Litteratur: Kim Stanley Robinson - New York 2140 - Tidningen Kulturen




Litteraturkritik
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Hemmastadda i postapokalypsen

Kim Stanley Robinson
New York 2140
Orbit 2017


Människor fortsätter att strömma dit, lockade av stadens image som lovar framgång. Stadens barer, teatrar, utställningshallar och idrottsanläggningar är öppna. De förstörda broarna återuppbyggs. Staden tar emot, den amerikanska drömmen lever. Men den gamla fällan, i vilken drömmarna brukade fastna, där friheten förvandlades till slaveri hos bankerna, är krossad. En utopi? Onekligen.
Kim Stanley Robinson
New York 2140
ISBN: 9780356508757
Förlag: Orbit 2017

 


Varje köp via denna
länk stödjer TK.


 

Frihetsgudinnan blöter sina fötter i vattnet, om man korsar Atlanten år 2140. Eller så når vattnet till kjolen – ebb och flod får råda. New Yorks invånare la överhuvudtaget knappt märke till ebb och flod innan den stigande havsnivån förvandlade avenyerna till kanaler à la Venedig. Kim Stanley Robinson skildrar verkligheten som hör hemma i New Yorks postapokalyptiska vardag. Svenska folkbibliotek klassar romanen som dystopi. Inte desto mindre är genren den motsatta. ”New York 2140” är en utopi. Det handlar dock inte om någon gammaldags hederlig utopisk roman som med förtjusning målar upp en bild av mänsklighetens obegränsade expansion, möjliggjord av en sagolik teknisk utveckling.

 

Den tekniska utvecklingen står i överlevnadens tjänst! Robinsons berättelse är en optimistisk skildring av mänsklighetens bättre lottade del som fått överleva dramatiska händelser i klimatförändringens spår, och som bygger ett hållbart, men även ett bättre, samhälle. Romanens ledmotiv är solidaritet och omsorg. Men innan man hann dit hände någonting som man varnar för idag. Både världsekonomin, och med den många enskilda öden, kraschade när havsnivån steg. Idag, år 2017, är det inte enbart klimatforskare, hotade och hånade av fossilbränsleproducenternas hantlangare, som varnar för globaluppvärmningen. Även finansbolag som söker investeringsobjekt måste göra klimatprognoser. Brittisk kapitalförvaltningsfirma Schroders t ex, som idag söker investeringsobjekt för $520 miljarder, siar med hjälp av egna experter om 4 graders uppvärmning år 2100.

 

Ensamma hemlösa pojkar Stefan och Roberto, som inte så lite påminner om Marks Twains Huckleberry Finn, lever ett farligt äventyrsliv på New Yorks kanaler. De räddas av invånarna i bostadskooperativet Met, som finns i skyskrapan Metropolitan vid Madison Square. I Met bor Vlade, förvaltaren, en enkel, grovhuggen arbetare. Huset skulle sjunkit i vattnet för länge sedan, om det inte vore för hans vaksamhet, nit och kunskap. New Yorkbon Herman Melville, författare till ”Moby Dick”, visar sej ibland för Vlade och varnar för faror. I Met bor även reality show-stjärnan, kändisen Amelia. Amelia far i sitt flygplan världen runt, som en annan Stålkvinna. Hon räddar hotade arter och havererade sky villages. Goda människor och litterära karaktärer ser ut att ha ingått överlevnadspakt. Världen sänktes av sin oljetörst och giriga oligarker. Världen räddas av hederliga och pålitliga människor vars okrönta drottning är kooperativets ordförande Charlotte.

 

Även plågad av hypervärmeböljor och det allt genomträngande vattnet drar världens huvudstad till sej människor från många andra håll. Enorma pengar följer i deras spår. De försöker ständigt finna fäste och föröka sej med hjälp av stadens aura, som finns tack vare New Yorkbornas uppfinningsrikedom och talang. Invånarna i Met lever ett gott liv. De odlar sin mat på skyskrapans tak, förflyttar sej i båtar eller med hjälp av många små och större broar. De trängs villigt i små krypin eller gemensamma sovsalar, äter tillsammans i sin fina matsal. Men deras lycka är en nagel i ögat på storfinansen. De måste bort, man måste tvinga dem att sälja sitt fina och oersättliga hem. För att lägga tyngd bakom de allt högre buden utsätter finansens hantlangare Met-kooperativet för livsfarligt sabotage.

