Berlin 1900 - Tidningen Kulturen




Essäer om film
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Av en slump snubblade jag nyss på en filmsekvens med knappt fem minuters hopklippta rörliga bilder från Berlin kring förra sekelskiftet, utlagda på You Tube. De är dessutom i färg, meddelas det med ett triumfatoriskt utropstecken. Fast den är nog pålagd efteråt i skicklig digitalisering (den första längre färgfilmen var ”Borta med vinden” från 1939, den första svenska ett lustspel från 1945, förlagt till Gamla Stan).

Allt är plåtat långt innan kejsaren abdikerade och tillbragte sina återstående dagar med att såga ved i den holländska byn Dorn. Man ser detaljskarpa omnibussar dragna av hästar, nymodiga bilar, en trängsel av välklätt folk, svepande kjolar, lyfta kubbar, uniformerad militär stolta som tuppar, och ståtligt tyska hyreshus med paradvåningar mot boulevarden - tjänstefolkets minimala krypin mot en ljusfattig gård var inget säljbart motiv. Tänk att det fanns långt gångna planer på att riva hela rasket av 1600- och 1700-talshus i Gamla Stan och ersätta med strikt inrättade berlinska hyreskaserner

Annons:



Den uppmärksamme upptäcker att efter vid pass tre minuter ett kort avsnitt från London klippts in. St Martin in the Fields, kyrkan vid Trafalgar Square, skymtar förbi liksom öppna omnibussar med engelsk reklam.

Men filmen återgår snabbt till den tyska ordningen, med livlig trafik på Alexanderplatz. Spårvagnar trängs med bilar och folk skyndar över gatorna. Det är påfallande militaristiskt i denna wilhelminska tid, med kanoner som skjuter salut, militärparader med pickelhuvade soldater i granna uniformer, och lite gråare fotfolk som tågar förbi på exercisfältet. De manliga civilisterna viftar med halmhattar i patriotisk yra, de kvinnliga behåller sina kvarnhjulshattar på. Av ett särskilt skäl känner jag mig hemma i dessa snart hundratjugoåriga färgbilderl. Stadsvyerna liksom färgerna är de samma på en bunt vykort som fanns hos min morfar.

Som en förhoppningsfull tjugoåring (han var född 1879) tog han tåget till Trelleborg, sedan färjan till Sassnitz, och så tåget därifrån till Berlin. Där köpte han upp ett lager vykort som han nog hoppades kunna sälja med avans till alla kurgäster som kom för att inandas ozonrik luft i Tyringe i norra Skåne där han bodde. Men de måtte inte ha fått någon vidare avsättning. Och vem köper vykort från Berlin när det är hälsningar från Tyringe man vill skicka - några franska kort befattade han sig aldrig med. Den osålda högen var försvarlig, och fascinerande: där syns Siegessäule med en förgylld Victoria på toppen, Brandenburger Tor, Unter den Linden…

Allt är plåtat långt innan kejsaren abdikerade och tillbragte sina återstående dagar med att såga ved i den holländska byn Dorn. Man ser detaljskarpa omnibussar dragna av hästar, nymodiga bilar, en trängsel av välklätt folk, svepande kjolar, lyfta kubbar, uniformerad militär stolta som tuppar, och ståtligt tyska hyreshus med paradvåningar mot boulevarden - tjänstefolkets minimala krypin mot en ljusfattig gård var inget säljbart motiv. Tänk att det fanns långt gångna planer på att riva hela rasket av 1600- och 1700-talshus i Gamla Stan och ersätta med strikt inrättade berlinska hyreskaserner

Och allt är i färg, fast nog handkolorerat och pålagt efteråt. Någonstans har jag en ynka rest av de här korten som säkert är värd en del om man hittar den rätte nostalgiske köparen. De hade bättre chans att bevaras oskadda i ett neutralt land än i en stad och ett land som bara några årtionden senare lades i ruiner. På You Tube kan man se hur det gick i fortsättningen, först en film från Berlin olympiaåret 1936, med många monumentalbyggnader som nazisterna hunnit uppföra i det som skulle blivit huvudstad i det tusenåriga storgermanska tredje rike som blev tolv år gammalt, inte mer, och så en film som dokumenterar ödeläggelsen 1945 när Berlin delats upp i fyra ockupationszoner.

Hermann Broch och Robert Musil har skrivit detaljerade romanserier om den tiden, och både där och i andra lika läsvärda böcker fångas miljön mycket åskådligt, bland dem Heinrich Manns satiriska roman ”Undersåten” och Erich Kästners melankoliska barndomsminnen ”När jag var en liten pojke”. Där möter man avigsidan av preusseriet: den hierarkiska officershögfärden som gränsade till och ofta övergick i galenskap, puttrig småborgerlighet, ordning och reda, och en undertryckt arbetarklass som jäste av det uppror som skulle brisera nästan genast efter stilleståndet som inföll för ganska precis nittionio år sedan, den 11 november 1918 klockan elva noll noll.

 

Här är filmsekvensen från You Tube:

https://www.youtube.com/watch?v=B-m9A8mY-U0

Och här vad jag för några år sedan skrev om Första världskriget, det som man hoppades skulle göra slut på alla framtida krig:

http://tidningenkulturen.se/index.php/mer/essaeer/57-riga-ess/16611-fran-foersta-vaerldskrigets-slagfaelt

Ivo Holmqvist

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen