Dansmusikens marknadsekonomi

Roland TB-303 (TB av transistor bass) är ett instrument som numera är legendariskt bland elektroniska musiker. TB-303 var tänkt att skapa basslingor till gitarrister som saknade basist. Det floppade och ...

Av: Robert Halvarsson | 16 januari, 2012
Essäer

Våldet i det gamla testamentet. Caravaggio. Giuditta e Oloferne

Religionens återkomst

Den omtalade ”religionens återkomst” både förbryllar och skrämmer många. Med rätta också därför att den religion som återkommer är en religion av arkaisk modell. Primitiv, våldsam, radikal och vidskeplig. En ...

Av: Johan Lindahl | 26 Maj, 2017
Essäer om religionen

Sofonisba Anguissola “Lucia, Minerva and Europa Anguissola Playing Chess” (1555)

Schack matt i konsten

Vid havet sitter riddaren och spelar schack med döden. Ingmar Bergmans klassiska scen i filmen “Det sjunde inseglet” från 1957 är ikonisk. Scenen med två kombattanter försjunkna i en hjärnornas ...

Av: Mathias Jansson | 26 oktober, 2017
Essäer om konst

Å ha et globalt liv å leve, Del II

Innledning I Del II fortsetter jeg diskursen med å trekke opp skillet mellom materiell kultur og immateriell kultur. Rent tentativt skal det sies så mye at det immaterielle er om hva ...

Av: Thor Olav Olsen | 19 oktober, 2013
Agora - filosofiska essäer

Omläsning kopplad till ultrakonservativa ord



Ezra Pound i PisaEzra Pound får oss att tänka på Cantos, inspärrad i bur i Pisa, T.S. Eliot, Italien, missat Nobelpris i litteratur, kinesisk lyrik, politisk radiopropaganda, okuvlig fascism, James Joyce och så vidare. Från bokhyllan tar jag ett litet grönt häfte: ”Ezra Pound 8 Dikter i tolkning av Elmer Diktonius”. Det trycktes i 250 exemplar 1974 och kom på Bo Cavefors förlag. Det märkliga är att Diktonius – själv en diktskapare värd att återuppliva bekantskapen med – redan 1923 publicerade dessa åtta översättningar i en antologi.

Och inte nog med det. Utan att ha tillgång till originalen kan jag bara konstatera vid omläsningen att dessa åtta dikter är en njutning att ta till sig och vida överträffar det mesta som produceras i genren. Den lilla samlingen inleds med ”Ett kontrakt” som lyder så här:

Jag gör ett kontrakt med dig, Walt Whitman -
jag har föraktat dig länge nog.
Jag kommer till dig som ett vuxet barn
som haft en tjockskallig fader;
jag är gammal nog att söka mina vänner.
Det var du som bröt den nya skogen,
nu är det tid att snida.
Vi har samma sav och samma rot
låt oss idka handel med varandra.

Ezra Pound i ett nötskal. Programförklaring. Att bygga vidare på traditionen, ungefär som Pounds lärjunge Eliot när han ville lägga hela tyngden av ett ords betydelse genom tiderna i sina texter. Insikten att hur än tillvaron har kommit till – kanske har den uppstått ur ingenting? – så är i varje fall allt som människan kan skapa, inte minst lyriken, förankrat i föregångarnas landvinningar. Men vad om föregångarnas misslyckanden?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Möbelsnillet G.A. Berg sa en gång för mycket länge sedan till mig i Uppsala att det är bra att folk gör misstag och lägger fram felaktiga teorier inom exempelvis kvartärgeologin, för först sedan ett misstag har begåtts kan man rätta till det och komma på rätt bog igen. Därför ska man uppskatta all forskning som går käpprätt åt pipan.
G.A. ”fuskade” själv intensivt i genren kalvande isberg.

Nu är jag inte alls säker på att Pound delade denna G.A.:s filosofi. Tvärtom brydde han sig nog bara om de föregångare och samtida som han ansåg lyckades.

Eller drog han några väsentliga slutsatser av ”Finnegans Wake”? Han var inblandad i tillkomsten av ”Odysseus” men hans reaktion inför ”Finnegans Wake” – som Joyce egen bror kallade ”fyllesnack” – lämnar föga utrymme för förståelse. Pound såg klart och tydligt ”Finnegans Wake” som ett stort missgrepp: ”Jag ska göra ett nytt försök med denna text, men hittills ser jag ingen mening alls i den. Ingenting som jag kan komma på, ingenting i stil med gudomlig inspiration eller en ny kur för gonorré, som skulle kunna vara värd all denna kringgående periferisering.”

Pound insåg inte att Joyce med sitt strikt genomförda sammelsurium de facto tog Eliots idé om tyngden bakom ett ords historia till svindlande nya höjder via halsbrytande kombinationer. Begripligheten reducerades i en form där den verbala fantasin tilläts blomma ut samtidigt som avsnitten speglade olika teman.

Pound hos CaveforsEnkelheten i Pounds egen lyrik står i bjärt kontrast till det stramt genomförda virrvarr som ”Likvakan” tillhandahåller. Och det är nog trots allt i enkelheten som nyckeln till vår förståelse ligger. Den som bara använder ord som har existerat i 15000 år kan räkna med att bli förstådd inte bara i det förflutna utan också i framtiden, medan den som använder sig av nya begrepp som tiden raskt rusar ifrån får svårt att göra sin stämma hörd i det långa loppet.

Sådana ord som fonograf och kinematograf har haft sin storhetstid och vem vet vilken framtid ord som dator och mobil har. Deras framtid beror på vilken riktning den tekniska utvecklingen tar. Den som skriver lyrik och prosa på slang drabbas ännu snabbare av glömska vilket har att göra med modeords nyckfullhet. De kan försvinna lika raskt som de dyker upp. Vad händer med det redan tämligen slitna ordet nörd?

Forskare anser sig denna vår ha hittat 23 ord som hängt med i de flesta språk sedan urminnes tider. Det förefaller att handla om indo-europeiska språk, men 15000 år ligger en bra bit bortom uppkomsten av de indo-europeiska språken. Man bråkar redan om detta, men låt oss se på vilka ord i svenskan som klarar 15000-års testet. Moder, aska, orm, fyr, flöda, höra, du, att, vi, giva, vem, man, ålder, hand, spotta. Och kanske några till.

Man har dragit slutsatsen att folk som bodde uppe på den is som täckte Sverige för 15000 år sedan skulle förstå om vi hälsade på hos dem i en tidsmaskin och sa något i stil med: ”Du hör! Giv denna eld till äldre mannen. Giv modern masken. Spotta i askan, din orm.” Omvänt skulle en istida skald som skriver en dikt med de orden förstås än i dag.

Språkforskningen håller antagligen jämna steg med all annan forskning, som exploderar oss i ansiktet dagligen eftersom det aldrig förr har funnits så många forskare som forskar i allt som forskas kan. Forskandet breder ut sig exponentiellt. Det gäller både institutionaliserad forskning och den forskning som individer ägnar sig åt hemmavid vid sina uppkopplade terminaler. Inte minst förklaras det komplicerade i allt enklare termer samtidigt som nya ord som beskriver nya upptäckter och erfarenheter förblir respektive specialisters egendom. Ett exempel på fascinerande språkforskning är Noam Chomskys teori om en universell grammatik. Tanken, som bemöttes med stor vördnad, fick sig en törn av Dan Everett, som i The New Yorker den 16 april 2007 lade fram forskningsresultat från Pirahã-folket i Amazonas som visar, eller för att vara försiktig med ordvalet i varje fall antyder, att detta folk inte alls anpassar sin verbala vardag till Chomskys teori. (Everetts essä finns att läsa på internet.)

Alltså! Tillbaka till Pound och det enkla språket. För visst är inledningen till dikten ”Takkammaren” fullt begriplig, eller vad sägs?

Kom låt oss ha medlidande med dem som har det
bättre än vi.
Kom, mina vänner, och minns
att de rika har tjänare och inga vänner,
och vi har vänner och inga tjänare.
Kom, låt oss ha medlidande med de gifta och
ogifta.

Är vi riktigt djävliga kan vi fråga oss vad den sista meningen egentligen ska vara bra för, men så djävliga är vi inte, eller hur?

 

Bertil Falk

Ur arkivet

view_module reorder

"If you're going to San Francisco..."

"If you're going to San Francisco..." Text & foto: Carl Abrahamsson Golden Gate-bron må vara San Franciscos största turistattraktion. Men det evenemang som är San Franciscos största turisthändelse är inte fullt så ...

Av: Carl Abrahamsson | Bildreportage | 30 juni, 2011

Anders Paulrud, världens gladaste citron

Anders Paulrud, foto: J H Engström Ett porträtt av den nyligen bortgångne store svenske författaren Anders Paulrud.Januarigrått, tunga steg på moddiga trottoarer och råfrusen in i märgen och så döden ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 11 januari, 2008

Marilyn, det förevigade barnet, en hummingbird

”Marilyn lever!” jublade texten i Liljevalchs utställningskatalog år 2002. Det var 40 år efter Marilyns död. Nu har det gått 50 år sedan den platinablonda Hollywoodstjärnan hittades livlös i sitt ...

Av: Nicole E. Wallenrodhe | Essäer om film | 04 augusti, 2012

Vladimir Oravskys sommarföljetong Dagmar Daggmask Del 1

Liksom de andra daggmaskarna i Katharinas och Aleksandras trädgård har även daggmasken Dagmar varit mest intresserad av sig själv och sitt arbete. Fast, och det är lika bra att demaskera ...

Av: vladimir oravsky | Utopiska geografier | 01 juli, 2014

Teckentecknaren Thea Ekström

Sedan urminnes tider har människan kommunicerat och uttryckt sig med bilder, tecken och symboler. Dessa bilder eller tecken hade ofta en magisk och religiös innebörd. Exempel är grottmålningar, hällristningar och ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 17 april, 2013

Oddnejm. Kan man stärkas av vilsenhet?

Jag hittar ibland klokhet i det tokigaste jag skriver. När jag vågar släppa loss är jag Bacchus på karneval, en dansande penna som sjunger opera från Kilimanjaro, ett öga rött ...

Av: Oddnejm | Utopiska geografier | 30 december, 2013

Meta – filosofiske refleksjoner om erfaring

Innledning Artikkelen min er om hva for funksjonelle roller erfaring spiller i menneskelivet. Hovedsynspunktet mitt er at erfaring står for mye annet enn de begrep om erfaring som en opererer med ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 14 november, 2013

En intervju med performanceartisten AK von Malmborg

Efter en vad som kan liknas vid en uppenbarelse när en nära anhörig hade gått bort bestämde sig sångerskan, låtskrivaren och performanceartisten AK von Malmborg att börja sjunga på svenska ...

Av: Thomas Renhult | Musikens porträtt | 23 december, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.