Göteborgs filmfestival 40-års jubilerande - Tidningen Kulturen

"En festivalbesökare kollar i filmprogrammet utanför biografen Draken." Foto: Lena Andersson

Inrikes nyheter
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Göteborg filmfestival är slut för den här gången. Den elva dagar
långa festivalen firade i år 40 år och invigningen och invigningsfilmen Tom of Finland av Dome Karukoski visades på 40 biografer i Västra Götalandsregionen.




Tusentals besökare kom till festivalen för att se filmer från hela världen, mingla och gå på seminarier, filmevent och andra aktiviteter. Filmerna visades bland annat på Frölunda kulturhus, Biopalatset, Hagabion, Göta, Bio Capitol, Handelshögskolan, Chalmers, Biograf Draken och Bio Roy.
"I år firade Göteborgs filmfestival 40 år. Draken var en av de biografer som visade film."

"I år firade Göteborgs filmfestival 40 år. Draken var en av de biografer som visade film."

Annons:



Tusentals besökare kom till festivalen för att se filmer från hela världen, mingla och gå på seminarier, filmevent och andra aktiviteter. Filmerna visades bland annat på Frölunda kulturhus, Biopalatset, Hagabion, Göta, Bio Capitol, Handelshögskolan, Chalmers, Biograf Draken och Bio Roy.

Festivalen hade i år ett samiskt fokus, Sápmi och filmen Sameblod, regisserad av Amanda Kernell vann Dragon Award Best Nordic Film med prissumman på en miljon svenska kronor.

Ett annat tema var "gudar och människor". Hit hörde The Studenti regi av Kirill Serebrennikov. Filmen visar en students religiösa radikaliseringsresa. Det är ett ryskt samtidsdrama där den tonårige studenten helt plötsligt slutar att bada med klassen, eftersom han tycker det är syndigt att flickorna har bikini. Han läser högt ur bibeln och blir mer och mer fanatisk i sin tro och sina försök i att omvända andra.

Kortfilmspriset Startsladden vanns av Niki Lindroth von Bahr för den animerade musikalen Min börda. Startsladden är ett av världens största kortfilmspriser och är värt cirka 600 000 kronor i form av filmteknik och kontanter.

– Det känns väldigt hedrande, säger Niki Lindroth von Bahr till Tidningen Kulturenom att vinna priset.

Min bördatog två år att göra och hon hittade inspiration i bland annat gamla musikaler. Filmen beskriver individer i ett köpcenter nattetid. De fyra olika miljöerna, Ica Maxi, ett långtidshotell, ett callcenter och en hamburgerrestaurang, utgör en miserabel värld och ingen av karaktärerna är lyckliga, utan härdar bara ut.

Så som många gör, som inte är tillräckligt lyckligt lottade för att få jobba med det de vill göra eller kan vara med den de egentligen älskar och trivs att bo med.

På hotellet Long stay har fiskar som vill leva ensamma checkat in för att slippa leva med andra. Anledningen till att en av fiskarna tagit in på hotellet är att hon har så mycket komplex över sin orena hud att hon tror att ingen vill ha henne.

– Filmen har varit ett väldigt tungt projekt. Jag har inte kunnat ta ut någon lön på två år, så jag måste landa lite i det här nu innan jag börjar tänka på nästa projekt, säger Niki Lindroth von Bahr.

Min börda vann även publikens prisoch den visades under invigningen efter årets vinjettfilm som gjordes av Johannes Nyholm.

Invigningsfilmen Tom of Finlandav Dome Karukoski (som vann årets kritikerpris, FIPRESCI)skildrar hur det var att som homosexuell komma ut i Finland under 1950-talet.

Tom of Finland hette egentligen Touko Laaksonen, men antog sitt artistnamn för att hans identitet inte skulle röjas i hemlandet, då han började publicera bilder av homoerotisk karaktär i amerikanska gaytidningar.

Ett annat tema i Tom of Finland visar också att allt är möjligt och att det går att lyckas fast man tycks ha hela världen emot sig. Inte ens för sin egen familj kunde Touko Laaksonen berätta om sin homosexualitet, eftersom det ansågs som ett brott vid den här tiden.

Touko Laaksonen flyttade så småningom till USA och kom att spela en viktig roll för gayrörelsen. Han blev väldigt framgångsrik och Tom of Finland är numera en gayikon.

Ungefär 450 filmer från ett 80-tal länder visades under festivalen. En av dem som tävlade i Dragon award best Nordic film var Exfrunav Katja Wik.

Tre kvinnor skildras utifrån deras relation till en man i rollerna av flickvän, fru och exfru. Det kvinnorna har gemensamt är att de alla är någon form av offer. De begränsas av männen som finns i deras liv och vi talar här om enormt självcentrerade män. Dessa kvinnor tar frivilligt på sig offerkoftan varje dag, medvetet eller omedvetet. Katja Wik har velat undersöka varför många kvinnor inte utvecklas i en relation, medan männen mer ofta förverkligar sig själva i en parrelation.

En annan film som kan ses ur ett jämställdhetsperspektiv är Their FinestavLone Scherfig. Huvudkaraktären spelas av Gemma Arterton, som genom sin gestaltning av Catrin Cole gör ett fint porträtt av en kvinna som blir anställd som manusförfattare till en propagandafilm som ska stärka moralen hos britterna under andra världskriget.

Med dagens ögon mätt kan karaktären ses som svag, men man måste tänka på att det rör sig om England på 1940-talet. Då blir Catrin Cole istället framåt och självständig.

Miljön i filmen är välarbetad och känns äkta. Detaljerna gör sig märkbara både i skådespelet och i rekvisitan. Manuset känns också genuint. Under den här tiden anses det självklart att en kvinna inte kan ha lika mycket betalt som en man och det belyser Lone Scherfig på ett träffsäkert sätt.

Trots genusmedvetenheten i dagens samhälle har tyvärr inte mycket förändrats på det området även om diskussionen på arbetsplatsen inte förs lika öppen som i filmen. Kvinnor kan än i dag få riktiga skambud för sitt arbete, medan det tycks anses självklart att deras manliga kollegor ska ha lite mer.

 

FAKTA

Göteborgs filmfestival, priser i urval:
Dragon award best Nordic Documentery: The War Show, regi Andreas Dalsgaard och Obaidah Zytoon
Dragon award best Nordic film: Sameblod, regi Amanda Kernell
Nordic Honorary Dragon Award: regissören Lone Scherfig
Honorary Dragon Award: Jean-Pierre och Luc Dardenne
Nordisk Film & TV Fond Prize: Den norska tv-serien Nobeloch huvudmanusförfattarna Mette M. Bølstad och Stephen Uhlander.
Göteborgs Stora Filmpris: Skörheten av Ahang Bashi
Mai Zetterling-stipendiet:Ahang Bashi, Skörheten.

Källa: Göteborgs filmfestival

Lena Andersson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Cron Job Starts