Litteratur: Dodie Bellamy - Uppklittat - Tidningen Kulturen

Dodie Bellamy

Litteraturkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

”Min fittdoft tänker på dig”

Dodie Bellamy

Uppklittat

Översättning: Erika Johansson

Sphinx

 

” När medeltiden uppvisade nakenhet så var det för att injaga skräck för den”
Georges Bataille. Larmes d'Eros.




I Uppklittat blandas fittor och kukar i en orgie utan slut. En pulp fiction som stundvis är också väl konstruerad. Där Bellamy utforskar den sexuella besattheten och dess konsekvenser.
Dodie Bellamy

Dodie Bellamy

Den lilla boken Uppklittat påminner mig om en brutalare version av romanen Catherine Millets sexuella liv. Om nu Uppklittat verkligen är en bok.

Uppklittat är i själva verket ett montage av flera texter (mest av William S Burroughs och Kathy Acker) som den amerikanska queerförfattaren  Dodie Bellamy kollagerar ivrigt, precis som man gör med fotogram i en film.. en kaotisk film.

Resultatet är enligt mig, inte ”roligt” eller ”komiskt” som Nina Lekander (Expressen) tycker, utan en extremt våldsam demaskering av språkets pornografi.

Det finns ingen De Sade i Uppklittat därför att det finns ingen riktig pathos och absolut det finns ingen gud.

Dodie Bellamy är en typisk representant för den experimentalistiska ”multikonsten” i San Francisco.

En out of date ”avantgardist” som anmärker, genom starka sexuella skillnader, sina politiska idéer angående pornografins ställning i gårdagens litterära klimat.

Om jag älskade dig bortom ord, skulle du då knäboja? Jag skulle inte låta dig säga ett ord till mig, jag skulle synka våra andetag, och jag skulle lägga mig ner och tigga efter din kuk, jag skulle skämmas för att lägga din under min.”

Eller

Jag såg min far bränna mitten av ön och jag måste berätta för dig att du är en hora. Jag sköt min far ner i jorden. Jag vill knulla din fitta i taket. Jag sträckte mig efter vaktens nycklar för att knulla dig igen, och det är idag. Jag vill stöta min revolver i din röv tills den vickar igenom till andra sidan, jag vill att du knullar mig bakifrån, att vi ser ut på vattnet tillsammans, stygn i min rumpa. Jag vill hålla din kuk i dess mörka. Du bultade på min jävla dörr, likte ett hjärta. Värken i mina läppar för att runda dess huvud som om jag bad, den kom nio gånger, pumpar ur min strupe och i ett adverb. ”

Dodie Bellamy, med ” Cunt-ups,” så heter boken på engelska (från 2001), blir därför en epigon av William S. Burroughs utan dock lyckas nå ”prästens” vulkaniska och sataniska intelligens.

Dodie Bellamys aleatoriska språkkonstruktion, baseras som hon själv erkänner, på Burroughs i Daniel Odiers intervjun med honom: The Job.

Vi pratar här om det sena så kallat elektroniska avantgardet hos författaren till Naked lunch och The Soft Machine. William S. Burroughs skapar den Cut up-tekniken som är en metod där en given text styckas upp (skärs, klipps eller rivs i delar) och sätts ihop igen till en ny text.

Ungefär som en viss datamusik.

Bellamy använder i Uppklittat också texter av Kathy Acker, som dog 1997  samma år som Burroughs, men Acker tillhör en annan galax jämfört med Dodie Bellamy!

Kathy Acker var en mycket intressant  författare, litteraturkritiker, pornograf och sexshowartist. Hon var starkt influerad av punkens budskap. Och hon hade hjärta och intelligens som saknas i Bellamy även om båda författare finner en relation och en ömsesidighet mellan kroppen och språket.

I Uppklittat blandas fittor och kukar i ett orgiastriskt kaos utan slut. En  pulp fiction som stundvis är också väl konstruerad. Där Bellamy utforskar den sexuella besattheten och dess konsekvenser.

Bellamys särprägel som författare utmärks främst av hennes experimentlusta, hårda och extrema sexscener i kombination med ett nyansrikt och ibland till och med ”eget” språk:

Stick din kuk i varje hål och fördjupning, förstå hur mycket jag älskar dig. Stick din kuk i min mun eftersom jag inte ännu har rivit loss mina läppar och släppt in mig i din mun, dina läppar på mina tuttar, spetsen av dig. Du har snuskig fantasi. Du har mig. Lägg din tunga under min, jag vill ha dina läppar och det är bitar av cement överallt, på din fitta på min haka... ”

Här påminner hon mig om porrbildkonstnären Tina Lugo, hon också från USA. Lugos grymma och makabra Grand Guignol, kryddat med en våldsam porr besatt av kroppar och ytor och av vad som döljer sig bakom kropparnas skal. Utan att värja sig för det brutala eller det äckliga.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gilda Melodia

 

Cron Job Starts