Berlinbiennalen är verklig

Medialiseringen av verkligheten framstår idag "som en serie dokument som snabbt avlöser varandra och producerar ett slags efterfrågan på verklighet - en passion för det reala - som de emellertid ...

Av: Anna Dubra | 05 september, 2010
Essäer om konst

Roberta och dagens rätt, ristorante Ristoria. Foto Belinda Graham

Ristoria - Italienska berättelser om mat, dryck och det goda livet

Ristoria är en riktig pärla i Göteborgs skattkista. Den här italienska drömmen har än så länge inte upptäckts av de stora turistskarorna – fast det lär inte dröja länge. Ristoria öppnade ...

Av: Belinda Graham | 13 december, 2017
Kulturreportage

Frances Hodgson Burnett

Du kan aldrig finna samma trädgård två gånger

Trädgården. Drömmen om den egna täppan. Paradiset på jorden. Edens lustgård eller Candides lustfyllda odlande i Voltaires upplysningsroman. Har du en boksamling och en trädgård så har du allt!

Av: Belinda Graham | 16 juli, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Dikter av Christer B Johansson

Tidens tand har tuggat kol i miljarder år för att kunna spotta ut en diamant smaragd. Musslan jobbar med sand i hundra år för att skapa en pärla. Ergo: Musslan ...

Av: Christer B Johansson | 16 maj, 2011
Utopiska geografier

F. Scott Fitzgerald och konsten att skriva



Foto på Francis Scott Fitzgerald taget 4 juni 1937 av Carl Van Vechten. Från WikipediaDet är mycket vanligt numera att folk tipsar varandra om hur man skriver en berättelse. Hur man börjar, hur man slutar, strukturerar, bygger upp intriger, överraskar läsaren och så vidare. Det sprids idéer via internet. Och det förekommer skrivarkurser. Detta är en genre som var i full swing i USA långt innan idén slog igenom i Sverige. Författaren Torsten Scheutz fick exempelvis idén till att börja skriva av en bok i ämnet som han fann i USA i slutet av 1930-talet.

Nu finns det faktiskt hur många sätt som helst att skriva texter och det kan vara intressant att se hur en som lyckades mycket väl med både sina romaner och sina noveller egentligen bar sig åt. F. Scott Fitzgerald är ett utmärkt föremål för en sådan granskning.

Han skrev till sin dotter att det bästa sättet att skapa noveller var att avverka dem i ett språng eller med tre språng, beroende på novellernas längd. Han framhöll att tresprångsnovellen bör författas tre dagar i sträck, därpå en eller annan dag för putsning, varpå novellen är klar att publiceras. Många av hans noveller för The Saturday Evening Post tillkom också på det viset, men det fanns ändå noveller som han knåpade med i åratal.

F. Scott Fitzgerald hade med andra ord hackskrivarens förmåga att snabbt författa en fullt publicerbar novell. Ändå räknas han inte alls som en hackskribent. Tvärtom! Hans framgång som hackare med totalt cirka 160 noveller överskuggades av hans framgång som romanförfattare och där var han långt ifrån någon hackare.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det tog honom nio år att skriva romanen Natten är ljuv (1934), som omarbetades i sju olika utkast. Han hade till sist ett manus som bestod av 400,000 ord av vilka han skar bort 300,000 , inklusive, som Malcolm Cowley framhåller, ”ett antal scener som var lika bra som något av det som kom med i den slutliga versionen”.

Fitzgerald pendlade med andra ord mellan snabbt producerade noveller och långt utdraget arbete med romaner. Hans sätt att arbeta med romanformen understryks framför allt av Den siste magnaten, som förelåg i oavslutat skick när han avled i en hjärtattack den 21 december 1940. Denna roman har publicerats i det skick den förelåg när författaren dog och kan vid sidan om sina rent litterära förtjänster fungera som ett kompendium för den som vill studera hur ett skrivarproffs i sitt proffsigaste stadium går till väga.

Edmund Wilson menar att Den siste magnaten ”även i sin ofullkomliga form är Fitzgeralds mognaste verk”. Inte minst därför är romanen värd att studera. De fem första kapitlen av boken var klara när författaren avled dagen efter det att han författat den första episoden av det sjätte kapitlet. Fram till den punkten har romanen sitt avsedda flöde, som därefter upphör.

Men utifrån Fitzgeralds efterlämnade papper och samtal med personer, som han diskuterade romanen med, har man kunnat skapa ett synopsis för resten av berättelsen. Det är här som hans utkast, idéer och förslag gör det möjligt att tränga in på djupet i hans arbetssätt, samtidigt som man får veta hur han hade tänkt sig slutet för Stahr, det namn han gav sin anti-hjälte, som var baserad på hans förebild, den av honom beundrade, legendariske filmmogulen Irving Thalberg, som avlidit 1936.

De flesta författare använder sig antingen av det ena eller det andra sättet när de skriver sina skrönor. Att det går fortare att skriva en novell än att författa en roman är i och för sig föga konstigt. Men att en och samma författare mellan januari 1930 och juni 1931harvade på med sitt långbänksprojekt Natten är ljuv samtidigt som han raskt rev av fem noveller åt The Saturdary Evening Post om sin hjältinna Josehine Perry är förmodligen ganska ovanligt.

De snabbskrivna novellerna var hans främsta inkomstkälla. Tidskriften betalade honom vid denna tidpunkt 4.000 dollar per novell. Eftersom en dollar 1930 motsvarar 13,35 dollar 2013, så skulle han i dag ha fått 53,400 dollar för en novell eller 339.666 kronor, vilket förklarar varför F. Scott Fitzgerald och hans hustru Zelda kunde leva ett så pass högflygande liv som de gjorde, men det är en annan historia.

 

Bertil Falk

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

dagen efter orden del 4

         

Av: Bröderna Blomqvist | Kulturen strippar | 04 maj, 2012

WASA

Segelfartygens storhetstid

Trots att jag inte kan ro, är jag mäkta stolt över alla sjömän i släkten. Samt väldigt begeistrad över fartyg i största allmänhet och undersköna segelfartyg i synnerhet. De tillhör ...

Av: Carsten Palmer Schale | Kulturreportage | 23 augusti, 2017

Jag har en mysig vision där alla på riktigt är lika mycket värda

  Inti Chavez Perez Foto: Linnea Svensson Jag har en mysig vision där alla på riktigt är lika mycket värda När P3:s kulturprogram Flipper mitt under säsongen bytte programledare föll valet på ...

Av: Kristofer Andersson | Övriga porträtt | 26 oktober, 2006

Konflikträdsla - civiliserad debatt

Sverigekännaren Susan Sontag ansåg att gemene svensk präglades av konflikträdsla. Varje civiliserad debatt kräver en åtminstone rudimentär förmåga att uttrycka sig både ärligt och nyanserat. Jag finner dels att Sontags ...

Av: Carsten Palmer Schale | Gästkrönikör | 12 november, 2017

Samisk fotograf fokuserar på Ryssland

Foto: Andreas Sarri. Intresset för ryska samer förde Andreas Sarri till Kola­halvön. Efter fyra resor, en utställning och en fotobok tar den samiske fotografen paus från kameran.   Det startade med att ...

Av: Ylva Maria Pavval | Porträtt om politik & samhälle | 10 december, 2010

Svensk Musikvår 17-20 mars 2016.

Kraftsamling för nutida svensk konstmusik

Efter närmare 25 år återuppstod festivalen Svensk Musikvår, 17-20 mars 2016. I Stockholm kunde man lyssna till framföranden av 250 musiker och närmare 50 svenska tonsättare. En riktig kraftsamling för ...

Av: Thomas Wihlman | Musikens porträtt | 26 mars, 2016

Omöjliga intervjuer. Hiro Kurosaki – genom Lilian O. Montmar - intervjuar Giuseppe Tartini

De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Lilian O. Montmar | Musikens porträtt | 11 april, 2012

Sigrid Combüchen: romaner om samtiden kan bara bli en pastisch

– Det finns en sådan längtan efter att någon ska skriva den stora samtidsromanen, säger Sigrid Combüchen. De som längtar efter den är sällan medvetna om hur svårt det är att ...

Av: Håkan Lindgren | Kulturreportage | 29 september, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.