Litteratur: Tomas Björkman - Världen vi skapar – från Gud till marknaden - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Om kunskapsteoretiska och filosofiska begreppsapparater och förklaringsmodeller

Tomas Björkman
Världen vi skapar – från Gud till marknaden
Fri Tanke


Om det är något man just tar med sig efter läsning av Den värld vi skapar så är det frågor kring det nutida postmoderna tillstånd vi befinner oss i, och för många kan boken nog skänka god allmänbildning kring olika sociologiska, kunskapsteoretiska och filosofiska begreppsapparater och förklaringsmodeller.
Tomas Björkman
Världen vi skapar – från Gud till marknaden
ISBN: 9789187935756
Förlag: Fri Tanke

 


Varje köp via denna
länk stödjer TK.


 

Mänskligheten befinner sig i dag i ett märkligt tillstånd av kulturell vilsenhet, i en tidsepok som saknar tydliga berättelser om världen, historien och verkligenheten.” Detta menar Tomas Björkman, som vid sidan av sitt författande är verksam som affärs- och finansman och fastighetsutvecklare, i sin bok Världen vi skapar – från Gud till marknaden.

 

Vidare mitt i denna postmoderna kulturella kris, beskrivs det i boken, tonar mörka moln upp sig i horisonten vad gäller vår miljö och det demokratiska läget, och vår enda betydelsefulla roll tycks allt mer bara handla om att vara duktiga konsumenter snarare än att vara närvarande och medvetna medmänniskor. Här är det lätt att missförstå Björkman som någon slags bakåtsträvare, eller för den delen som någon med hetsig vilja till framåtskridande, men han understryker dock på flera ställen i boken att han inte anser att samhället blir sämre och sämre, men att vi är, som han själv uttrycker det i en av bokens mest träffande ögonblick, på många sätt fångade mitt emellan det politiskt korrekta och den nyliberala tomheten.

 

Världen vi skapar är ett ambitiöst projekt omfångsmässigt, nära 600 sidor, och man får följa med på en idéhistorisk och nutida överblick där Björkman tagit så att säga tempen och ställt allehanda diagnoser på det sociala, kulturella och samhälleliga tillstånd som vi enligt boken hamnat i. Målet med det hela, nämner Björkman, har främst varit att skänka nya perspektiv som ska vara till gagn för oss för att ställa viktiga frågor om vilken värld vi fortsättningsvis vill skapa. Låter visionärt. Men det är det inte, för de perspektiv som ges är ofta rätt mycket att sparka in öppna dörrar i det här fallet.

Beskrivningen av det postmoderna samhället, exempelvis marknaden som likaledes en ekonomisk som social konstruktion, som Björkman frambringar är knappast nytt eller genuint tänkt. Det mesta som presenteras verkar vara vad Björkman själv tycker vara de bästa russinen, vilka ofta lättvindigt utan närmre inre kritik applicerats på det postmoderna problem som boken adresserar, ur den filosofiska historien och nutiden och ur övrigt tankestoff.

 

Boken avslutas med vikten av att skapa ett nytt metanarrativ åt vår samhälleliga tillvaro och att bygga ett medvetet samhälle av medvetna individer, detta inte minst då så klart för att åter få en riktning i samhället som leder bort ifrån den beskrivna postmoderna tomheten. Förvisso är det möjligtvis viktiga ställningstaganden i sig, men här ger Björkman egentligen inte mer än allmänt hållna svar på hur detta mer medvetna samhälle ska komma till skott, utan uppfyller väl mer i så fall istället det han velat om att väcka frågor hos läsaren.

 

Om det är något man just tar med sig efter läsning av Den värld vi skapar så är det frågor kring det nutida postmoderna tillstånd vi befinner oss i, och för många kan boken nog skänka god allmänbildning kring olika sociologiska, kunskapsteoretiska och filosofiska begreppsapparater och förklaringsmodeller. Den storstilade boktiteln till trots är dock detta på flera nivåer inte särskilt utmanande, utan snarare då rätt så fyrkantig och endimensionell läsning.

Tommy Gunnarsson

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen