Litteratur: Erik Alvstad -Den rabbinska traditionen - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Några aspekter av den Talmudiska traditionen

Till mig kom en mycket viktig bok att recensera. Författaren är Erik Alvstad, filosofidoktor och lektor i religionsvetenskap vid Malmö högskolan. Hans doktorsavhandling är från 2010 då han disputerade om ”Rabbinska drömmar under senantiken”. Så nu har vi en utvidgning och fördjupning av samma ämne och tema: det rabbinska.


Och vi tvingas att inse att såväl kristendomen, som Islam är yngre döttrar, sköna i sig, men tunnare, lättare och att de i viss mening innebär en regression i fråga om tankedjup och sanningssökande.
Erik Alvstad
Den rabbinska traditionen
ISBN: 9789175043289
Förlag: Dialogos



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Boken är oerhört tät ja kompakt, rik på fakta i en ytterst klar, överskådlig och koncentrerad form, själva texten är på endast 163 sidor. Med noter och register sammanlagt 220 sidor. Själva läsningen är trots detta inte alls svår, utan fascinerande och flyter fram, frisk och klar. Upprepningar på strategiskt viktiga och riktiga punkter gör att man slipper bläddra tillbaka i onödan. För egen del läste jag noterna i efterhand, vilket fungerade väl. På något sätt känns hela boken verklighetsnära, mödolös och sanningsenlig. Samtidigt kan den vara rätt chockerande för den tvingar fram en klar insikt om hur mycket vi förblindats, och förblindas av alla de fördomar kristendomen lagt på oss i sin iver att framstå som ett ”nytt” och ”mindre lagiskt” alternativ. Det som tvärtom framstår klart och tydligt är att den kristna teologin och läran är den som är mera bunden, rigid och stel än den förkättrade och så förtalade judiska. De flesta av oss tror att det vi kallar Gamla Testamentet är en samling av drakoniska lagar, föreskrifter och blodiga, hemska berättelser, gnälliga jeremiader, med undantag av några mer poetiska inslag som Höga Visan, Psaltaren och mer tänkvärda som Jobs bok, Ordspråksboken och Predikaren. Samt sådana ställen som kan tolkas som profetior om Jesus

Vår kristna Bibel är ju ordnad i en sådan följd att avsikten tydligt är detta ”profeterande”. I den judiska Torah; Bibeln, Boken är ordningen godtycklig, det finns ingen bestämd kanon eller regel för hur och i vilken ordning läsningen bör ske. Torah befinner sig ju utanför, framför ovanom och bakom nuet. Det finns inte heller någon tolkning som vore mer riktig eller rätt än någon annan. Alvstad gör dock ingen affär alls av detta, utan vad han jämför med är den antika grekiska filosofiska och rätt knapphändigt litteraturen främst då i Auerbachs anda. Därvid utelämnar han nästan helt de antika dramerna och betonar den homeriska dikten som nästan enbart ”underhållning”, och den grekiska filosofin som ett nära nog enbart rationellt och logiskt sanningssökande.

Väl så. Men jämförelsen blir inte helt rättvis, dock bestickande och i huvudsak sann. Vad jag vill hävda är att Alvstad via Scholem , rabbinernas skrifter och läsningar, vill visa hur helt annorlunda judendomen är, genom det utrymme mystiken får där. Att den i det antika Grekland nästan helt försvann i och med Pythagoras mytiska självmord nämns inte. Vad jag däremot anar är att Alvstad i det fördolda vill göra upp med är det avsteg kristendomen gjorde från sin judiska identitet via inflytandet från grekisk filosofi och kultur. Detta avsteg sker i själva verket vid översättningen av Boken (Torah) till grekiska. Där det helt enkelt är så att Torah översatts med Nomos(= Ordet, Lagen) och sedan med latinets Lex… så vitt jag förstått i och av ett annat sammanhang. Här hänvisar jag då till Caterina Stenius ” Herre din lag är min lust”… en skrift som är omvälvande, och mer utsagt dramatisk skarp än Alvstads mer lågmält sakliga tonfall.

Toran, Nomos(=Ordet) skall nämligen vara en leksak (a plaything!), en källa till lust och glädje vilket framgår av översättningen till engelska i King James Bible! Mitt intryck blir att Alvstad själv, i judisk tradition vill skapa en text att ”leka” med, reflektera över, tänka över. Han vill inte utmana till polemik eller lärostrider. Än mindre förföljelser eller pogromer…

Millenniers förföljelser har lärt försiktighet och förmågan att framställa sanningar ödmjukt och lågmält. Judisk mystik, vilken enligt Scholem ger svar på den existentiella nöd filosofin inte mäktar svara på. Svar som säger ”allt är endast en illusion”, eller ” vi lever i den bästa av möjliga världar” ger ingen tröst eller lindring. Men vi som inte själva är judar kan tala om sådant i ett högre röstläge…

Malmö är ju som känt en krutdurk till följd av en förnekelse vilken ledande politiker stått för.

Men åter till texten. Alvstads bok är indelad i nio kapitel och rubrikerna säger klart ut vad det hela handlar om: Inledning, Bibelns stil, Textens anspråk och stilens förhållande till tolkning, En Skrift från himlen, En tvåfaldig Torah, Den rabbinska praktiken, Sanning och metod, Tolkning och auktoritet, Avslutning. Vad betyder då till exempel Tvåfaldig Torah? Exakt just detta: själva Torah som är den heliga text som gavs Moses och som inte kan ändras ens av G-d själv. Den finns inte längre i himlen och kan inte beröras av människohand. Sedan finns då den muntliga traditionen,

Talmud tolkningarna, diskussionerna, och omläsningarna av texten, det rabbinerna tänkt och sagt och som sedan an efter nedtecknats, men i talform… Mishnah, Gemara de delar Talmud består av, där Mishnah utgör Talmuds äldsta del… etc.etc. Vi lär oss och förstår hur oändligt rik och komplicerad Bibeln, Boken är, och hela den judiska traditionen, en skapelse fylld av milleniers tankearbete. Och vi tvingas att inse att såväl kristendomen, som Islam är yngre döttrar, sköna i sig, men tunnare, lättare och att de i viss mening innebär en regression i fråga om tankedjup och sanningssökande. Alvstad visar på hur kristendomen i sig innebär en tolkning av Torah till följd av ett väldigt tankearbete, men att den knappast kan anses särskilt lyckad om den skall infogas i den judiska traditionen… Själva tanken att G-d skulle födas som människa är omöjlig, inte heller kunde Han skriva eller diktera något Nytt Testamente, då Han engång lämnat sitt verk ifrån sig, åt människan att läsa, lära, och leka med…

Alvstad frågar sig om han lyckats inte endast”belysa några aspekter av den Talmudiska traditionen ur ett religionshistoriskt och hermeneutiskt perspektiv, utan också visat att denna religiösa tradition kan tillföra insikter om texthistorien och textbegreppet.” Svaret är otvivelaktigt ”JA”. Dessutom har han visat vilka vi verkligen är, varifrån vi kommit och då även på vart vi är på väg. Alla står vi på två ben, den judiska och den grekiska antiken förmedlad av Rom. Islam är sprungen ur samma rötter, och motsättningarna är arbiträra och borde övervinnas eller åtminstone lindras via dialog så som skedde under sen medeltid och renässansen.

 

 

 

 

Oliver Parland

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen