Med hålkort i väven - Tidningen Kulturen




Bild: Charlotte Johannesson, ”Magritte Apple” (from the Digital Theatre series), 1981-1985

Essäer om konst
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Vävkonst och datakonst har mer gemensamt än man kan tro. På Malmö konsthall visas fram till den 14 januari 2018 en utställning där den skånska konstnären Charlotte Johannesson medverkar. Johannesson var utbildade som väverska och arbetade med textilkonstnär innan hon i slutet av 1970-talet upptäckte att man kunde använda datorer för att skapa konst. Idag räknas hon som en av pionjärerna inom svensk datakonst.

Den tidiga datakonsten och då framför allt kvinnornas betydelse har på de senaste åren börjat lyftas fram ur historiens skuggor. Victoria and Albert Museum i London har de senaste åren börjat samla på tidig datakonst skapad av kvinnor. I sina samlingar har man bland annat verk av Vera Molnar som i slutet av 1960-talet använde sig av en IBM 370 och en plotter för att skapa bilder eller Katherine Nash, som i slutet av 1960-talet samarbetade med dataingenjörer på Minnesotas universitet, för att skapa datakonst.

Under 1800-talet började man mekanisera vävindustrin och fransmannen Joseph-Marie Jacquard uppfann en vävstol som använde sig av hålkort som bestämde vävens mönster. Dessa hålkort blev längre fram en föregångare till hur datorer programmerades. Under 1800-talet började man också experimentera med mekaniska räknemaskiner. Den brittiska matematikern Charles Babbage uppfann en räknemaskin som anses vara föregångare till dagens dator och Ada Lovelace skapade en algoritm till maskinen och anses därför vara historiens första dataprogrammerare. Idéer från textilindustrin och matematiken skulle så småningom sammanstråla och skapa förutsättningarna för dagens datoriserade samhälle.

 

I Charlotte Johannesson konst möts dessa två världar, den textila och den digitala. Tillsammans med sin man Sture Johannesson drev hon Digitala Teatern under 1980-talet i Malmö. Det var här Charlotte började utveckla idéen om att överföra textila kompositioner till en digital bildvärld. Hennes konstnärliga utveckling sammanfaller också med datorns intåg i hemmen. Tidigare hade konstnärer varit beroende av ingenjörer och dyrbar datatid för att skapa konst på datorer, men i och med hemdatorn, som Apple II, kunde konstnärerna själva köpa den utrustning de behövde och ha den i sin ateljé. Det finns flera andra skärningspunkter i Charlottes konstnärskap mellan datorer och vävning. Johannesson arbetade till exempel med en förenklad form av Jaquardvävning där mönstret designas med hjälp av ett hålkort. Apple II hade en datorskärm som bestod av 239 pixlar horisontalt och 191 pixlar vertikalt, vilket visade sig motsvara vävstolens format, vilket förenklar övergången från textila till digitala motiv.

 

Den tidiga datakonsten och då framför allt kvinnornas betydelse har på de senaste åren börjat lyftas fram ur historiens skuggor. Victoria and Albert Museum i London har de senaste åren börjat samla på tidig datakonst skapad av kvinnor. I sina samlingar har man bland annat verk av Vera Molnar som i slutet av 1960-talet använde sig av en IBM 370 och en plotter för att skapa bilder eller Katherine Nash, som i slutet av 1960-talet samarbetade med dataingenjörer på Minnesotas universitet, för att skapa datakonst.  

 

Den tidiga datakonsten i Sverige har dock länge varit undanskuffad i konstens periferi och då synnerligen de kvinnliga pionjärerna. Vi är ganska glada att lyfta fram hur duktiga vi är inom dataspelindustrin och andra tekniska innovationer, men tyvärr inte lika duktiga på att lyfta fram våra digitala konstnärer och deras pionjärarbeten. Förhoppningsvis kommer utställningen med Charlotte Johannesson att förändra detta i längden. Att Charlotte även medverkade i den Nordiska paviljongen under Venedigbiennalen 2017 bidrar förstås också till ett ökat internationellt intresse för den tidiga svenska datakonsten.

 

Mathias Jansson

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts