Litteratur: Göran Nylöf, Kampen om jazzen - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

  Kampen om jazzen

Göran Nylöf
Kampen om jazzen - Traditionalism mot modernism – en värdekonflikt speglad i svensk jazzpress under efterkrigstiden
Svenskt visarkiv

På konserthusets stora scen stod Louis Armstrong 1955 och blåste så det stod härliga till. Äntligen ett språk som jag förstod, inte det förbuds- och kommandospråk som skolan höll sig med utan ett hett och trotsigt, ett närmast fysiskt språk som tog hela kroppen i besittning. Detta hände mitt i femtiotalet som annars ägnade sig åt uppställningar, flagghissningar och psalmsång. ”Satchmo” var som en budbärare från en annan värld och det budskapet svalde jag med hull och hår.

Under de följande åren passerade hela den amerikanska jazzeliten revy. Efter ”Satchmo” kom Miles Davis, Gerry Mulligan, Art Blakey och Modern Jazz Quartet, men då hade jag ömsat stilistiskt skinn, från ”Dixie” och ”New Orleans-jazz” till ”Bebop”, ”Cool-jazz” och ”Progressiv jazz”. Jag hade bytt läger och gått över till ”fiendesidan”, var inte längre någon ”dixiesnubbe”. Men för den skull slängde jag inte min duffel eller mina traktordojer, som var typiska ”dixieattribut”. Jag fick signalera detta på annat sätt, bl a genom att sy fast bokstäverna MJQ på slejfen till duffeln. Men lika viktigt som det var att markera ”rätt” tillhörighet inom jazzen var det att klart och tydligt ta avstånd från Bill Haley, Elvis Presley, Tommy Steele och annan rock´n roll. Där gick också en verklig musikalisk gräns.

Det gamla stod mot det nya och rättning i leden påfordrades. Toleransnivån var låg. Tidskrifterna Orkesterjournalen och Estrad var de främsta arenorna för de ibland våldsamma skärmytslingarna, där den ”äkta och sanna” jazzen vaskades fram och avvikarna fick det hett om öronen.

Sociologen Göran Nylöf har tagit sig an detta eldfängda kapital i jazzens historia, som det utspelade sig i dessa tidskrifter under åren 1945-55, då emellertid stridigheterna inte på något sätt upphörde. Boken kan delas i två huvuddelar, en refererande med citat från och kommentarer till de många debattinläggen och artiklarna och en mer samhällsinriktad om ungdomsidentiteter, jazzen som protest och revolt och andra kultursociologiska processer. Det vill säga en närmast heltäckande analys av jazzen som socialt fenomen i ett föränderlig samhälle. Den refererande delen är den intressantaste, åtminstone för en icke-sociolog som har fokus inställt på själva musiken, jazzen som musikaliskt fenomen, även om det enbart handlar om synpunkter, definitioner och värderingar och inte så mycket om själva musiken, vilket författaren också är medveten om. Hur som helst så är det i huvudsak intressant läsning (den sociologiska excercisen kan ibland bli lite tröttande och utdragen) som naturligtvis leder till ett besök på skivhyllans jazzmusikaliska avdelning, där fullständig fred och förbrödring numera råder och den gamla jazzen mycket väl samsas med den nya, även om den nya upphörde någon gång på sextiotalet, då jazzen enligt min mening ”peakade”, vilket förstås är en uppfattning som det råder olika meningar om, kanske vi rent av har att göra med en värdekonflikt.

Ulf Stenberg
 

 

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen