Kritik om scenkonst - Tidningen Kulturen

Årets upplaga av Teater Tribunalens Festival – en vecka i maj gick av stapeln onsdagen 17/5 till söndagen 21/5 och var alltså lite nedkortad jämfört med tidigare år, men hade å andra sidan ett mer komprimerat program. Som vanligt var det mesta kostnadsfritt att se och de fler än femton föreställningar som visades var av mycket blandat slag, med tonvikt på något som tematiskt kan sägas höra hemma i den politiska teatern.

Med föreställningen ”Mama dada” vill Bodil Carr Granlid och Therese Stenshäll lyfta fram sex dadaistiska konstnärer som inte ville låta sig marginaliseras till att bara vara kvinnor – och som kanske just därför trängdes undan och glömdes bort.

Ellen Jelinek, Marie Göranzon och Julia Dufvenius Foto Sören Vilks

Så intar hon scenen igen, lika magnifikt som alltid, trots att hon gör entré i en rullstol. Det handlar naturligtvis om Dramatens Grande Dame, Marie Göranzon. I sin sista och avslutande del av trilogin ”Försökskaninerna” som inleddes av ”Gäckanden”, fortsattes av ”Dödspatrullen” har Marie-Louise Ekman hamnat i livets absoluta utmarker i ”Försökskaninerna”. Mamman är av sina döttrar placerade på den allra sista adressen under livsresan, demensboendet.

The Nexter foto Markus Gårder

Ingenting gör en dystopi så drabbande som om den ligger nära verkligheten. I The Nether befinner vi oss enligt fiktionen i en framtid, där i stort sett allt liv utspelas i virtuella världar, parallella med den reala. I den världen finns aktörer som skapar egna världar där man lever ut sina sexuella fantasier, av den art som straffas som brottsliga i den reala. Utnyttjandet av barn utspelas i Netherlands mest hemliga rum, ”Gömstället”, en skapelse av Papa/Sims, här spelad av Reine Brynolfsson.

Hemsöborna Bild Sören Vilks

Hemsöborna är utan tvekan ett verk som alla svenskar som är 60 + kan relatera till, tack vare Herbet Grevenius och Bengt Lagerkvists tv-drama från 1966. Carlsson, han med höganäskruset i en svångrem runt halsen, som en aprilafton kommer till det avlägset belägna Hemsö (läs Kymendö), som ett yrväder är en framtidsman vad gäller jordens skötsel. Efter hans ankomst är ingening som det varit på Hemsö – på gott och ont.

Hamlet foto Mats Bäcker

”Ur led är tiden: Ve! Att jag är den som föddes att den vrida rätt igen”. I Jens Ohlin, Joakim Bayoumi Karlsson sparsmakade scenrum sitter Hamlet, till synes livlös eller katatonisk i en rullstol. Så småningom väcks han till liv, ur drömmar om tillståndet i riket och dess ruttenhet.

Aleksa Lundberg Foto Elisabeth Ohlson Wallin

Efter 100 föreställningar på Strindbergs Intima teater väljer den avgående teaterchefen Ture Rangström att överlämna stafettpinnen till Anna Pettersson. Som tack och avskedsföreställning ger man Aleksa Lundbergs och Elisabeth Ohlsson Wallins "Kung Kristina Alexander", ett minst sagt kontroversiellt val.

Fler artiklar...