Musik: Joakim Milder, Takeaway - Tidningen Kulturen

Joakim Milder: Lite jazzhistoria, här och nu

altJoakim Milder
Takeaway
Apart/Plugged

Joakim Milder är en saxofonist och kompositör från Stockholm, och tillika ledamot av Kungliga Musikaliska Akademin. På sitt eget skivbolag Apart har han nyligen gett ut CDn "Takeaway". Musiken på skivan tar avstamp i kompositioner som skrivits för ett påtänkt samarbete med jazzlegenden Esbjörn Svensson, men som tyvärr aldrig blev av på grund av dennes död 2008.

Men kompositionerna finns kvar, här inspelade med en niomannaensemble med Milder i spetsen. Kompositionerna och arrangemangen blickar överlag tillbaka till mitten av 60-talet. Det spretar aldrig iväg på ett flippat bebopsätt och inte heller är det totalt avspänt. Någonstans mittemellan ligger Milder & co. Det är alltid polerat och välproducerat, lugnt och lagom. Jazzhistorien finns, som ofta, närvarande, men denna skiva känns ändå behagligt tidlös.

"There is something to be learned from every score of the great composers, old and modern; each page bears evidence to the musical tight-rope walker that he has looked only at his own tiny rope, not realizing that men have not only walked ropes years before him, but tiny threads - perhaps the water. And can we not all learn one more step while restudying what might possibly aid us in walking the earth tomorrow?" (Charles Mingus, 1951)

Ofta kan samtida jazz vara oerhört navelskådande och intellektuell, men här känns det som att den demokratiska ekvilibrismen (alla ska höras och få spela solo lika mycket o.s.v.) tar ett steg tillbaka för helhetens skull. Och det vinner samtliga medverkande på denna skiva på.

De är alla duktiga musiker - det är inte svårt att inse. "Eye contact" sticker ut lite grann, med Mattias Torells gitarrplockande mot en varm bädd som utgörs av Mattias Ståhls vibrafon. I "Mysterious ways" spejsar allt ut till ett slags cirkusmusik för instrumentala akrobater. De lösa fogarna fasar ut och varje instrument glider iväg på upptäcksfärd för att vid ett fåtal tillfällen smälta samman med de andra igen. Det känns absolut behagligt men samtidigt en smula förutsägbart.

Ibland är det lågmält i solitära utsvävningar och ibland brakar det loss i hela ensemblen. Om man vill, kan man säga att denna skiva är en högkvalitativ resa genom jazzen i sig. Dels är det vad det är, i själva styckena och framförandena. Men det är samtidigt en finstämd kärleksförklaring till jazzmusiken i sig. Och, får man förmoda, till Esbjörn Svenssons ande.

Carl Abrahamsson