Musik:Emilio Bobadilla; Junto a tu corazón

maj302012
Skrivet av Guido Zeccola
PDFSkriv ut

Emilio BobadillaEmilio BobadillaMed musiken som modersland

Emilio Bobadilla
Junto a tu corazón
Konfonium Audio

Emilio Bobadilla och hans paraguayanska harpa, ett underbart instrument med ett alldeles speciellt ljud som kanske beror på det särskilda paraguayanska sättet att hantera träets mognadsprocess. Resultatet blir en sorts harpans stradivarius med vattenfallets sköna klang och underbara melodier.

Emilio Bobadilla föddes i Paraguay för sjuttio år sedan och hans mor Nenequita Cáceres var den första kvinnliga harpisten i ett land där folkharpan vanligtvis spelas av män. Emilio Bobadilla bor i Stockholm i en fin lägenhet på Söder fylld med harpor, gitarrer och andra nationella instrument som requinto och cuatro. Instrument han använder på denna cd.

Melodierna är vackra och med några undantag, inte så typiskt latinamerikanska. Detta därför att Emilio kan blanda den genuina folkliga själen från sitt hemland med toner och nyanser som har sina rötter även i andra traditioner och kulturer.

Ljus och atmosfärisk musik bokstavligt talat, som passar bra alla årstider men speciellt sommaren (om det nu skulle regna hela tiden). 

Emilio Bobadilla visar sin konstfärdighet med dessa stränginstrument, harpan framförallt, i de korta och lite längre låtarna han komponerar själv. Melodiernas rytmer gör det svårt att inte börja stampa takten.

I en rymd av klanger omgivna av en minutiöst utarbetad formstruktur blir Bobadillas musik till ordlös sång. Att spela toner tycks för honom vara som att omfamna ord med samma ömsesidiga genomskinlighet som vi finner i kärleken, vilande i en trygghet som ligger nära poesin.

Allt tycks förenas av en enkelhet som liknar Paradiset. Bobadilla öppnar upp sig för de möjligheter som finns att bli sig själv, att försvara sin egen integritet som musiker.

Det fascinerande ligger i Bobadillas musikaliska noggrannhet, han tycks dock inte vilja revolutionera och förnya, utan istället konkret och enkelt bearbeta det traditionella materialet kreativt.

Hos Bobadilla har musiken en överraskande klarhet som aldrig är rent sentimental utan fast förankrad i jordens och havets sång.

Guido Zeccola
Inline article positioning by Inline Module.

Musikkritik

Musik: Daniel Karlsson och Thomas Markusson; Duo Publicerad i Musikkritik

Välklingande duo-debut

Daniel Karlsson och Thomas Markusson
Duo
Brus & Knaster

Pianisten Daniel Karlsson och basisten Thomas Markusson har slagit sina påsar ihop och bildat en duo. Karlsson, medlem i Oddjob och Magnus Öström Band, mottog med sin egen trio priset Årets ...

Musik: Michael Wollny Trio Weltentraum live Publicerad i Musikkritik

Ett album i egen rätt 

Michael Wollny Trio
Weltentraum live
ACT

Under vinterns turnerande med Michael Wollny trios kritikerrosade album ”Weltentraum” ska producent Siggi Loch fattat ett helt ”spontant beslut” om att banda en av trions spelningar i Philharmoniens kammarmusiksal i Berlin. ...

Musikkonsert: Oum; regi: Johanna Huss Publicerad i Musikkritik

Barnmusiksaga som vidgar sinnet mot stjärnhimlar

Oum – en poetisk musiksaga för barn om den egyptiska stjärnan Oum Kalthoum
Manus och regi: Johanna Huss
Musik: Oum Kalthoum och nyskrivna sånger av Mousa Elias
Scenografi och kostym: Paulina Åhnberg
Medverkande:Sofia Berg ...
Musik: Marcotulli & Biondini Duo Art - La Strada Invisibile Publicerad i Musikkritik

Samarbete á la Italien

Rita Marcotulli Luciano Biondini
Marcotulli & Biondini Duo Art - La Strada Invisibile
ACT Music/Naxos

Det tyska skivbolaget ACT driver en serie duoinspelningar som de kallar Duo Art. Bolaget uppvisar ofta en välansad mainstreamprofil i jazzfåran, om man ...

Jazzfestivalen 2014: Wayne Shorter Publicerad i Musikkritik

 Wayne Shorter behärskar det lilla uttryckets storhet

Wayne Shorter Quartet
Wayne Shortersaxofon, Danilo Pérezpiano, John Patituccikontrabas, Brian Bladetrummor
Konserthuset i Stockholm

Ska ett ord väljas för att beskriva Wayne Shorters saxofonkonst vid framträdandet på Konserthuset blir det nyansrikedom. Inför konserten är ...

Jazzfestivalen 2014: Isabella Lundgrens musik som sammanfogande ande och kropp Publicerad i Musikkritik

 Isabella Lundgren med Carl Bagge trio

Isabella Lundgren sång, Carl Bagge piano, Niklas Fernqvist kontrabas, Daniel Fredriksson trummor, Johan Lindström lapsteelguitar
Fasching

I Den nikomachiska etiken skriver Aristoteles om eudaimonia. Begreppet betecknar ett tillstånd av inre lycka som alla människor ...

Jazzfestivalen 2014: Gemytlig jazzsoppa med Anna-Karin Westerlund Publicerad i Musikkritik

Jazzsoppa

Anna-Karin Westerlund sång, Viktor Skokic bas, Jonas Östholm piano
Klara soppteater, Kulturhuset/Stadsteatern

År 2006 startade Lina Nyberg och Gunilla Törnfeldt Impra, föreningen som vill främja kvinnor verksamma inom improvisationsmusik. I Impras regi ges under jazzfestivalen fem lunchkonserter på Klara soppteater. Förutom ...

Musikkonsert: Stockholm jazzfestival 2014. Ekdahl/Bagge Big Band Publicerad i Musikkritik

Lysande premiär för Ekdahl/Bagge Big Band

Ekdahl/Bagge Big Band
Scalateatern
Carl Bagge piano, Martin Sjöstedt kontrabas, Per Ekdahl trummor
Träblås: Per “Ruskträsk” Johansson, Johan Christoffersson, Robert Nordmark, Linus Lindblom och Björn Jansson. Trumpet: Elin Andersson, Filip Olandersson, Nils Janson och Emil Strandberg. Trombon: Karin Hammar, Karl Frid, Kristoffer Siggstedt, Kristian ...
Musikkonsert: Stockholm Jazzfestival 2014; Vladimir Shafranov Trio Publicerad i Musikkritik

Jazzfestivalen 2014 Jazz i dess trevligaste form med Vladimir Shafranov Trio

Konsert 12/10
Vladimir Shafranov Trio
Vladimir Shafranov piano, Hans Backenroth bas, Bengt Stark tummor
Glenn Miller Café

Stockholms gator ligger mörka och piskade av regn; då jag kämpar mot den ...