Litteraturkritik

Ett brett perspektiv

altArthur Conan Doyle
Sherlock Holmes i Skräckens dal
Nyöversättning Charlotte Hjukström
Bakhåll

Det är något trivsamt i att läsa en Sherlock Holmes. I skräckens dal finns ingredienserna som gör berättelsen tilltalande och håller spänningen uppe - ett gods på den engelska landsbygden, mystiska omständigheter kring ett mord, kärleksintrig, ett slutet sällskap och allt berättat på ett elegant sätt. Boken innehåller två delar som är beroende av varandra och som vävs samman på slutet. Här finns överraskningsmoment och uttrycket "Exakt, min käre Watson".

Idén till boken har författaren fått från böcker om händelser i Pennsylvania där det fanns ett hemligt sällskap bestående av irländska kolgruvearbetare. Bokens ena del utspelas i Amerikas Förenta Stater. Kolgruvearbetarnas sällskap blir här till ett maktutövande och brottsligt gäng. De sprider skräck i Vermissadistriktets järn- och koldalar. I den engelska delen är vi i grevskapet Sussex där godsherren John Douglas mördas och mystiken kring brottet tätnar.

I det välskrivna och informativa efterordet av Mattias Boström står att läsa om boken och om Sherlock Holmes värld. Vi får också en inblick i författaren Arthur Conan Doyles liv och tiden i vilken han levde. Sherlock Holmes i Skräckens dal publicerades för första gången 1914 som följetong i The Strand Magazine. Första världskriget hade brutit ut och Arthur Conan Doyle skrev till chefredaktören att han hellre hade velat ge tidningen något mer seriöst med tanke på landets situation. Chefredaktören var dock bara glad att kunna ge sina läsare just ett sådant här alster i de dystra tiderna.

Förlaget Bakhåll ger ut nyöversättningar av Arthur Conan Doyles Sherlock Holmes berättelser. Nu senast Sherlock Holmes i Skräckens dal i översättning av Charlotte Hjukström. Språket är mycket mer tillgängligt här än i gamla översättningar om mästerdetektiven. Författaren skrev sammanlagt 60 berättelser om Sherlock Holmes, varav 4 romaner och 56 noveller.

I Skräckens dal för på vanligt manér Holmes och Dr Watson en god dialog. Holmes är i sitt esse med sina underfundiga tankebanor och finurliga lösningar. Landsortspoliserna står hjälplösa inför Sherlock Holmes skarpa hjärna. Vid ett tillfälle säger Sherlock Holmes till inspektör MacDonald "Ett brett perspektiv, min käre mr Mac, är en av de nödvändigaste egenskaperna i vårt yrke. Idéernas växelverkan och kunskapernas indirekta användningsområden är ofta ytterst intressanta." Med andra ord det gäller att tänka vitt och brett när mysterier skall lösas. Och det gör mästerdetektiven. Här på den dramatiska scenen som speglas i bokens omslag. "Ibland tar konstnärstemperamentet över och kräver en välregisserad föreställning" säger Sherlock. Så sant, så sant.

Helena Svensson