Litteratur: H. P. Lovecraft, Om övernaturlig skräck i litteraturen - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

H P Lovecraft bortom tid och rum

H. P. LovecraftH. P. Lovecraft
Om övernaturlig skräck i litteraturen
Översättning: Ulf Jensen
Förord: Martin Andersson
H:ströms

Hans uppväxt gränsade till det makabra och skapade utan tvekan en utomordentlig grogrund för att forma en personlighet toppriden av neuroser och aparta idiosynkrasier. H P Lovecraft föddes 1890 i Providence, New England. Familjen var välbeställd och räknade sina anor tillbaka till den engelska tiden – kanske var det en av orsakerna till den starka anglofili som kom att prägla Howard Philip Lovecrafts ideal livet igenom.

 Han var ett ovanligt brådmoget barn, reciterade poesi när han två, läste vid tre års ålder och började skriva egna berättelser när han fyllt sex. Tidigt sattes fadern in på sinnessjukhus, när sonen var tre år. Fadern led av syfilis och avled fem år senare. Inte heller hans mor var psykiskt tillräknelig. Lovecrafts vän och levnadstecknare J Vernon Shea beskriver henne som ”ett nästan tvättäkta monster, om än av ett patetiskt sådant”. År 1919 lades även hon in på samma mentalsjukhus där tidigare fadern vårdats.

 H P Lovecraft växte sedan upp hos sin morfar – den excentriske köpmannen Whipple Van Buren Philips – och visade tidigt tecken på att han var ett överkänsligt och nervöst barn. Undervisningen skedde långa perioder i hemmet på grund av hans sjuklighet och under gymnasietiden drabbades han av ett större nervöst sammanbrott. Därmed var H P Lovecrafts skolgång avslutad. Men hans kunskapshunger var stor och läsaptiten närmast vild. Han blev en osedvanligt beläst och bildad privatlärd vilket inte minst märks tydligt i översiktsartikel ”Om övernaturlig skräck i litteraturen” – vilken han skev 1927 och senare utökade – som nu för första gången kommer ut på svenska i en stringent översättning av Ulf Jensen och med ett kunnigt förord av Martin Andersson kallat ”Kärt besvär”.

Lovecrafts livsideal var mycket brittiska, mycket gentlemannamässiga, nästan koketterande aristokratiska. Sitt första arbete sökte Lovecraft först när han var 34 år gammal. Han blev inte ens kallad till anställningsintervju. Han skrev nästan aldrig på beställning, enbart av lust och på infall – översiktsessän är ett undantag då Lovecraft skrev den på direkt uppmaning av skräcklitteraturentusiasten W. Paul Cook för att tryckas i dennes tidskrift. Däremot var Lovecraft en brevskrivare av rent vidunderliga, ja närmast groteska proportioner. Uppskattningsvis omfattar hans korrespondens över åttio tusen brev, många på över sjuttio sidor.

 H P Lovecraft har fått en kraftig renässans i Sverige alltsedan 70-talet då Sam J Lundwall och Gunnar Gällmo började översätta honom på allvar, även om utgivningen av hans verk fått ytterligare ny fart under det senaste decenniet. Och för förståelsen av Lovecrafts litterära ideal och värderingar är långessän ”Om övernaturlig skräck i litteraturen” en utomordentlig introduktion, samtidigt som den är högst läsvärd i egen rätt – som en historisk översikt av genren fram till ungefär 1920. Lovecraft bjuder på en slående upptakt:

”Människans äldsta och starkaste känsla är fruktan, och det äldsta och starkaste slaget av fruktan är fruktan för det okända. Få psykologer ifrågasätter dessa fakta, och den sanning de tillerkänns måste en gång för alla bevisa skräckberättelsens äkthet och dess värde som litterär form.”

Med avstamp redan hos de gamla grekerna skrider han sedan till verket och tecknar elegant och ytterst intressant sin bild av skräckromanens utveckling och historia med mer ingående nedslag hos författare han uppenbart känner en större frändskap med. Han nämner kända namn som Burns och William Blake, James Hogg och Charles Dickens, Emily Brontës ”Svindlade höjder” kastar han ett fängslande ljus över och han berör självfallet även klassiker som Mary Shelleys ”Frankensteins monster” och Bram Stokers ”Dracula”.

 Mer ingående behandlar han den egenartade Ann Radcliffe, som levde mellan 1764 och 1823, och vars fascinerande roman ”Udolphos mysterier” nyligen kom ut på svenska. ”Till sina föregångares välbekanta gotiska kulisser”, skriver Lovecraft träffsäkert, ”lade mrs Radcliffe en äkta känsla för det ojordiska i scener och händelser, en känsla som kom mycket nära det geniala”. Och han hyllar hennes förmåga att ge läsaren ett ”intryck av obegränsad skräck”, ett ideal han strävade efter i sitt eget författarskap.

 En av essäns givna höjdpunkter är kapitlet om Edgar Allan Poe som är en av H P Lovecrafts stora litterära förebilder. Enbart det avsnittet är tillräckligt tänkvärt och skarpsinnigt för att inskaffa ”Om övernaturlig skräck i litteraturen”. Mot slutet av sin historik deklarerar Lovecraft en del av sitt eget ideal i några tankvärda meningar: ”Seriösa skräckberättelser tillkommer antingen genom att göras intensiva och fullt realistiska – bortsett från det övernaturliga drag som författaren medvetet lägger in – eller genom att helt förläggas till fantasins rike, med en atmosfär som skickligt anpassas till en exotisk och overklig värld bortom tid och rum, där nästan var som helst kan hända”.

Crister Enander

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen