Musik: Panzerpappa; Astromalist

okt112012
Skrivet av Peter Sjöblom
PDFSkriv ut

Som en vårbäckSom en vårbäckAnakronistisk grönska när mörkret faller tidigt

Panzerpappa
Astromalist
Rune Grammofon

När Trond Gjellum började spela in demos i mitten av 90-talet, gjorde han det påverkad av Samla Mammas Manna och belgiska Rock In Opposition-majestäterna Univers Zero. Fem Panzerpappa-skivor längre fram i karriärem hörs fortfarande ekon från inspiratörerna, liksom återklanger från Zappa, Henry Cow, Gentle Giant och några av Canterbury-scenens mest framstående grupper som Hatfield & The North och National Health. Det är med andra ord i de progressiva regionerna som den norska kvartetten rör sig.

Och rör sig gör de, med god lokalkännedom och de fjädrande, lätta steg som bara den som är säker på sin sak kan göra. Det är rent lustfyllt att höra bandet så otvunget införliva stilistiska lån från sina inspirationskällor med sina alldeles egna idéer. Gruppens medlemmar är utmärkta kompositörer med ett instinktivt sinne för vad som är rätt, och förmågan att göra musik efter eget huvud hindrar dem från att bli simpla epigoner. De stjäl inte, de antyder kärleksfullt vilken musik de beundrar och låter den sippra in i den egna musiken med lika stort snille som smak.

Ibland är musiken tung, men handlaget är lätt, som skrev man ett brev med en vacker gåspenna. Inte ens när låtarna blir som mest komplexa låter det tillkrånglat, utan allting flyter med samma poesi som hos en vårbäck av smältvatten någon tid innan lövsprickningen.

Panzerpappa har tidigare spelat med Richard Sinclair, en av Canterbury-progens portalfigurer. På ”Astromalists ”titellåt medverkar Michel Berckmans som till vardags är medlem i både Univers Zero och Art Zoyd. Med Panzerpappas djupa rötter i den progressiva musiken är detta fullt rimligt. Berckmans fagott och engelska horn fördjupar lyriken i musiken, om det nu skulle behövas; just det lyriska är en av grundpelarna i kvartettens musik. Till skillnad från många av de som Panzerpappa ser upp till har de en ljusare grundton. Ibland nästan sagoaktig faktiskt. Det är närmast anakronistiskt att den grönskande ”Astromalist” släpps när mörkret faller allt tidigare på kvällen och regnet och höstlöven driver dagarna allt snabbare mot vintern. Men det är också då som ”Astromalist” behövs som allra mest, som en hoppfull strimma av ljus, starkt strålande av inspiration, suggestionskraft och poetisk värme.

 

Peter Sjöblom

 

 

Inline article positioning by Inline Module.

Musikkritik

Musik: Roxanne de Bastion; Seeing You EP Publicerad i Musikkritik

Med små steg mot rätt håll

Roxanne de Bastion
Seeing You EP
Hidden Trail

Förra året gjorde den Berlin-födda brittiskan Roxanne de Bastion egenfinansierad debut med ”The Real Thing”. Det var tydligt att hon hade en fin röst som hon använde utan ...

musikalier: Evita; Regi: Ronny Danielsson Publicerad i Musikkritik

Allt för flackt drama eldas på med dyra kostymer

Evita av Tim Rice
Musik: Andrew Lloyd Webber
Regi: Ronny Danielsson
Övers: Rikard Bergqvist
Koreografi: Per-Magnus Andersson
Scenografi: Martin X Chocholousek
Kostym: Camilla Thulin
Medverkande: Charlotte Perelli, Daniel Engman, Lisa Stadell, Patrik ...
musik: Diverse artister; New Orleans Soul: The Original Sound of New Orleans Soul 1960-76 Publicerad i Musikkritik

Soul från musikstaden nummer 1

Diverse artister
New Orleans Soul: The Original Sound of New Orleans Soul 1960-76
Soul Jazz/Playground

Kingston, Detroit, Liverpool, New York – samtliga har presterat musik som är hörnstenar i mitt liv, musik som definierar mig och som ...

Musik: Lise och Gertrud Lyckan kommer från ett annat land Publicerad i Musikkritik

En vackert framförd textmusikskatt

Lise och Gertrud
Lyckan kommer från ett annat land
Text och musik: Ulla-Carin Nyquist
Arrangemang: Peter Nordahl
Gävle Symfoniorkester
Stories/Universal

Lise Hummel och Gertrud Steung, två röster och en cello, har varit en duo i drygt femton år. ...

Musikal: Chicago; Musik: John Kander Publicerad i Musikkritik

Chicago som gnistrande kvinnoshow

Chicago
Musik: John Kander
Manus: Fred Ebb, Bob Fosse
Sångtext: Fred Ebb
Baserad på pjäsen ”Chicago” av Maurine Dallas Watkins
Översättning: Calle Norlén
Regi och koreografi: Roine Söderlundh
Scenografi: Viktor Brattström
Kostym: Lars Wallin
Ljus: Palle Palmé
Medverkande: ...
Musik: Martin Forsstedt; Group Svaj Publicerad i Musikkritik

Snygg debut i kända spår

Martin Forsstedt Group
Svaj
Pälsrobot Records

På framsidan vinglar en flicka, kanske en bit ute i vattnet på en strand med hala stenar. Ett vitt fodral med spretiga tuschteckningar som på baksidan lite blygt pekar inåt med ...

Opera: Xerxes; Regi: Lars Rudolfsson Publicerad i Musikkritik

En musikalisk och regimässig fullträff

Xerxes
Musik: Georg Friedrich Händel
Regi: Lars Rudolfsson
Scenografi: John Engberg
Kostym: Kersti Vitali Rudolfsson
Dirigent: Jean-Christophe Spinosi
Medverkande: Malena Ernman, Loa Falkman, Kerstin Avemo, David Hansen, Hanna Husáhr, Ivone Fuchs, Jacob Zethner, m fl
Ensemble ...
Konserter: Tidig musik under Medeltidsveckan 2014 Publicerad i Musikkritik

Ungdomskören Villanella, Kaliningrad

Renässanskvartetten Vox Ancorae, Piteå
Stockholms Storkyrkas Gosskör, dirigent Gregory Lloyd
Cantores Witingiensis, Vittinge kyrkokör Uppland

Som alltid var Medeltidsveckans program fullspäckat med mängder av intressanta föreläsningar, kurser, guidade turer, föreställningar och konserter. Det är helt enkelt en utmaning att ...

Musik: Arve Henriksen; The Nature of Connections Publicerad i Musikkritik

Musik på jakt efter sitt sammanhang

Arve Henriksen
The Nature of Connections
Rune Grammofon

”Det fina med att samarbeta”, säger genreöverskridaren Arve Henriksen om sin nya skiva, ”är att dem man samarbetar ofta har mycket bättre idéer än en själv”. Nu har ...