Musik: Balroynigress : Dress the Ship in Black , Shampoo & Champagne - Tidningen Kulturen

Att klä ett skepp i svart, att vara klädd i svart...

altBalroynigress
Dress the Ship in Black 2010
Shampoo & Champagne 2007
Utgivna på Kning Disk.

Klädreglerna för begravningar är fortfarande oftast svart. Att vara klädd i svart får oss att verka längre och slankare. Svart kan definieras som frånvaron eller som närvaron av alla andra färger. Orsaken till att något verkar svart för ögat är att inga synliga färger reflekteras. Svart kan ge uttryck för styrka, elegans, död och mysterier. Förr bar präster endast svart. Prästen är den som sägs fungera som förmedlare mellan människa och gud. Svart representerar det ursprungliga tomrummet som associeras med rädsla och även det okända, eftersom mörker förhindrar seende.

Ordet svart är ett lånord från tyskan, men på spanska och flera romerska språk heter svart negro. Ordet "neger eller negress" är en föråldrad beteckning idag för mörkhyad person. En association som återfanns i en del av Indien, är synen på svart som det allra vackraste, men i den västerländska kulturen ses svart som sorgens och allvarets färg. Svart har kopplats samman med revoltörer, anarkister och inom punkrörelsen klädde man sig fullständigt i svart. Anarkismens svarta fana var från början en sorgefana. Det berättas att någon tog av sin svarta sidenunderkjol inför en demonstration i Paris 1883, hängde den på ett kvastskaft och anarkismen hade fått sin flagga!

Svarta fanor är skriven av en tämligen arg August Strindberg och Bo Cavefors ger ut nya nummer av tidskriften Svarta Fanor. "Den Lila Svarta" är en aktivisthandbok som bland annat innehåller instruktioner för hur man försvarar en demonstration mot polisinsatser. Icke att förväxla med "den lilla svarta" som ursprungligen lanserades 1926 av Coco Chanel.

Allt har med Balroynigress och musiken i Dress the Ship in Black att göra. Det handlar om förhållningssätt som jag ser det, om konsten som ingång, om det som har med mer än sin egen betydelse att göra och om lusten när Erik Jeor gör musik. Musiken ligger i lager som skickligt ändrar riktning och när rösten skevar, nästan brister då njuter jag som bäst. Bitvis handplockas t ex Joachim Eckermann för musiken eller Simo Brotherus för text.

Jag vet inte exakt vem som tillför vad, men rimligen finns underströmmar som påverkas av Elvire Soyez närvaro. För samtidigt som skepp är en boktryckarterm för en plåt för förvaring av uppsatt text, delar ett annat skepp av byggnader med kolonner, pelare eller liknande. Det är en vanlig indelning speciellt i kyrkobyggnader med mittskepp och sidoskepp. Skepp liksom Ship to Gaza för de mänskliga rättigheterna som faktiskt tar sig dit där det verkliga förtrycket pågår, medan skeppet af Chapman däremot har legat för ankar vid Skeppsholmen sedan 1937.

Erik Jeor studerade konst strax intill 70 år senare. Balroynigress berättar för oss om allt detta; om allt som är möjligt och det är jäkligt trivsam lyssning som funkar om och om igen och, föreställer man sig, år efter år. Dress the Ship in Black är Balroynigress andra album som ges ut på Kning Disk. Balroynigress passar för övrigt fint där med andra utgivningar av unga män t ex Misophone eller Voice of the Seven Woods.

De utmärks av självständiga, lågmälda och  individuella röster med personligt story-telling som sammanhänger i behagliga melodier. (Tur ändå att Kning Disk ger ut en överraskande stark röst också, likt en kronjuvel finns Anna von Hausswolff). Balroynigress däremot tar inte i så man smäller av nere från gravar. Balroynigress musik följer vindarna inifrån dunkla vrår ut i de öppna vidderna och upp bland molnen, för att landa en stund på våra axlar. Det känns inte tungt, så vi lyfter.

Balroynigress egen beskrivning:
Take the time to bless
your surrounding mess