Musikkritik - Tidningen Kulturen

Emilia Amper, foto Henrik Peel

Nyckelharpisten, kompositören och sångerskan Emilia Amper har turnerat i Europa, USA, Kanada, Brasilien, Kina, Indien, Namibia och Iran med olika musiker och har nominerats till en rad fina priser, däribland både amerikansk och svensk Grammy. Den 10 november släpper hon nya albumet LUX som innehåller både hennes egna låtar och arrangemang av andra kompositörer för nyckelharpa, sång, stråkensemble och slagverk.

Anna Werner hyllar Barbra Streisand i en glittrande show. Foto B. Graham

Anna Werner. Vilken röst! Vilken utstrålning! Vilken artist! Anna Werners hyllning till en annan artist, Barbra Streisand, drar fulla hus. I somras tolkade hon "Don't Rain On My Parade", som alla TV-tittare kunde njuta av i programmet Lotta på Liseberg, och nu står hon på scenen på Stadsteatern, Göteborg.

Jill Johnson. Vilken stjärna. Vilken show. Foto Belinda Graham

Frank Sinatra, Nat King Cole, Dolly Parton, Cyndi Lauper, Sammy Davis Jr., Diana Ross, Dionne Warwick, James Brown, Stevie Wonder, Aretha Franklin, Elvis Presley ... Vad har de gemensamt? Svar: de älskas alla av Jill Johnson. De är alla en del av en större helhet som i Jill Johnsons värld kort och gott summeras med titeln - That's life.

Vandringar på jorden ger oss dofter, färger och ljud, som finns omkring oss, de finns där, kräver ingen motprestation, men de måste ses och erövras för att upplevas och beröra. Det är annorlunda i havsdjupen, de finns även där, men andas ofta okändhet och ogripbarhet. Det är inte lätt att läsa sångerna i ålgräsens bok, inte till fullo avkoda färgerna i korallreven eller tolka delfinernas språk.

Fler artiklar...