Musik:Emilio Bobadilla; Junto a tu corazón

maj302012
Skrivet av Guido Zeccola
PDFSkriv ut

Emilio BobadillaEmilio BobadillaMed musiken som modersland

Emilio Bobadilla
Junto a tu corazón
Konfonium Audio

Emilio Bobadilla och hans paraguayanska harpa, ett underbart instrument med ett alldeles speciellt ljud som kanske beror på det särskilda paraguayanska sättet att hantera träets mognadsprocess. Resultatet blir en sorts harpans stradivarius med vattenfallets sköna klang och underbara melodier.

Emilio Bobadilla föddes i Paraguay för sjuttio år sedan och hans mor Nenequita Cáceres var den första kvinnliga harpisten i ett land där folkharpan vanligtvis spelas av män. Emilio Bobadilla bor i Stockholm i en fin lägenhet på Söder fylld med harpor, gitarrer och andra nationella instrument som requinto och cuatro. Instrument han använder på denna cd.

Melodierna är vackra och med några undantag, inte så typiskt latinamerikanska. Detta därför att Emilio kan blanda den genuina folkliga själen från sitt hemland med toner och nyanser som har sina rötter även i andra traditioner och kulturer.

Ljus och atmosfärisk musik bokstavligt talat, som passar bra alla årstider men speciellt sommaren (om det nu skulle regna hela tiden). 

Emilio Bobadilla visar sin konstfärdighet med dessa stränginstrument, harpan framförallt, i de korta och lite längre låtarna han komponerar själv. Melodiernas rytmer gör det svårt att inte börja stampa takten.

I en rymd av klanger omgivna av en minutiöst utarbetad formstruktur blir Bobadillas musik till ordlös sång. Att spela toner tycks för honom vara som att omfamna ord med samma ömsesidiga genomskinlighet som vi finner i kärleken, vilande i en trygghet som ligger nära poesin.

Allt tycks förenas av en enkelhet som liknar Paradiset. Bobadilla öppnar upp sig för de möjligheter som finns att bli sig själv, att försvara sin egen integritet som musiker.

Det fascinerande ligger i Bobadillas musikaliska noggrannhet, han tycks dock inte vilja revolutionera och förnya, utan istället konkret och enkelt bearbeta det traditionella materialet kreativt.

Hos Bobadilla har musiken en överraskande klarhet som aldrig är rent sentimental utan fast förankrad i jordens och havets sång.

Guido Zeccola
Inline article positioning by Inline Module.

Musikkritik

Musik: Roxanne de Bastion; Seeing You EP Publicerad i Musikkritik

Med små steg mot rätt håll

Roxanne de Bastion
Seeing You EP
Hidden Trail

Förra året gjorde den Berlin-födda brittiskan Roxanne de Bastion egenfinansierad debut med ”The Real Thing”. Det var tydligt att hon hade en fin röst som hon använde utan ...

musikalier: Evita; Regi: Ronny Danielsson Publicerad i Musikkritik

Allt för flackt drama eldas på med dyra kostymer

Evita av Tim Rice
Musik: Andrew Lloyd Webber
Regi: Ronny Danielsson
Övers: Rikard Bergqvist
Koreografi: Per-Magnus Andersson
Scenografi: Martin X Chocholousek
Kostym: Camilla Thulin
Medverkande: Charlotte Perelli, Daniel Engman, Lisa Stadell, Patrik ...
musik: Diverse artister; New Orleans Soul: The Original Sound of New Orleans Soul 1960-76 Publicerad i Musikkritik

Soul från musikstaden nummer 1

Diverse artister
New Orleans Soul: The Original Sound of New Orleans Soul 1960-76
Soul Jazz/Playground

Kingston, Detroit, Liverpool, New York – samtliga har presterat musik som är hörnstenar i mitt liv, musik som definierar mig och som ...

Musik: Lise och Gertrud Lyckan kommer från ett annat land Publicerad i Musikkritik

En vackert framförd textmusikskatt

Lise och Gertrud
Lyckan kommer från ett annat land
Text och musik: Ulla-Carin Nyquist
Arrangemang: Peter Nordahl
Gävle Symfoniorkester
Stories/Universal

Lise Hummel och Gertrud Steung, två röster och en cello, har varit en duo i drygt femton år. ...

Musikal: Chicago; Musik: John Kander Publicerad i Musikkritik

Chicago som gnistrande kvinnoshow

Chicago
Musik: John Kander
Manus: Fred Ebb, Bob Fosse
Sångtext: Fred Ebb
Baserad på pjäsen ”Chicago” av Maurine Dallas Watkins
Översättning: Calle Norlén
Regi och koreografi: Roine Söderlundh
Scenografi: Viktor Brattström
Kostym: Lars Wallin
Ljus: Palle Palmé
Medverkande: ...
Musik: Martin Forsstedt; Group Svaj Publicerad i Musikkritik

Snygg debut i kända spår

Martin Forsstedt Group
Svaj
Pälsrobot Records

På framsidan vinglar en flicka, kanske en bit ute i vattnet på en strand med hala stenar. Ett vitt fodral med spretiga tuschteckningar som på baksidan lite blygt pekar inåt med ...

Opera: Xerxes; Regi: Lars Rudolfsson Publicerad i Musikkritik

En musikalisk och regimässig fullträff

Xerxes
Musik: Georg Friedrich Händel
Regi: Lars Rudolfsson
Scenografi: John Engberg
Kostym: Kersti Vitali Rudolfsson
Dirigent: Jean-Christophe Spinosi
Medverkande: Malena Ernman, Loa Falkman, Kerstin Avemo, David Hansen, Hanna Husáhr, Ivone Fuchs, Jacob Zethner, m fl
Ensemble ...
Konserter: Tidig musik under Medeltidsveckan 2014 Publicerad i Musikkritik

Ungdomskören Villanella, Kaliningrad

Renässanskvartetten Vox Ancorae, Piteå
Stockholms Storkyrkas Gosskör, dirigent Gregory Lloyd
Cantores Witingiensis, Vittinge kyrkokör Uppland

Som alltid var Medeltidsveckans program fullspäckat med mängder av intressanta föreläsningar, kurser, guidade turer, föreställningar och konserter. Det är helt enkelt en utmaning att ...

Musik: Arve Henriksen; The Nature of Connections Publicerad i Musikkritik

Musik på jakt efter sitt sammanhang

Arve Henriksen
The Nature of Connections
Rune Grammofon

”Det fina med att samarbeta”, säger genreöverskridaren Arve Henriksen om sin nya skiva, ”är att dem man samarbetar ofta har mycket bättre idéer än en själv”. Nu har ...