Film/DVD:  Jäkelskap i kikar'n - Tidningen Kulturen

Dag Otto Flink och Siw Carlsson skålar med en pilsner

En greve med lömska baktankar. En luffare som inte alls är vad han ser ut att vara. En vacker, olycklig grevinna med hemligheter. En örtälskande skånska som smider intriger och kokar rabarber. En hushållerska som har ett mystiskt förflutet, som riskerar att komma fram. En vimsig konstapel som verkar mer intresserad av hushållerskan än att lösa mysterier. Mitt upp i alltihopa kommer Sveriges folkkäraste brevbärare, barnens stora favorit, instövlande: Dag-Otto Flink!

1,2 miljoner människor har sett Vallarnas buskis live.
Soldat Fabian Bom med Mia Poppe

Soldat Fabian Bom med Mia Poppe

Jäkelskap i kikar'n

Regissör: Ulf Dohlsten

Stefan Gerhardsson, Jojje Jönsson, Siw Carlsson, Bertram Heribertson, Anna Carlsson, mfl

Sverige, 2016

Majeng Media och Entertain

Jäkelskap i Kikarn - En thriller i komediform för ett fint 20 års jubileum på Vallarna!

Vilken thriller!

Alla ljuger om olika saker. Alla undanhåller saker. Alla har en egen agenda. Alla har kommit till Pensionat Solhöjden med olika planer och mystiska hemligheter i bagaget. Kort sagt: alla har något lurigt i kikaren!

Friluftsfarsen Jäkelskap i Kikar'n är en riktig liten thriller, en pusseldeckare maskerad som komedi, där inte bara en försvunnen tavla står på spel utan så mycket mer!

Vilket fint jubileum för Vallarnas friluftsteater, som med denna uppsättning firade sitt 20 års jubileum sommaren 2016. Nu finns denna lilla komiska pärla i splitterny DVD-utgåva. Det är ett stort plus att uppsättningarna filmas på plats, för på så sätt fångas spexet, skådespelarnas bus och skoj med publiken och en liten smula av stämningen.

Man ska aldrig säga att detta kan ersätta att vara på plats, men man kan återuppleva atmosfären om man en gång har varit där, och man kan fantisera om hur ljuvligt det är med "obesprutad svensk buskis" vid Ätrans strand om man inte varit där.

1,2 miljoner människor har sett Vallarnas buskis live. Det är inte mer än rätt att de som inte fick biljetter kan få chansen njuta av skrattfesten och spexet på hemmaplan!

Buskis, Bom och brännvin

2017 års uppsättning på Vallarna kommer att ha premiär den 2 juli. Årets pjäs har en handling som är inspirerad den berömda filmen Soldat Bom med Nils Poppe i huvudrollen. Dag-Otto (alias Jojje Jönsson) kommer att axla Poppes gamla paradroll och han kommer att spela mot Nils Poppes dotter Mia Poppe.

Buskis har en lång och gedigen tradition i Sverige - den teaterform med friluftsspel som senare blev "pilsnerfilm" när teatern tog sitt steg till vita duken. Genren fick det skämtsamma namnet pilsnerfilm för att handlingen ofta innehöll inmundigandet av en del dryck med tillhörande dryckesvisor. Och visst tar man sig ett glas (eller tre) även i Jäkelskap i kikar'n och visst sjungs det en del, men allt är mycket barn- och familjevänligt. Man inriktar sig på en ny, yngre publik. Tillväxten är säkrad.

Dag Otto på dejt med charmig skånska

Pilsnerfilmen må ha blivit utskälld av pressen på sin tid, vilket kulminerade i ett krismöte organiserat av finkulturen år 1937 då Pensionat Paradiset gick upp på bio (filmen blev en enorm kassasuccé och publikfavorit), men den tiden är nu förbi. Även denna nyskrivna buskis utspelar sig på ett pensionat med ett färgstarkt klientel, Pensionat Solhöjden. Skillnaden mellan Pensionat Paradiset och Pensionat Solhöjden är att idag är den här typen av komedi i stort sett unisont hyllad av pressen (Jäkelskap i kikar'n fick lovord av en lyrisk presskår) och ses som ett kulturarv att ta vara på, en del av den svenska folksjälen. En rolig fars ses inte längre som kulturfara och forskningen har vetenskapligt bevisat att man blir på gott humör av att ha roligt.

Kvinnliga komediduos

Men man behöver inte bara ta vara på det gamla kulturarvet, det är kul att skapa nytt i samma tradition också. Jäkelskap i kikar'n är något "nytt", även om pjäsen utspelar sig år 1955. Vanligtvis är det två herrar som slänger käft med varandra, men Dag-Otto (Jojje Jönsson) paras här ihop med den charmiga hushållerskan som pratar norska (Anna Carlsson) och den charmiga kvinnliga gästen som pratar skånska (Birte Heribertson) ... och ljuv komedimusik uppstår. Bokstavligen. Man skapar två nya, ovanliga och mycket underhållande komedi-duos. Det skojas, sjungs och spexas och pjäsens roligaste ögonblick levereras - i små sketcher, som faktiskt fungerar fristående utan hela ramhandlingen med alla dess intriger.

Hushållerskan skulle förresten kunnat ha huvudrollen i en av de många filmer i genren "hembiträdesfilm" som var så populär förr i tiden. Hon har verkligen skinn på näsan!

Skinn på näsan har även Dagmar, som spelas av Siw Carlsson, svensk komediteaters grand old lady. Hon är verkligen underbar och äger i varenda liten scen hon är med i.

Klassiska arketyper lever kvar

På det hela taget känner man igen arketyperna, eller stereotyperna, från den klassiska friluftsfarsens glansdagar. Smarta kvinnor, korkade män. Män som tror att de gör planer för att rädda dagen, kvinnor som hela tiden ligger steget före. Han från storstan med snobbig dialekt (här: greven) som övertrumfas av de där lantisarna med "bonnig dialekt" (här: halländska) som den världsvane storstadspampen trodde var så bakom flötet ... Den lilla människans seger. Det snällas seger. Det enklas seger. Så ska en friluftsfars - eller en framgångsrik pilsnerfilm - sluta.

Jäkelskap i kikar'n finns en konsekvent hyllning av det snälla, det naiva, det barnsliga. En hyllning till allas barn-jag!

Den barnslige Dag-Otto framstår när final-fyrverkerierna avfyras som en av vinnarna i årets pjäs, liksom den vackra grevinnan, som blev glad åt en enkelt ihopsnickrad häst med barnsligt utseende. Greven däremot, han gjorde det helt klart att han inte var i kontakt med sitt barn-jag när han inte ville sjunga hela "Var bor du lilla råtta" för att glädja sin gamla barnflicka och när han skrattade rått åt trähästen (och den som snickrat ihop den). Därför blir han pjäsens förlorare. Därför förtjänar han inte ett lyckligt slut. Så lätt skiljes agnarna från vetet och de goda från de onda!

Men alla  verkar få lika många glada skratt från publiken!

Filmen: