Musik: Krokofant

mar072014
Skrivet av Peter Sjöblom
PDFSkriv ut

Odelbar enhet från fokuserade debutanter

Omdömesgill debutOmdömesgill debutKrokofant
Krokofant
Rune Grammofon

När man förr förenade jazz med rock slutade det oftast med fusion, en stil som när den fungerade som bäst blev en fantastisk och explanativ typ av musik, men när den blev som sämst blev en tröttsam kombination av de sämsta sidorna hos respektive genre. Det finns fler exempel på det senare än det förra.

När man idag förenar jazz med rock är det inte riktigt lika säkert var man hamnar. Elementen skjuts åt det ena eller andra hållet, det blir gärna flertydigt och det är inte ens längre lika lätt att säga vad som är rock och vad som är jazz i amalgamet. Och även sådant som trots allt kan sägas vara jazz kan ha en rockenergi, som hos Mats Gustafsson, medan det som fortfarande stannar på den här sidan av rockstaketet kan ha ett jazzigt tonfall, som hos Elephant9.

Hur man vill sortera debuterande Krokant – underbart bandnamn, för övrigt – beror nog mest på vilken utgångspunkt man har. Hos dem är det inte alls givet vilken som är deras rättmätiga hemvist. Det tycks dessutom ändra sig från låt till låt, ja ibland till och med från minut till minut. Det kan, som i ”Supermann”, börja som ett möte mellan King Crimson och Magma, för att övergå till Peter Brötzmann och sedan bli en odelbar kombination av dem bägge. Förutom att blanda stilar så förenar de också fasta strukturer med improvisation. Det bästa från inte bara två utan flera världar strålar samman i bandets musik.

Gruppen började som en duo vilket det finns spår av i ”Bodega” där Tom Hasslans gitarr vildsint kraschar mot Axel Skalstads trummor. Med sin fulla besättning är de emellertid en trio, med Jørgen Mathisens saxofon som kompletterande beståndsdel, och det är den som ger Krokofant sin definierande karaktär. Mathisen har en tät och bred klang, också när han svingar sig högt upp i registren, och mer än en gång kommer jag att tänka på den amerikanska gruppen Morphine. Ja, där har vi det – Krokofant är den felande länken mellan Morphine, Brötzmann och King Crimson!

Sådana namn ser naturligtvis snygga ut på papperet, men det vore inte mycket värt om inte Krokofant också hade något att backa upp det med, och det har de. Om de bara hade haft flotta referenspunkter och en våldsam utlevelse hade de lätt blivit utmattande att lyssna på, men de har ett ekonomiskt sinnelag, också när de blåser på som mest, och en god strukturell förmåga. De överarbetar sällan sina idéer och håller igen med energin så att den inte blir övermäktig. För att vara debutanter är de anmärkningsvärt fokuserade – ”Krokofant” är en skiva man skulle kunna vänta sig av ett band först ett stycke in i karriären.

Detta väcker självklart förväntningar på gruppens fortsatta karriär. Kommer de att kunna hantera de musikaliska fyndigheter de redan har gjort, utan att falla för till exempel frestelsen att ta in fler musiker (till exempel någon som hanterar liveelektronik) med risk att göra musiken överlastad? Om det omdöme de demonstrerar på ”Krokofant” är något att gå efter, så tror jag att de även fortsättningsvis kommer att göra kloka kreativa val. Det här är en skiva som visar upp ett sällsynt omdömesgillt band, med stor förståelse för den egna kapaciteten. Krokofant agerar på en mycket hög nivå, och att den skulle sjunka håller jag för mycket osannolikt.

Peter Sjöblom

 

Inline article positioning by Inline Module.

Musikkritik

Musik: Ariel Kalma; An Evolutionary Music (Original Recordings 1972-1979) Publicerad i Musikkritik

Elektroniska ragor i miniatyr

Ariel Kalma
An Evolutionary Music (Original Recordings 1972-1979)
RVNG Intl/Playground

Ariel Kalma befann sig i rätt sammanhang. Han arbetade som tekniker vid Institut National Audiovisuel, Groupe de Recherches Musicales (INA-GRM), grundat av Pierre Schaeffer och genomströmmat av kompositörer som Iannis ...

Musik: Ensemble Avantgarde; The New York School Publicerad i Musikkritik

Tråkiga tolkningar med ett gnistrande undantag

Morton Feldman, Christian Wolff, Earle Brown, John Cage
Ensemble Avantgarde  The New York School
MDG/Naxos

Att utnämna något till en ”skola” eller en ”rörelse” är oftast resultatet av ett visst godtycke och en hel del personliga ...

Musik: North Pole Experience & André Kassen; Land Publicerad i Musikkritik

Kartritare i gränslandet

North Pole Experience & André Kassen
Land
Bislet Beats

André Kassen hör till den älskvärda skara musiker som man inte riktigt vet var man har. Denne norrman kan dyka upp lite var som helst med sin saxofon; bland folkmusiker, ...

Musik: fyra cd från Country & Eastern Publicerad i Musikkritik

Fyra förträffliga fonogram

Thomas Jäderlund Amazing Trio
Plays Jazz
Spjärnsvallet
Again & Again
Xylofonorkestern
Stora blå
Nedunuri Krishnamurthy
For Tradition, Turn to Nedunuri
Country & Eastern/Naxos

Nu är jag allt annat än något entrepenörämne. Jag kan ibland under anfall av ett visst självförtroende tycka att jag ...

Musik: Spunk. Adventura Botanica Publicerad i Musikkritik

Resa på molekylär nivå

Spunk
Adventura Botanica
Rune Grammofon

Senast vi hörde av den norska kvartetten Spunk på skiva var i början av förra året när de släppte Das Wohltemperierte Spunk, en box som var lika imponerande till sitt musikaliska innehåll som ...

Musik: Anders Hillborg tonsättarfestival På Stockholms konserthus Publicerad i Musikkritik

Det ultimata uttrycket - Anders Hillborg-vecka i Konserthuset

Anders Hillborg tonsättarfestival
På Stockholms konserthus

Årets tonsättarfestival i Stockholms konserthus ägnades Anders Hillborg, den svenske tonsättare som förmodligen rönt störst internationell uppmärksamhet. Han spelas världen runt, ej sällan med Esa-Pekka Salonen på pulten, ...

Musik: Niels Wilhelm Gade: String Quartet / Edvard Grieg: String Quartet op. 27 Publicerad i Musikkritik

En stunds nordisk romantik

Niels Wilhelm Gade: String Quartet / Edvard Grieg: String Quartet op. 27
Leipziger Streichquartett
Dabringhaus und Grimm

Sedan 1988 har den välrenommerade Leipziger Streichquartett varit verksamma. Kvartetten består av Stefan Arzberger och Tilman Büning på violin, Ivo Bauer ...

Musik: Far from Rio Hans Olding/Jaska Lukkarinen Publicerad i Musikkritik

En lyssnarvänlig godbit

Far from Rio
Hans Olding/Jaska Lukkarinen
El Dingo Records

Svenska gitarristen Hans Olding och finska trummisen Jaska Lukkarinen slår sig samman och bildar kvartett. Det är ett lysande drag. Skivan Far from Rio befinner sig som titeln antyder långt ...

Musik: Bölja – Antonsson - Engman; Rallarnas visor Publicerad i Musikkritik

Gamla visor fram i ljuset

Bölja – Antonsson - Engman
Rallarnas visor
JBH

Rallarnas egna visor handlar om ett hårt, ofta farofyllt arbete när järnvägarna drogs genom ett långt och glesbefolkat Sverige från cirka 1850 och fram till 1937. Långa arbetsdagar och ...