Litteratur: Mircea Cartarescu; En lycklig dag i mitt Liv - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
 

Jag vandrar genom dina ruiner

Mircea Cartarescu
En lycklig dag i mitt Liv
Ellerströms

Image
Mircea Cartarescu. Foto: Cosmin Bumbutz
"Man kan vara dem bäste bland författarna på kontinenten eller åtminstone i Rumänien", skriver Mircea Cartarescu i en av dikterna i denna nya samling.

Det är beskt ironiskt men han överdriver inte. Mircea Cartarescu är den enda levande författaren som skulle kunna vinna Nobelpriset utan att man skulle misstänka att politiska hänsynstagande låg bakom valet.

Dikterna han skriver är prosadikter. Mircea Cartarescu använder olika stilar, olika språkliga strukturer, och samtidigt olika ironier och demaskeringar. Kärleken är den sammanbindande tråden.

Man skulle kunna karakterisera dessa poem som postmoderna om Mircea Cartarescus författarskap inte hade ett litet men lysande hjärta, en mitt (centrum) till vilket han ständigt återvänder.

Det är precis motsatsen till den så kallade postmodernismen, där verket är ständigt öppet ty det har inte en fast punkt att vända sig till och vittnar om världens relativitet.

Strukturerna dikterna liknar kärleksfulla blickar, från Rainer Maria Rilke till Gregory Corso och Ferlinghetti.

Att skriva om Mircea Cartarescu är att skriva om en av världens mest betydelsefulla författare. Men är han poet? Eller lurar han oss bara skickligt? Är det svårare att skriva romaner än att skriva dikter?  

Det vet jag inte. Alla skriver dikter men inte många lyckas med det.  Inte heller Cartarescu, tycker jag.  Låt oss läsa dessa "dikter" som om de vore bilder. Dessa bilder, dessa ordbilder bär alltid på en betydelse även när de tycks ge sig ut på postmodernismens osäkra fält.

Cartarescu tycks osäker som poet ty han är osäker som människa.

Men när han skriver romaner, bygger han underbara språkliga labyrinter där författarens personliga svaghet och blyghet inte kan tränga sig på.

I dessa "dikter" eller ordbilder måste Cartarescu tala om sig själv, då blir han svag och osäker. Det sentimentala bruket av orden gör honom kraftlös. Utan styrkan av sina autentiska ursprung antar orden en annan betydelse än det som poeten kanske ville antyda.

Detta vore i för sig inte så viktigt, världen kan väl bestämma att kalla strumpa det som en gång kallades himmel ... är alla överens?

Titta på den klara strumpan! Säger mannen till kvinnan...

Faktum är att Cartarescu inte är överens, han vet att han måste försöka använda orden på det rätta sättet. Han måste betrakta dem med respekt, bara då kan han befria kraften som alla ord bär på, bara då kan orden bli poesi.

Lyckas Cartarescu med det? Jag är inte säker.

Kärleksorden är i Cartarescu ofta patetiska eller repetitiva. Och när de slutar relateras till ett verkligt och "hörande" objekt, när orden, kärleksorden, förvandlas till litteratur då är kärleken död och ett levande liv har blivit en berättelse.

Däremot är denna berättelse (som inte är poesi!) viktig.  Den kan kommunicera, den kan överskrida gränsen till den privata korrespondensen och nå en allmängiltighet, därför att det mest privata kan även äga en allmängiltighet.

Cartarescu skriver inför allmänheten liksom skulle han behöva berätta sina historier för andra bara för att få lindra sin egen smärta, eller - men detta är ju romantik -för att sublimera den levda kärleken till något väsentligt eller absolut. Att en text, ett långt brev som han kallar poesi, har blivit litteratur vet man bara efteråt, när man läst klart dikterna.

Guido Zeccola

 

 

 

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen