Musik: Panzerpappa; Astromalist

okt112012
Skrivet av Peter Sjöblom
PDFSkriv ut

Som en vårbäckSom en vårbäckAnakronistisk grönska när mörkret faller tidigt

Panzerpappa
Astromalist
Rune Grammofon

När Trond Gjellum började spela in demos i mitten av 90-talet, gjorde han det påverkad av Samla Mammas Manna och belgiska Rock In Opposition-majestäterna Univers Zero. Fem Panzerpappa-skivor längre fram i karriärem hörs fortfarande ekon från inspiratörerna, liksom återklanger från Zappa, Henry Cow, Gentle Giant och några av Canterbury-scenens mest framstående grupper som Hatfield & The North och National Health. Det är med andra ord i de progressiva regionerna som den norska kvartetten rör sig.

Och rör sig gör de, med god lokalkännedom och de fjädrande, lätta steg som bara den som är säker på sin sak kan göra. Det är rent lustfyllt att höra bandet så otvunget införliva stilistiska lån från sina inspirationskällor med sina alldeles egna idéer. Gruppens medlemmar är utmärkta kompositörer med ett instinktivt sinne för vad som är rätt, och förmågan att göra musik efter eget huvud hindrar dem från att bli simpla epigoner. De stjäl inte, de antyder kärleksfullt vilken musik de beundrar och låter den sippra in i den egna musiken med lika stort snille som smak.

Ibland är musiken tung, men handlaget är lätt, som skrev man ett brev med en vacker gåspenna. Inte ens när låtarna blir som mest komplexa låter det tillkrånglat, utan allting flyter med samma poesi som hos en vårbäck av smältvatten någon tid innan lövsprickningen.

Panzerpappa har tidigare spelat med Richard Sinclair, en av Canterbury-progens portalfigurer. På ”Astromalists ”titellåt medverkar Michel Berckmans som till vardags är medlem i både Univers Zero och Art Zoyd. Med Panzerpappas djupa rötter i den progressiva musiken är detta fullt rimligt. Berckmans fagott och engelska horn fördjupar lyriken i musiken, om det nu skulle behövas; just det lyriska är en av grundpelarna i kvartettens musik. Till skillnad från många av de som Panzerpappa ser upp till har de en ljusare grundton. Ibland nästan sagoaktig faktiskt. Det är närmast anakronistiskt att den grönskande ”Astromalist” släpps när mörkret faller allt tidigare på kvällen och regnet och höstlöven driver dagarna allt snabbare mot vintern. Men det är också då som ”Astromalist” behövs som allra mest, som en hoppfull strimma av ljus, starkt strålande av inspiration, suggestionskraft och poetisk värme.

 

Peter Sjöblom

 

 

Inline article positioning by Inline Module.

Musikkritik

Musik: Far from Rio Hans Olding/Jaska Lukkarinen Publicerad i Musikkritik

En lyssnarvänlig godbit

Far from Rio
Hans Olding/Jaska Lukkarinen
El Dingo Records

Svenska gitarristen Hans Olding och finska trummisen Jaska Lukkarinen slår sig samman och bildar kvartett. Det är ett lysande drag. Skivan Far from Rio befinner sig som titeln antyder långt ...

Musik: Bölja – Antonsson - Engman; Rallarnas visor Publicerad i Musikkritik

Gamla visor fram i ljuset

Bölja – Antonsson - Engman
Rallarnas visor
JBH

Rallarnas egna visor handlar om ett hårt, ofta farofyllt arbete när järnvägarna drogs genom ett långt och glesbefolkat Sverige från cirka 1850 och fram till 1937. Långa arbetsdagar och ...

Litteratur: Gunnel Linde; Den vita stenen Publicerad i Musikkritik

Den vackraste boken är laddad med barnens egen magi

Gunnel Linde
Den vita stenen
Alvina 

Den vita stenen är en av de vackraste böckerna i den svenska barnbokshistorien. Denna nyutgåva av klassikern från 1964 framhäver också rent fysiskt skönheten i berättelsen: omslag, ...

Litteratur: Anna Pajak & Patty Pajak; Kära döden Publicerad i Musikkritik

Barnet och döden

Anna Pajak & Patty Pajak 
Kära döden
Parabellum Nord AB Förlag

Döden är en förutsättning för liv. Om födelsen är naturlig så är döden lika naturlig. Det är bara en cirkel som sluts. Hur många floskler finns det om ...

Musikfilm: Foreign Soil Publicerad i Musikkritik

Musikkortfilm som reflekterar det egna handlandet

Foreign Soil
Foto: Donovan Von Martens
Klippning: Jonathan Albrektson
Ljudkollage: Jonathan Albrektson
Assistans: Xenia Kriisin, Kristin Freidlitz, Jenni Tolf, Hannah Shermis, Anna Lund
Soil Collectors består av: Isabel Sörling – röst, Hannah Tolf – röst, Jonathan ...
Musikal: A tribute to women pioneers in blues and rock’n roll, Regi: Johan Sundberg Publicerad i Musikkritik

Folkbildande om kvinnligt bluesmakeri

A tribute to women pioneers in blues and rock’n roll
Manus: Lena Ollmark
Regi: Johan Sundberg
Medverkande: Ulla Wrethagen, gitarr och sång, Jenny Fall, sång och banjo, Lena Andersson, bas, Anna Hammarsten, piano och sång, Elsie Petrén, saxofon, Eva Grund, slagverk
Musik: Thomas Jäderlund Amazing Trio Plays jazz Publicerad i Musikkritik

Thomas Jäderlunds trio spelar jazz nu

Thomas Jäderlund Amazing Trio
Plays jazz
Country & Eastern/Naxos

Både Charles Mingus och Ornette Coleman var kontroversiella när de kom fram i rampljuset på femtio- och början på sextiotalen, både musikpolitiskt (Mingus) och musik-tekniskt/teoretiskt (Coleman). Så ...

Musik: Jouis; Dojo Publicerad i Musikkritik

Koftan, koppen och ett England om hösten

Jouis
Dojo
Beetroot

Jag har sagt det tidigare men det bör sägas igen eftersom det aktualiseras nästan varje gång: Fenomenet med nyprogressiv musik är en bisarr paradox. Tillbakasträvande framåtsträvan går liksom inte ihop, och ...

Musik: The Gothenburg Combo; Guitarscapes Publicerad i Musikkritik

Ambitioner som faller helt olika ut


The Gothenburg Combo
Guitarscapes
The Gothenburg Combo/Naxos

Terry Riley må ha en bergfast position inom minimalismen och han tillhör formens mest namnkunniga kompositörer. Hans korsningar av väster- och österländsk musik har lockat både vanliga lyssnare ...