Litteratur:Midhat Ajanović, Katapulten - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Början på upproret är när man inser att man är en docka

Midhat AjanovićMidhat Ajanović
Katapulten
Översättning: Đorđe Žarković
Una förlag

 

Ajan, som är författarens smeknamn, har skrivit en gastkramande politisk thriller. Politisk långt ut på den revolutionära vänsterskalan. Boken är samtidigt en ständigt pågående dialog mellan tänkare, poeter, filmskapare och filosofer ute i den samhällsomvälvande marginalen, där viljan till förändring av vår sanslöst korrupta värld befinner sig i ett underläge som tvingar fram våldet ur dessa personer. Denna dialog tar sig uttryck som är, ibland rent metatextuella och självrefererande – som om det i boken i boken talas om boken och dess, profetiska, kommande översättning – ibland är dialogen också inklippta faktiva notiser från vår nyhetsvärld. Detta grepp med artiklarna höjer ytterligare ribban för läsandet och kontextualiserar det i en kommande, svunnen, nutid/samtid. Boken, som det talas om i boken och dess författare, hänger som ett centralt svart moln och bär en röd tråd vilken kommer att ge andra litteraturforskare något roligt att göra under den närmaste tiden.

Ajanović själv är doktor i filmvetenskap i Göteborg, författare till ett antal böcker, etablerad filmskapare och brinnande eldsjäl. Han har bland annat fått Klas de Vylder-priset och ett livsgärningspris vid Animafest i Zagreb 2010 för sitt arbete med och omkring animerad film.

Men verket är också, inte helt oväntat i sammanhanget, en kall och dystopisk – för att inte säga realistisk – vision av ett tänkt och genomfört attentat och en hoppfull inledning av en världsrevolution. Berättelsen tar sig, på ett snillrikt sätt och med ett högt drivet berättarspråk, en mängd oväntade och förbluffande starka vändningar och ingenting tycks klarna upp – som en himmel över ett övergivet slagfält – förrän sista ordet är läst.

Samtalet som boken genomför och de inre dialoger – ibland utförda med stämbanden hos de berättade – som texten visar upp, har ett sätt att ta ett krampaktigt tag om sin läsare, redan från första sidan, och släpper inte heller taget fullt ut efter att boken är slutberättad. Vi lämnas med en känsla av grusat hopp, av krigets förlust och segrarnas förlustelse. Särskilt tänker jag på en kraftfull scen mot bokens slut där en representant för den kapitalistiska ordningen skjuter mot skuggor som i sin tur själva är representanter för olika, andra, sätt att tolka världen. Det är som att läsa marxistisk facklitteratur, fast med mer våld och med bättre språk.

 

Freke Räihä

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen