Bara bra med Barbra Streisand - Ett musikaliskt möte med Anna Werner - Tidningen Kulturen




Anna Werner hyllar Barbra Streisand i glittrande show. Foto B. Graham.

Musikens porträtt
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Anna Werners Streisand-effekt är välljudande, positiv och livbejakande. Anna Werner drar just nu fulla hus på Stadsteatern i Göteborg med showen Varför nöja sig? - En personlig hyllning till Barbra Streisand. Hennes personliga tolkningar av Barbra Streisand låtar går rakt in i hjärtat på publiken.




Mitt första möte med Barbra Streisand var en hit som spelades på radio. Woman in Love. Jag kände direkt att WOW! Vilken artist! Vilken röst! Vilken låt! Sedan såg jag filmen The Way We Were, den där Barbra Streisand spelar mot Robert Redford. Åh, vad bra den var! Och musiken! Jag var helt såld direkt! Innan dess hade jag bara tänkt på Barbra Streisand som sångerska, sedan upptäckte jag att hon var så mycket mera.Vilken fantastisk skådespelare hon är! Och hon regisserar och producerar och skriver manus och musik till filmer och skivor.

I somras blev Anna Werner något av en rikskändis i och med att hon medverkade i programmet Lotta på Liseberg, som direktsänds från Lisebergs stora scen. Hon tolkade Don't Rain on My Parade och gick rätt genom rutan. Vi som sett och hört Annas fantastiska talang väntar på nu hennes stora genombrott. Att hon ska bli "a household name". Precis som sin förebild och inspirationskälla: Barbra Streisand.

Efter föreställningen Varför nöja sig? - En personlig hyllning Till Barbra Streisand får jag tillfälle att få en pratstund med showens stjärna. Anna har en sådan fin publikkontakt och folk älskar henne direkt. Många vill se showen - en del vill se showen igen - men det är utsålt denna säsong. Folk får komma tillbaka till våren, då Anna kommer tillbaka med sitt hyllade program till Stadsteatern i Göteborg.

Vi letar upp en bekväm soffa och börjar prata Barbra, Brooklyn, Hisingen och Musiken.

- Det är ett fantastiskt bra program du har i showen - vilken bredd!

- Tack, kul att du gillade det!

- Hur kom det sig att du började översätta Barbra Streisand? Var det med tanke på att göra just en sådan här spektakulär och glittrande hyllningsshow, där du diskuterar livets vindlande vägar?

- Nej, inte alls! Jag började bara översätta Barbras texter till svenska, för att ... Ja, just då hade jag en livskris och allt verkade mörkt och hopplöst. Jag började översätta texterna som en livlina, för att ha ett roligt projekt att arbeta med, för att komma bort från allt det mörka och hopplösa. Jag fick rådet av Marie Delleskog, min pedagog, "Fortsätt med det här! Det här är bra! Det här kan bli något!".

Kloka Marie hade alldeles rätt. Det här kunde bli något. Det här blev något! Det hela låter som en saga: talangfull artist går in i en återvändsgränd (eller den så kallade väggen) och hittar en ny, slingrande väg ut, som hon aldrig hade tänkt på att ta tidigare. Trots att det nu, när man har facit i hand och ser succén och publikresponsen, verkar så självklart. Anna gick tillbaka till sin barndoms största idol och hennes verk inom musiken och fick till en klockren fullträff med sina tolkningar.

- Hur gammal var du när du upptäckte Barbra Streisand?

- Jag var 12 år.

- Vad var det som fick dig att fastna för Barbra Streisand?  Hur såg ditt första möte med Barbra Streisand ut?

- Mitt första möte med Barbra Streisand var en hit som spelades på radio. Woman in Love. Jag kände direkt att WOW! Vilken artist! Vilken röst! Vilken låt! Sedan såg jag filmen The Way We Were, den där Barbra Streisand spelar mot Robert Redford. Åh, vad bra den var! Och musiken! Jag var helt såld direkt! Innan dess hade jag bara tänkt på Barbra Streisand som sångerska, sedan upptäckte jag att hon var så mycket mera.Vilken fantastisk skådespelare hon är! Och hon regisserar och producerar och skriver manus och musik till filmer och skivor.

- Jag har läst en del om Barbra Streisand. Om Barbra som barn skrivs det till exempel att hon egentligen var smart och duktig i skolan, men att hon var framfusig och odisciplinerad och till exempel svarade på frågor genom att skrika ut svaren och inte räcka upp handen och vänta på sin tur, som alla andra snälla flickor ... 

- Jag vet! Hon är som en hel karl, hon kan ta för sig! Jag tror att det är en av de saker som attraherar mig mest med Barbra. Att hon inte tar någon skit, att hon inte låter sig bli överkörd. Barbra och jag har ju det gemensamt, som jag säger i showen, att som skådespelerska och sångerska går man ständigt på auditions. Man måste vänja sig vid att bli bedömd och utvärderad hela tiden. Och man måste vänja sig vid att få nej. Man måste vara lite tuff för att överleva. Och inte bara sitta snällt och vänta på sin tur.

- Barbra Streisand har ju en helt magnifik och unik röst - den spänner över tre oktaver. Är inte det lite överväldigande att ha en idol som har den spännvidden och att välja att tolka hennes sånger ...

- Det var just det som attraherade mig med Barbra och hennes låtar. Det var inte lätt. Det var svårt. Jag behövde en utmaning. Jag behövde något som var svårt för att det skulle vara roligt och för att jag skulle få ha roligt igen.

- Texterna som du skriver på svenska, ligger de fast, eller är de organiska, så det händer att du ändrar lite i dem, att du växer med dem eller att de växer med dig?

- Jag ändrar en del i dem, ett par rader här och där. Annars ligger de nog ganska fast när de är "färdiga". Uppträdandet, showen Varför nöja sig? utvecklas däremot hela tiden. Fast jag utgår från Barbras liv och mitt liv och alla bilder som visas upp bakom mig när jag sjunger och berättar om våra olika karriärer och levnadsöden.

- Vad inspirerar dig? Förutom Barbra Streisand?

- Musikalen Hair! Jag gillade verkligen den redan när jag var liten!

- Vad har du för framtidsplaner? Blir det någon platta med Barbra Streisand på svenska?

- Inga planer på skivinspelning finns än, tyvärr. Andra planer .. du vet, det där med auditions. Jag vill inte berätta vad jag planerar och hoppas på, för då kanske det inte kommer att bli verklighet! Så än så länge är det lite hemligt. Men du får i alla fall lov att avslöja att jag kommer tillbaka till Stadsteatern med showen Varför nöja sig? - En hyllning till Barbra Streisand till våren! Det är inte hemligt!

När man ser - och hör - Anna Werner kan man verkligen tala om en positiv Streisand-effekt. En effekt som förhoppningsvis kommer att sprida sig snabbt som vinden!

 

Belinda Graham

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen