Musik: West of Eden, A Celtic Christmas - Tidningen Kulturen

Ett juligt och vitt Eden

altWest of Eden
A Celtic Christmas
Zebra Art Records

West of Edens julskiva A Celtic Christmas utstrålar värme och glädje. Den är ett gott alternativ till det stora utbudet julskivor som finns att tillgå. A Celtic Christmas är välproducerad med irländsk och engelsk julmusik inspelad i Annedalskyrkan vid en liveupptagning i Göteborg förra året. Musikproducent är Martin Schaub och gäster som medverkar är Róisín Dempsey från den irländska kören Anúna, harpisten Valentina Lorenz Cammans samt Haga Motettkör. Några utav de instrument som skickliga musiker förgyller med är klockspel, fiol, mandolin, cajon, irländsk bouzouki och dragspel.

Gruppen West of Eden bildades i Göteborg för 15 år sedan. Den är ett folkrockband som har musik med influenser från Skottland och irländsk folkmusik som sitt signum. Huvudsakliga låtskrivare är Jenny och Martin Schaub. West of Eden har turnerat i länder som Irland, Nederländerna och Belgien.

A Celtic Christmas innehåller tolv spår med omväxlande musik och sång i olika tempi. Vissa är rent instrumentala som introduktionsspåret A Place By The Tree, skrivet av och framfört på piano av Martin Schaub och Christ Child´s Lullaby med Valentina Lorenz Cammans sköna arrangemang för harpa och irländsk flöjt - en så kallad whistle. Andra är sprudlande som The Wren In The Furze och I Saw Three Ships, i den sistnämnda har kören en framträdande roll. Frostig vinterstämning med stilla jazzinfluenser låter sig höras i In The Blek Midvinter. Róisín Dempsey klara röst kommer väl till sin rätt i lugna slutspåret The Wexford Carol där hon så vackert sjunger "...our good God for us has done in sending his beloved son".

Omslagets grafiska design står Gunnar Dagnå för. En snövit bakgrund med ett enkelt avlövat träd på en äng på framsidan och på baksidan en brunsvart fågel som flyger ur trädets grenverk. Insidan är chokladbrun med samma träd i vitt. Allt enkelt och sobert. Tankarna går till keltisk mytologi med träd och fåglar som smälter in och blir en helhet med skivans titel.

A Celtic Christmas är som en välfylld julstrumpa att förväntansfullt plocka ner från spiselkransen eller för dig som inte kan vänta, att lyssna på i lugn och ro framför brasan. Oavsett, är det musik att njuta av dagarna kring jul när snön faller...

Helena Svensson