Litteratur: Hjalmar Söderberg, Den förvandlade Messias. Jesus Barabbas II. - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

  Var Jesus och Barabbas en och den samme?

Hjalmar Söderberg
Den förvandlade Messias. Jesus Barabbas II.
Förlaget Anomali

Det vimlar av jesusböcker på marknaden nu, så man kan undra om vi behöver en nyutgåva av en som är sjuttiofem år gammal. Den svenska kristendomen har förändrats betydligt sedan Söderberg skrev sin studie och dessutom kan hans djupra förtrogenhet med och självklara behandling av det historiska källmaterialet kollra bort många av dagens läsare. Kritiken var heller inte nådig då boken publicerades 1932: ”Sällan har en svensk författare blivit så hånad och begabbad som Hjalmar Söderberg blev för sina böcker om Jesus”, skriver Sven Lagerstedt i Hjalmar Söderberg och religionen (1982).

Kärna och nav för Söderbergs studie är Matteus 27 och skildringen av mötet mellan Jesus och Pontius Pilatus, samt den senares behandling av rövaren Barabbas. Snarare än ett egennamn tolkar Söderberg Barabbas som ett epitet i två led: bar abba - ”Son till Fadern”. Han driver tesen att Jesus och rövaren var en och den samme, att Jesus var en av många judiska upprorsmän som gjorde anspråk på att vara messias. Han vill visa hur berättelserna om Jesus följer mönstret från äldre mysteriekulter och myter samt att Nya Testamentets olika författare varit mycket tendensiösa i sin läsning av de judiska skrifterna, vilka de medvetet misstolkar eller till och med skriver om för att få de ska synas förebåda Jesus från Nasaret som Messias.

Söderberg ger oss den ofta mer prosaiska, judiska, bakgrunden till den kristna begreppsvärlden, och visar hur de första jesustroende tolkade orden annorlunda än de flesta gör idag. ”Jesus har varit en messias i detta ords enda för honom och hans samtid kända betydelse; han har stått i spetsen för en messiansk frihetsrörelse mot romarväldet, och han har således icke utan all begriplig orsak blivit dömd till döden som 'judarnas konung'”. Söderbergs Jesus var en judisk rebell och hans anhängare en troligtvis beväpnad gerilla. Denne rebelledare har sedan mytologiserats under de dryga hundra åren efter sin död och pådyvlats en mängd föreställningar ur äldre judisk och hellenistisk filosofi. Naturligtvis kan det också varit så, skriver Söderberg, att ”messias som privatman kan ha varit ett stycke av en sorglös bôheme, en artistnatur, en smula poet [...] eller har han kanske efter sitt misslyckande som messias verkligen blivit en sådan vandrande stoisk-kynisk tiggarfilosof...”

Det märks när Söderberg skrivit med gott humör, då blir han underfundig, lågmält sarkastisk och bitsk i tonen. Detta gäller inte minst då han polemiserar med frommare forskare eller troende som ser sin egen tolkning som Sann. Då som nu är bokstavstro ett oprecist begrepp – alla baserar sin tro på samma heliga text. Ändå ser religionen annorlunda ut från plats till plats och tid till tid. Man tolkar texten så som det passar ens syften. Så gjorde evangelisterna i läsningen av den judiska toran, och så gör kristna grupper i dag med bibeln. Söderberg vänder sig mot messiansk propaganda av arten ”den som inte är med mig är mot mig” och påpekar hur denna missbrukats av maktgalna ledare både före och efter Jesus. Här känns Den förvandlade Messias skrämmande aktuell.

Vad Hjalmar Söderberg inte lyckas visa är varför just Jesus bland andra Messias-aspiranter blev så framgångsrikt omskriven. Troligtvis menar han att religionen, kristendomen, av nödvändighet skulle växa fram ur den hellenistiska synkretismen, och att det mer eller mindre var en slump att det råkade bli Jesus som kom att stå som förgrundsgestalt. Söderbergs tes har heller aldrig vunnit någon egentlig genomslagskraft och liksom var fallet med Einhorns teori att Jesus och Paulus var samma person i Vad hände på vägen till Damaskus? tycker jag inte det spelar så stor roll – bokens värde ligger i att vara en god genomgång av den historiska jesusforskningen och det ytterst sparsamma material vi har att tillgå. Som sådan är den absolut läsvärd än idag. Att detta arbete sedan utförts av en av de främsta stilister det svenska språket känner gör inte läsningen mindre angenäm.

 

Simon Sorgenfrei

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen