är öppna, raka, kemiskt fria från blygselns klädsamma rodnad på de verbala kinderna.

”När jag var sjutton hade jag blivit så obekväm att statsministern Per Albin Hansson ingrep för att söka få tyst på mig...'

Sammantaget är Jan Myrdal en mästare i att dra på sig kritiker och konsekvent ro åt fel håll i den gemensamma ekan i ankdammen. Han har varit/är travande och klivande i det offentliga som en frustande ardenner som med största mening och uppsåt alltid verkar vilja klampa ut på en spektakulär intellektuell extratur och släppa lite bullrande och stinkande träck över tillståndet i nationen. Detta ofta till formen av en eller annan provokativ verbal defileringsslinga innehållande omöjliga andraganden i förhållande till vad som vid tillfället kan sägas vara den gängse uppfattningen i frågan. Om inte alltid för det klargörande syftets skull så för att åtminstone håva in någon liten uppvärmande avsky i debatten. Tycks det.

Detta kan nog sägas om hans inhopp i diskussionen om samkönade äktenskap och dess lagstiftning. Och i ett liknande andetag om avlyssningsskandalerna. Han hittar ofta de mest spetsiga formuleringarna med åsiktsvinklar som skymmer basinnehållet i vad han egentligen och ursprungligen önskade säga och kanske borde ha sagt, för enkelhetens och budskapets skull, kunde man tycka.

Som när han föreslår att det kanske hade varit bäst och säkerligen kunde ha löst de flesta problem om Julien Assange gått in i 'en mörk garderob och runkat av sig' istället för det som skedde, eller att jämföra Israels politik med Hitlers annekteringsdito eller kalla homosexuella män för 'stjärtgossar'.

Men man får akta sig för att desavouera hans ställningstaganden som misstag, otydlighet eller att han svänger till det och ägnar sig åt spektakulära och publika utsagor. Allvaret i vad han säger är något som han nogsamt påpekar. Att allt han skriver är mycket medvetet och alltid i grunden av genuint virke, utgörande fasta politiska positioner utan sidoblickar eller avledande blinkningar. Han intar med dessa förutskickade öronmärkningar ibland politiska positioner som är fullständigt oacceptabla till och med obegripliga ur demokratisk synpunkt.

Mest kända är hans ställningstaganden, politiska utsagor och yttranden om Pol Pot regimen i Kambodja/Kampuchea.

Jan Myrdal hemma i VarbergVad gäller Kambodja/Kampuchea kan följande statement från honom presentera hans självpåtagna roll om vilken man skulle kunna säga 'att med sådana vänner behöver han inga fiender'. Detta i en av de politiska positioneringar som enligt hans kritiker etablerar avgörande skäl för att kalla honom 'diktaturkramare':

”Nu ställs några av Demokratiska Kampucheas ledare i Phnom Penh inför rätta(misstänkta för folkmord, BH:s anmärkning). Då jag känner tre av de åtalade personligen- särskilt Ieng Thirith som jag och Gun rest och varit samman mycket med och som skrev mig innan hon häktades för att påpeka att det var meningslöst och därtill farligt för mig att komma- och jag skrivit om landet sedan första gången Gun Kessle och jag reste där 1967 blir det självklart att jag så fort rättegången kommit igång tar upp frågorna igen” (Något om det grundläggande. FIB/K 12/2008)

Hans uppfattning om Sverige och vår överhet och deras eventuella lögner skildrar han oftast skickligt, avslöjande och avväpnande och han anser konsekvent att folk är lurade av överheten och att han/man måste påtala detta:

”Problemet är och har varit att jag hävdar nödvändigheten att resonera i sak och med förnuft i synnerhet om sådant där det i offentligheten gives en enda obestridlig sanning. Ty skärskådar man en sådan offentlig sanning närmare går det med den som med skalbaggen; den sönderfaller i sina

beståndsdelar. Det är inte populärt men det är nödvändigt; Om locket lagts på och det inte finns annan möjlighet att komma till tals då kan man i förnuftets tjänst trolla med truten...”' (Något om det grundläggande' FIB/K 12/2008)

Och om de utsagor från överheten han menar vara samhällslögner som existerar i vår offentlighet säger han att de har sin bärande och tjänande tid. Här tar han bland annat Enbomaffären som exempel:

”...när de tjänat sitt syfte att lura folket kan de avskrivas” (Något om det grundläggande FIB/K 12/2008)

Han gör dock aldrig någonsin enligt eget förmenande sina spektakulära uttalanden och ställningstagande med annat syfte än att tala i den heliga sanningens namn, icke för det offentliga syftet att fånga opinionens gunst i sitt garn, vilket han uppenbarligen och med förlov sagt inte kan beskyllas för.

Ett klassiskt citat eller kanske man skall kalla det ett 'omkväde' angående Myrdals inställning till de egna ställningstagande i dåtid och hans vägran att på minsta sätt efterretuschera, revidera, eller 'pudla' i nutid är standarddevisen 'det var rätt då, det är rätt nu' och när tiderna förändras och hans positionering kan synas en aning avig, kanske till och med stortokig eller i alla fall småstollig, hävdar han att: ”det är inte jag som bytt åsikt, det är tiden som förändrat frågeställningen'.

Och som ett återkommande mantra till läsråd ständigt erbjudet till en ibland förvillad för att inte säga förvirrad läsekrets:

”Gå till läggen”

den gamle kommunisten ger inte uppI hans långa skiftställarverksamhet i vårt land har han blivit framställd som den olydige sonen till socialdemokratin, den senare representerad i dubbel bemärkelse för honom dels i pappa Gunnar Myrdal, nobelpristagare 1974 i ekonomi, också före detta socialdemokratisk minister och mamma Alva Myrdal också en gång socialdemokratisk kyrkominister, dessutom erhöll hon Nobels fredspris 1982, bägge dessa två Alva och Gunnar Myrdal är på olika sätt och i skilda meningar och betydelser ansvariga intellektuella uppbyggare av folkhemmet med sin samsyn tidigt manifesterad i den gemensamma utgåvan Kris i befolkningsfrågan 1934.

I den andra delen är Jan Myrdal ju son, det vill säga fysisk avkomma till dessa två. Den rollen och egenskapen har han presenterat i sin mycket uppmärksammade och litterärt högkvalitativa skildring Barndom, som är en våldsam och oerhört stark skildring som i debatten sågs som ett slag mot det politiskt aktiva föräldraparets uppfattningar, i Jans självbiografiska skildring gestaltade som politiska syften 'här i praktiken utförda'.

Jan Myrdal beskriver sig som i huvudsak autodidakt. När han berättar att han valde bort skolan vid 16 års ålder för att den var intellektuellt trång gör han detta enligt egen uppgift på inspiration och i linje med Strindbergs uppfattning. Och i sanning tar han ofta fram Strindberg som förebilden. Man kan väl säga att de två äger likheter och äger samsyn om en skriftställarens uppgift och hur de bägge tar strid mot överheten. Men en avgörande skillnad är Strindbergs massiva folkliga stöd, där Jan Myrdal inte alls erhåller samma gensvar som förebilden ute bland folket.

Jan Myrdal har nu uppnått en ålder av 84 år. Han talar om detta. Att bli gammal. Att dö.

Efter att ha varit samman med Gun Kessle i femtioett år och två veckor dör Gun Kessle den 23 oktober 2007.

I en artikel i Aftonbladet 5 december 2012 rubricerad ”Hellre tar jag livet av mig!”, skriver Jan Myrdal om att åldras i vårt land och att dö: ”Om jag hamnade i det läget att arbete och kärlek var över och jag måste överleva på de matlådor kommunen tvingas skaffa in från billigaste leverantör, då skulle jag begå självmord för att slippa eländet!”

”På tvärs. Skriftställning 21” uppvisar en nästan heltäckande spegling av alla aktuella nutidsdebatter. Jan Myrdal är fortfarande en av vår samtids allra viktigaste och också mest kontroversiella författare och kulturpersonligheter. Vid uppnådda 84 år deltar han fortfarande med alla intellektuella tentakler i offentliga debatter. Oavsett vad man kan ha för inställning till alla hans olika positionsbestämningar, politiska som kulturella och i mer privata frågor så är han fortfarande en av de mest läsvärda och betydelsefulla skribenter man kan hitta i dagens svenska offentlighet.

Benny Holmberg

 

Källa

 

Jan Myrdal
På tvärs. Skriftställning 21
Celanders förlag

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Livet på 60 grader 3

Av: Bröderna Blomqvist | Kulturen strippar | 23 februari, 2012

Utsikt mot Tjernobyls kärnkraftverk från den övergivna staden Pripjat år 2005

Tjernobylolyckan och så jag, och min självupplevda kärnkraftverkskatastrof

Den 26 april 1986 inträffade den händelse som skrev in sig i historien som Tjernobylolyckan.  

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 26 april, 2016

Vägar till förståelse eller Vad är vetenskap?

Det finns en berömd brytpunkt i Västerlandets idéhistoria, där vägen till förståelse viker av från en riktning till en annan. Det är inkvisitionens rättegång mot Galilei, där denne dömdes till ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer | 19 oktober, 2013

Hans-Evert Renérius Foto Curt Dahlin

Hans-Evert Renérius. En dikt

En dikt om bordtennis av Hans-Evert Renérius.

Av: Hans-Evert Renérius | Utopiska geografier | 22 februari, 2016

Chimos Vänkväll firar 10 år den tionde september

På lördag fyller en av Stockholms, kanske Sveriges mest unika kulturklubbar tio år. Den heter Chimos Vänkväll och håller till på biografen Tellus i Midsommarkranen i södra Stockholm. Där har ...

Av: Frippe Nilsson | Allmänna reportage | 08 september, 2011

Från diktsamlingen: Efterdyningar

Lilla Liv Moderslyckan, pur och matt, spirar, fortplantar sig i den späda, mätta vars leende sprider sig i mig. Efter lång natts vaka somnar du till slut ...

Av: Anne Kähärä | Utopiska geografier | 13 april, 2009

Världen är kall och ödslig

Det finns inte längre några drömmar. Det finns inget hopp.Invånarna i Världsstaten framlever sina liv instängda och avskärmade djupt nere i de underjordiska städernas vittförgrenade nätverk av kulvertar. Arbete, sömn ...

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 17 mars, 2010

L'age d'or  Foto Paola Severi Michelangeli /Wikipedia

Om Guldåldern och den galna kärleken

"Buñuel est terrible", sa den franske filmaren Jean Vigo, som jag härförleden porträtterade i Tidningen Kulturen, om sin spanske kollega, i uppenbart beundrande ordalag. Luis Buñuel hade haft premiär (1930) ...

Av: Ulf Stenberg | Essäer om film | 19 februari, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.