Låt Svensson recensera - Tidningen Kulturen

Essäer om litteratur & böcker

Låt Svensson recensera

Jag har slutat läsa recensioner. Anledningen är att jag aldrig har läst en recension av en film där mina åsikter reflekterats. Aldrig känt att precis så tycker jag också! Snarare tvärt om. Jag tror inte att det är jag som har sådan annorlunda filmsmak från alla andra. Jag sitter inte för mig själv hemma i min bohemlya och röker cigg till någon konstnärlig 70-talsfilm och stortrivs. Jag klär inte in mitt vardagsrum i folie och har Star trek-kväll med mina kompisar.

Jag är hon som sitter bredvid dig och sätter popcornen i halsen, skrattandes till Jim Carreys senaste storfilm. En film som är etta på biotoppen och uppskattad hos stora delar av landet, förutom av filmrecensenterna.

Filmen "Fun with Dick and Jane" är komikern Jim Carreys senaste stormfilm och etta på biotoppen. Denna film har fått ett svalt mottagande av recensenter landet över, "en smårolig medelklassvariant" säger Expressen. När samma tidnings läsare själva betygsätter filmen på tidningens hemsida ger 56 % filmen högsta betyg, "en klassiker"! Hur kommer det sig att de personer som recenserar ofta har en sådan annorlunda åsikt än du själv? Oavsett varför så vore det trevligt om man kände att man hade något gemensamt med dem som recenserar. Annars är väl inte recensionen till så stor hjälp?

Det känns bara logiskt att de åsikter som syns på filmsidorna i våra tidningar någorlunda borde spegla vad befolkningen tycker. Inte vad avlägsna filmrecensenter anser. Speciellt inte om de använder sig av avancerade passningar till filmer från en tid då skådisarna mimade bättre än Britney Spears. Ibland verkar det som att de bara försöker imponera på andra invigda och kunniga filmvetare. När biotoppen sågas och recensenterna använder sig av ett snitsigt språk börjar jag undra om de recenserar för sin egen skull, eller för publikens?

Jag tycker inte att vi ska avskaffa recensenter eller deras åsikter. De är viktiga inom många områden, men jag tycker däremot att de borde vara relevanta. Om de som recenserar ofta har andra åsikter än de som konsumerar är det då rätt person på rätt plats? Det som recensenterna skriver om en film säger egentligen ingenting om vad du kommer att tycka om den. Du får antagligen en bättre pekpinne om den senaste filmen genom att fråga grannen. Smaken är bekant som baken, och många gånger känns det som att recensenterna är på ena skinkan och resten av folket på den andra.