Musik: Bushman's Revenge; Thou Shalt Boogie!

feb112014
Skrivet av Peter Sjöblom
PDFSkriv ut

Jazzen, zazen och ett nytt ekvilibrium

Mot fullkomnandetMot fullkomnandetBushman's Revenge
Thou Shalt Boogie!
Rune Grammofon 

Bushman's Revenge är ett band som alltid varit på väg. Deras musik har befunnit sig i en atomdriven rörelse framåt. Men det är först på senare tid som de också varit på väg mot ett slags fullkomnande. Deras tidigare skivor har varit kraftladdade försök att kombinera rasande progressiv rock och jazz ”out there”; ambitionerna har hela tiden varit goda men det var inte förrän med förra skivan ”Electric Komte” som balansen mellan elementen och energin verkligen nådde en jämvikt. Min teori var att det berodde på livesituationen, att publiken var det nödvändiga lim som fick beståndsdelarna att fästa ordentligt. Det kan också helt enkelt vara så att de av sju års gemensamt musicerande och nötande har kommit närmare sitt ekvilibrium. ”Thou Shalt Boogie!” tyder på det.

Med skivan ville trion, här förstärkt med David Wallumrød på klaviatur, skapa en mer meditativ typ av musik. Det kan låta väldigt märkligt för den som är bekant med Bushman's Revenge sedan förut – meditativ är sannerligen inte det adjektiv som först kommer för en när man hör bandets tidigare skivor. Men det ligger någonting i hur de beskriver intentionerna med ”Thou Shalt Boogie!”. Flera av låtarna har en stillhet som hittills har varit helt atypisk för gruppen. Visst är både ”I Am an Astronaut” och ”Kugeln und Kraut” energirika som en kärnreaktion, men de låtar som definierar ”Thou Shalt Boogie!” är av en helt annan typ. ”Baklengs inn i fuglekassa” börjar kraftfullt men på en ”högre”, trankil nivå innan den liksom skingras och sprids som dimstråk. Med en ringande tamboura siktar den mot vad Miles Davis gjorde i David Crosby-covern ”Guinnevere”. ”Waltz Me Baby, Waltz Me All Night Long” fortsätter längs det spåret men utvecklar det i riktning mot något som skulle kunna kallas surfjazz. ”Hurra for mamma” avslutar skivan som med en hemkomstens eftertanke.

”Thou Shalt Boogie!” kan först tyckas som en apart Bushman's Revenge-skiva. Men när jag tänker efter så är den egentligen en konsekvens av allt de har gett ut tidigare. Efter att ha rasat av sig på sex skivor har de nått in till kärnan av klar stillhet. Zazen som musikkarriär? Jag tror att David Wallumrød spelar en avgörande roll i allt detta. Hans klaviatur, rymmandes Hammondorgel, klavinett och analog synt, bidrar diskret men fundamentalt till musiken. Den både rundar av och accentuerar drag i musiken som tidigare har varit dolda, eller i alla fall svåra att lägga märke till. Wallumrød avtäcker musiken och framhäver därmed en komplexitet som förstorar vad Bushman's Revenge syftar till på ett synnerligen förtjänstfullt sätt.

Jag hoppas att Bushman's Revenge fortsätter att odla denna mer nyanserade musik, och inte lämnar ”Thou Shalt Boogie!” åt undantagen i deras karriär. Det här är deras mest fullödiga skiva hittills, och ändå känns den som bara början.

 

Peter Sjöblom

 

 

 

Inline article positioning by Inline Module.

Musikkritik

Musik: Ariel Kalma; An Evolutionary Music (Original Recordings 1972-1979) Publicerad i Musikkritik

Elektroniska ragor i miniatyr

Ariel Kalma
An Evolutionary Music (Original Recordings 1972-1979)
RVNG Intl/Playground

Ariel Kalma befann sig i rätt sammanhang. Han arbetade som tekniker vid Institut National Audiovisuel, Groupe de Recherches Musicales (INA-GRM), grundat av Pierre Schaeffer och genomströmmat av kompositörer som Iannis ...

Musik: Ensemble Avantgarde; The New York School Publicerad i Musikkritik

Tråkiga tolkningar med ett gnistrande undantag

Morton Feldman, Christian Wolff, Earle Brown, John Cage
Ensemble Avantgarde  The New York School
MDG/Naxos

Att utnämna något till en ”skola” eller en ”rörelse” är oftast resultatet av ett visst godtycke och en hel del personliga ...

Musik: North Pole Experience & André Kassen; Land Publicerad i Musikkritik

Kartritare i gränslandet

North Pole Experience & André Kassen
Land
Bislet Beats

André Kassen hör till den älskvärda skara musiker som man inte riktigt vet var man har. Denne norrman kan dyka upp lite var som helst med sin saxofon; bland folkmusiker, ...

Musik: fyra cd från Country & Eastern Publicerad i Musikkritik

Fyra förträffliga fonogram

Thomas Jäderlund Amazing Trio
Plays Jazz
Spjärnsvallet
Again & Again
Xylofonorkestern
Stora blå
Nedunuri Krishnamurthy
For Tradition, Turn to Nedunuri
Country & Eastern/Naxos

Nu är jag allt annat än något entrepenörämne. Jag kan ibland under anfall av ett visst självförtroende tycka att jag ...

Musik: Spunk. Adventura Botanica Publicerad i Musikkritik

Resa på molekylär nivå

Spunk
Adventura Botanica
Rune Grammofon

Senast vi hörde av den norska kvartetten Spunk på skiva var i början av förra året när de släppte Das Wohltemperierte Spunk, en box som var lika imponerande till sitt musikaliska innehåll som ...

Musik: Anders Hillborg tonsättarfestival På Stockholms konserthus Publicerad i Musikkritik

Det ultimata uttrycket - Anders Hillborg-vecka i Konserthuset

Anders Hillborg tonsättarfestival
På Stockholms konserthus

Årets tonsättarfestival i Stockholms konserthus ägnades Anders Hillborg, den svenske tonsättare som förmodligen rönt störst internationell uppmärksamhet. Han spelas världen runt, ej sällan med Esa-Pekka Salonen på pulten, ...

Musik: Niels Wilhelm Gade: String Quartet / Edvard Grieg: String Quartet op. 27 Publicerad i Musikkritik

En stunds nordisk romantik

Niels Wilhelm Gade: String Quartet / Edvard Grieg: String Quartet op. 27
Leipziger Streichquartett
Dabringhaus und Grimm

Sedan 1988 har den välrenommerade Leipziger Streichquartett varit verksamma. Kvartetten består av Stefan Arzberger och Tilman Büning på violin, Ivo Bauer ...

Musik: Far from Rio Hans Olding/Jaska Lukkarinen Publicerad i Musikkritik

En lyssnarvänlig godbit

Far from Rio
Hans Olding/Jaska Lukkarinen
El Dingo Records

Svenska gitarristen Hans Olding och finska trummisen Jaska Lukkarinen slår sig samman och bildar kvartett. Det är ett lysande drag. Skivan Far from Rio befinner sig som titeln antyder långt ...

Musik: Bölja – Antonsson - Engman; Rallarnas visor Publicerad i Musikkritik

Gamla visor fram i ljuset

Bölja – Antonsson - Engman
Rallarnas visor
JBH

Rallarnas egna visor handlar om ett hårt, ofta farofyllt arbete när järnvägarna drogs genom ett långt och glesbefolkat Sverige från cirka 1850 och fram till 1937. Långa arbetsdagar och ...