Litteratur: Karolina Bång, Handboken - Tidningen Kulturen

Litteraturkritik

Min kompis kompis är feminist och queer

Karolina Bångalt
Handboken
Doob förlag

Serietecknaren Karolina Bång har gett ut ett flertal seriefanzines genom åren, med namn som Ghetto och Pretto. Hon debuterar nu med seriealbumet Handboken. Hennes serier är ofta politiska, och hon kallar sig också serieaktivist. Det är ett lovande projekt, serieformen kan användas för att belysa att "det privata är politiskt", inte minst i den självbiografiska seriens form kan man få en inblick i andra människors liv. Sådana självbiografiska, eller biografiska, serier finns det flera av i Handboken, och Bång skildrar kärnfullt olika upplevelser och erfarenheter.

Politiskt är Bång feminist och queer, något som också genomsyrar albumet. Dokumentära serier, som på ett lättfattligt och informativt sätt tar upp sådant som de feministiska aktivisterna bakom Guerilla Girls, fenomenet Riot grrrl, och framväxten av Queer Nation och radikal cheer leading, utgör en viktig del av innehållet. Mer pedagogiska serier som riktar sig direkt till läsaren tar upp sådant som polygami eller relationsanarkism, och kritiserar den monogama normen. Många av de mer biografiska serierna har också lesbiska flickor som huvudpersoner, vilket i sig är normbrytande, och ger nya perspektiv på samhället.

Fenomen som efterhängsna män på cykel är exempelvis något man som heterosexuell man aldrig stöter på, inte heller skillnaderna mellan hur homosexuella män respektive kvinnor raggar. Politiskt är det alltså intressant och informativt, dock kan man sakna klassperspektivet.

Frågan när man läser ett politiskt seriealbum är naturligtvis vad som händer om man inte delar tecknarens utgångspunkter, exempelvis om man som undertecknad är så reaktionär att man menar att svartsjuka ytterst är biologiskt snarare än socialt grundat eller att "poly"-idealet i ett ojämlikt marknadssamhälle leder till konkubinat och mer osäkra förhållanden för barn. Men även om så är fallet är Bång en så pass begåvad serietecknare att läsningen ändå blir givande. Det är alltid intressant att få en inblick i perspektiv och livserfarenheter som avviker från normen, och Bångs serier är både välgjorda och intressanta. De mer politiska serierna varvas dessutom med mer absurda serier, de flesta under titeln "Min kompis kompis", där ett surrealistiskt drama målas upp. Dessa bisarra små mästerverk använder väldigt lite, eller ingen, text och visar på en betydande begåvning som serietecknare och historieberättare och en känsla för tillvarons absurditeter. Serien med en gammal tant som matar ihjäl en fågel eller ormen som börjar mäta sin ägare med blicken är både surrealistiska och roliga, och för tankarna till vissa av Pirinens serier.

Det ska alltså bli spännande att följa Bångs karriär framöver, man kan hoppas att hon ger sin känsla för det absurda fritt spelrum samtidigt som hon utforskar kapitalismen och klassamhället mer. I nuläget är Handboken i varje fall av klart intresse för feminister men också för serieintresserade i gemen. Som serietecknare håller Bång god klass, och innehållet är intressant.

Joakim Holm