 

Hål i undervattensdelen borras, två boende kidnappas. Storfinansens inofficiella armé härskar i New Yorks vattenfyllda tunnelbana där de placerar sina fångar i containrar och matar dem med hjälp av undervattensrobotar. Fransmannen Eugène Sue och hans Parismysterier, som utspelas i stadens kloak verkar finnas bland Robinsons inspirationskällor.

 

Moroten är dock långt farligare än piskan. Den allestädes närvarande storfinansen har råd att överbjuda sej själv. Många invånare låter sej lockas och är beredda att rösta för kooperativets försäljning. Romanens kärnfråga är: styr pengar allt?

 

Svaret lyder nej. Men inte ens om man befinner sej i en utopisk roman räcker det att bara säga ”nej”. De goda krafterna måste växa sej starka rent materiellt. Robinsons berättelse, som redan är förankrad i de stora amerikanska romanernas värld, får drag av Stevensons ”Skattkammarön”. Pojkarna Stefan och Roberto hamnar i centrum. Med hjälp av en gammal karta, en metalldetektor och en egenkonstruerad dykarklocka hittar de en sjunken skatt – ett engelskt fartyg med dess last av guldmynt, som ligger begravt både under vattnet och avlagringarna av århundradenas skräp. Kooperativet förmår att både bärga skatten och säkra ägandet. Men det räcker inte. Met väljer att bli en ”mondragon”, ett finanskooperativ som försvarar sej mot storfinansen genom att verka just på finansmarknaden, men utan något enskilt vinstintresse.

 

De vinner slaget. Men det stannar inte där. I stället för att nöja sej med att skydda sitt och vara lyckliga så länge de lever startar Mets invånare en riktig revolution. Stjärnan Amelia, kooperativets ordförande och kongressledamot Charlotte, förvaltaren Vlade, finansmannen Franklin, datanördarna Jeff och Mutt, poliskvinnan Gen och allt vad de heter, räddar världen ur storfinansens klor. Varken mer eller mindre. Rövarfinansen sätts på svältkur genom en betalstrejk som världsberömda Amelia proklamerar från himlen under reality show, följd av miljoner tittare. Staden som just drabbats av en ny orkan byter spår i utvecklingen. ”Det kommunistiska spöket” från Marx´ manifest återuppstår och börjar förflytta sej på dess gator och kanaler. Det demokratiska partiet splittras. Charlotte som invalts i Kongressen, representerar ett nytt parti, ”de röda demokraterna”. Naturkatastrofen och betalstrejken slår ut landets banker. Presidenten och regeringen som lyssnar på Charlotte och hennes stödtrupp räddar bankerna.

 

Men det blir inte gratis. Räddningens villkor är att bankerna skall gå med på att bli nationaliserade. En ny rättvis värld föds nästan omärkligt men ändå tillräckligt påtagligt. Inga skott eller explosioner, få sloganer men desto mer handling på gräsrotsnivå ackompanjerar dess tillblivelse.

Klimatförändring eller inte, Robinsons New York är och förblir New York.

 

Människor fortsätter att strömma dit, lockade av stadens image som lovar framgång. Stadens barer, teatrar, utställningshallar och idrottsanläggningar är öppna. De förstörda broarna återuppbyggs. Staden tar emot, den amerikanska drömmen lever. Men den gamla fällan, i vilken drömmarna brukade fastna, där friheten förvandlades till slaveri hos bankerna, är krossad. En utopi? Onekligen. Men människoarten är ingalunda dömd till att förgås i kaoset där individernas egoism gör dem blinda för gemensamma faror. Enkel, osentimental altruism, styrka och tro på egen kunskap och förmåga skänker insikt och visar vägen, som egoismen förgäves fortsätter att söka på egen hand. Fienden är nämligen inte så stark som den ser ut att vara. Den är lika stark som var och ens önskan att vara en ensam vinnare.

 

Kim Stanley Robinsons huvudperson och vinnare är staden New York.  

Elena Dahl

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen