Musik: Iron and Wine, Kiss each other clean - Tidningen Kulturen

En milstolpe och ett mästerverk

Iron & Wines Sam Beam. Foto: Piper FergusonIron and Wine
Kiss each other clean
4AD/Playground

Ibland är det svårt att veta var man ska börja. Vissa skivor tar sig direkt innanför de vanliga rutinreferenserna och de egna standardgreppen och vägrar låta sig beskrivas eller definieras. Det är vanligtvis de skivor som är ovanligt bra. Här fick jag nu precis en sådan och för det är jag evigt tacksam.

Iron and wines "Kiss each other clean" är en märkligt homogen upplevelse. Jag kan se och förstå att det är tio olika låtar på skivan men mycket gör att det snarare känns som en enda upplevelse. Vissa är low-key ("Godless brother in love") medan andra (t.ex. "Big Burned Hand") är stötigare, snudd på funkiga. Men Sam Beams röst binder samman allt som en sakta svävande färgburk som droppar lite färg här och lite färg där. Ett vokalt kitt mellan byggstenar av komprimerade mänskliga känslor. Vips, ett sagoslott fullt av berättelser och öden, musikaliskt ackompanjerat av lågmäldhet och precision.

Det är en cool skiva. Cool på samma sätt som Stones var coola på det tidiga 70-talet. "Laidback", avskalad, nöjd med en stark grund, samspelande utan gytterbehov, ren, färgstark. Alla traditioner man vill finns närvarande men tar aldrig mer plats än den övergripande gemensamma coolheten. En sak som dessutom är oerhört befriande är att det här inte finns något som helst av den tröttsamt generiska neo-americana som genomsyrat så mycket i alla skäggiga flanellskjortors fantasilöshet det senaste decenniet. Musiken är full av många saker, men någon nostalgi finns det inte ett enda ynkaste spår av. Inte heller någon Disneyvariant av "folkrock".

Beach Boys-körer avlar sig med Crosby, Stills, Nash and Young-dito, lekfulla slagverk, jazzigt blås, klangbadande elpianon, distade syntar, olika former av slagverk, hetsiga elgitarrer. Och så Beams sång på allt. Det barn som ploppar ut på andra sidan skivans slut är ett av känslomässig intelligens, skärpa och humor.

Första låten, "Walking far from home", slår direkt an med respektfull Elevators-sensibilitet. Austin var epicentrum 1966-67 och är det tydligen fortfarande (Beam bor nära men utanför staden). Färden framåt fortsätter med "Me and Lazarus", som sakta bubblar upp i en växande glädje och i ett riktigt jazztangerande. Beams texter är finurliga, underfundiga, låter viktiga (och är det säkert), men man glömmer helt bort dem i det att man faktiskt hör dem. Hans sångstil är förtrollande, medryckande, betvingande och fullständigt fri.

I slutet av "Rabbit will run" finns en sagolikt finstämd H.P. Lovecraft-jazzig stämning, med en underbar tvärflöjt som lockar lyssnaren ständigt uppåt. Man kan fråga sig hur så många band kan misslyckas med det som för Iron and Wine tycks så enkelt? En distinkt skillnad från det mesta idag är nog att musiken här "svänger" på ett groovigt, jazzigt sätt utan att för den sakens skull vara jazz. När hörde du senaste rockmusik som svänger? Här är det hursomhelst en regel snarare än ett undantag.

Tio i det närmaste fulländade låtar. En romantisk resa genom rockhistorien, utan några som helst Ersatztendenser. Sam Beam och hans projekt behöver inte längre övertyga någon om något överhuvudtaget. Detta är en 100 % definitiv skiva. Iron and Wines "Kiss each other clean" är en majestätisk musikmelange, en milstolpe och ett mästerverk.

Carl Abrahamsson