Litteratur:Anita Desai - Dagens klara ljus - Tidningen Kulturen




Anita Desai

Litteraturkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Om relationerna som hänger i spindeltråd

Anita Desai
Dagens klara ljus
Översättning: Andreas Vesterlund
Bakhåll


Det är tätt framskrivet, på ett sätt som gör barndomens Indien exotiskt på samma sätt som många andra minnesskildringar gör. Som läsare tvingas jag in och behöver inte själv föreställa mig något. Allt är redan detaljbeskrivet och värderat:
Anita Desai
Dagens klara ljus
ISBN: 9789177424543
Översättning: Andreas Vesterlund
Förlag: Bakhåll



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Anita Desai

Anita Desai

Det där ögonblicket som blir minne, förklarar Anita Desai i en intervju, det är därifrån jag skriver. Desai är romanförfattare och novellist bosatt utanför New York men född i Indien 1937 och uppvuxen med en bengalisk och en tysk förälder. Hon debuterade 1963 och har sedan dess utgivit en stor mängd romaner och noveller; just nu sköts hennes utgivning i Sverige av Bakhåll men hon är tidigare utgiven på svenska av förlaget Trevi som sedan 1997 är en del av bonnierägda Forum.

Författaren Anita Desai är även professor emerita vid utbildningen i Creative Writing hos MIT och har sin utbildning i English Literature från Delhi Universitet, Indiens främsta högre läroverk. Dagens klara ljus, som först gavs ut 1980 och utgavs på svenska första gången 1983, räknas till ett av hennes främsta verk och är enligt henne själv den mest självbiografiska – även om personerna i den inte är direkt modellerade efter enskilda utan snarare kompositioner.

Följaktligen rör sig boken också kring minnet, minnena. Den rör sig kring hur historien och ögonblicket som är nu flätas samman, blir just noter i en melodi. ”Så var det med livet”, säger Anita Desai genom romanens alkoholiserade moster Mira, ”det låg så tyst och så stilla att man kunde sträcka ut fingrarna och röra vid det, smeka det. Sedan kastade det sig plötsligt upp och träffade en rakt i ansiktet så att man snurrade runt, runt, flämtande.” Moster Mira tar hand om Tara som gifter sig ung med diplomaten Bakul, poeten Raja som insjuknar när de kultiverade muslimska grannarna flyr för sina liv undan hinduiskt hat, Bimla som får axla rollen som familjeöverhuvud och inleder en kortvarig romans med Rajas stammande doktor men gifter sig istället med sitt arbete – som sin far – samt den udda Baba med sin stulna grammofonmusik som alla är syskon med samma förlorade föräldrar. Romanens flätverk blir en historia om identitetsskapande i ett slutet samhälle.

Det är tätt framskrivet, på ett sätt som gör barndomens Indien exotiskt på samma sätt som många andra minnesskildringar gör. Som läsare tvingas jag in och behöver inte själv föreställa mig något. Allt är redan detaljbeskrivet och värderat:

Detta var den typ av drama som inte tycktes skapa minsta spricka i de mattglänsande metallband av tristess som höll dem alla fjättrade i en värld, en tidsålder av outhärdlig, fullständig passivitet, sysslolöshet och apati, utan snarare tycktes framhäva tristessen genom att hamra på den som en klingande slägga så att det dånade och ekade.

Och i förgrunden barnens långa väntan på att växa upp. Och i bakgrunden de fasansfulla händelserna i 1947 års Indien och Pakistan.

Det börjar lite sömnigt. Innan något händer. Romanen beskriver en vardaglig om än mättad lunk som liksom måste ligga till grund för de ohyggligheter som sedan bryter ut. Som romanen kan ge en insikt i men inte förklaring till. Det är krig omkring dem. Konflikten om mark 1947 mellan hinduer och muslimer efter Indiens delning följande det villkorade självstyret från Storbritannien som slutade med bildandet av Pakistan som självständig stat skördade hundratusentals människoliv. Staden Delhi brinner, det råder utegångsförbud och ständiga, blodiga, upplopp i närheten av syskonens familjehem. Muslimer flyr till Pakistan. Hinduer flyr till Indien. För många innebär flykten att de inte kommer fram. Nationerna hetsar mot varandra. Gandhi mördas av en hinduisk högerextremist. Den infekterade konflikten kring och i området Kashmir trappas upp här och är till dags datum inte löst med någon tillfredsställelse.

Desais berättelse är som att återvända till ens unkna och svårt inbodda, inpyrda, barndomshem. För Tara från den egna bostaden en kontinent bort – en bostad som hon inrett som ett negativ från barndomens framkallande av förgångna berättelser. Men för Bimla sker återvändandet när systern kommer hem. Hon bor fortfarande kvar i föräldrahemmet med sin bror Baba. Raja skördar framgångar som poet i Hyderabad. Alla ting tycks av den allvetande berättaren vara uppstoppade och fodrade av minnen. Liksom överdrivet framträdda men samtidigt som allt dränks i detaljer är de också tomma, liksom dränerade av att vara så uppfyllda av minne. Som om minnena är ett helvete. Som om allting betyder för mycket och hela tiden.

En bredare återberättad ramberättelse kantas, till en början, av en stor mängd återgivna muntliga berättelser, anekdoter, som fungerar som karaktärsbeskrivningar. Prosan gör nedslag i scener som rör sig genom tider som gått tills att det är osäkert var det egentliga nuet befinner sig. Fokus skiftar i romanen och berättaren går in i romanfigurerna och bygger upp en helhet baserad på deras respektive perspektiv. Det skapar en trovärdig skildring av hur det är att växa upp och bara minnas med sig det allra viktigaste. Romanen berättar hur våra relationer till varandra hänger i spindeltråd och kan ändras som av en vindens nyck. Och om hur vi blir blinda över det som vi lever med dagligen samt hur olika vi kan se på en och samma sak. Dagens klara ljus är en roman om att komma till insikt.

Freke Räihä

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen