Musik:Emilio Bobadilla; Junto a tu corazón

maj302012
Skrivet av Guido Zeccola
PDFSkriv ut

Emilio BobadillaEmilio BobadillaMed musiken som modersland

Emilio Bobadilla
Junto a tu corazón
Konfonium Audio

Emilio Bobadilla och hans paraguayanska harpa, ett underbart instrument med ett alldeles speciellt ljud som kanske beror på det särskilda paraguayanska sättet att hantera träets mognadsprocess. Resultatet blir en sorts harpans stradivarius med vattenfallets sköna klang och underbara melodier.

Emilio Bobadilla föddes i Paraguay för sjuttio år sedan och hans mor Nenequita Cáceres var den första kvinnliga harpisten i ett land där folkharpan vanligtvis spelas av män. Emilio Bobadilla bor i Stockholm i en fin lägenhet på Söder fylld med harpor, gitarrer och andra nationella instrument som requinto och cuatro. Instrument han använder på denna cd.

Melodierna är vackra och med några undantag, inte så typiskt latinamerikanska. Detta därför att Emilio kan blanda den genuina folkliga själen från sitt hemland med toner och nyanser som har sina rötter även i andra traditioner och kulturer.

Ljus och atmosfärisk musik bokstavligt talat, som passar bra alla årstider men speciellt sommaren (om det nu skulle regna hela tiden). 

Emilio Bobadilla visar sin konstfärdighet med dessa stränginstrument, harpan framförallt, i de korta och lite längre låtarna han komponerar själv. Melodiernas rytmer gör det svårt att inte börja stampa takten.

I en rymd av klanger omgivna av en minutiöst utarbetad formstruktur blir Bobadillas musik till ordlös sång. Att spela toner tycks för honom vara som att omfamna ord med samma ömsesidiga genomskinlighet som vi finner i kärleken, vilande i en trygghet som ligger nära poesin.

Allt tycks förenas av en enkelhet som liknar Paradiset. Bobadilla öppnar upp sig för de möjligheter som finns att bli sig själv, att försvara sin egen integritet som musiker.

Det fascinerande ligger i Bobadillas musikaliska noggrannhet, han tycks dock inte vilja revolutionera och förnya, utan istället konkret och enkelt bearbeta det traditionella materialet kreativt.

Hos Bobadilla har musiken en överraskande klarhet som aldrig är rent sentimental utan fast förankrad i jordens och havets sång.

Guido Zeccola
Inline article positioning by Inline Module.

Musikkritik

Musik: Östersjöfestival 2014 Publicerad i Musikkritik

Satiriskt operafynd inleder årets Östersjöfestival

Det är inte varje dag som man hittar en bortglömd opera, låt vara enbart prologen till densamma. Operan fullbordades nämligen aldrig. Den stötte på patrull, vilket inte tillhörde ovanligheterna i Sovjet i början av trettiotalet. Jag ...

Musik: West of Eden; Songs from Twisting river Publicerad i Musikkritik

Tradklingande keltisk folk

West of Eden
Songs from Twisting river
West of music

Det är en vacker höstdag i den keltiska folkrockskogen, tunna moln på himlen så ljuset blir milt och utan svarta skuggor eller bländande kontraster. Så visar det snygga omslaget ...

Musik: M-Rock: Phunk observatory Publicerad i Musikkritik

Emrik återvänder

M-Rock
Phunk observatory
ERE

Funk-hiphop-bandet Stonefunkers turnerade jorden runt på 1990-talet, och nu har sångaren Emrik Larsson tagit sig tillbaka till rötterna. Vad hör jag? Ett tungt band med elbas gitarrer och klaviaturer, blås trummor och slagverk, delvis med gamla ...

Musik: Nike & Röda Orkestern; Vi är alla Publicerad i Musikkritik

Vanmaktens välformulerade röst

Nike & Röda Orkestern
Vi är alla
Playground

Vad man uppfattar Nike Markelius som beror månne på från vilket håll man kommer. För min egen generation kan hon vara trummisen i Tant Strul och dessförinnan gruppen Usch. För andra ...

Musik: Police Dog Hogan; Westward Ho! Publicerad i Musikkritik

Inte unikt, men ett bättre alternativ

Police Dog Hogan
Westward Ho!
Union Music Store

Kanske är det så att den bästa amerikanska rotmusiken idag spelas utanför USA. Där amerikanerna själva har tagit sina folk- och bluegrassrötter och förvandlat dem till alltmer sövande ...

Musik: Tre cd från Sodamusic Publicerad i Musikkritik

Samma mål, olika vägar

Soundance
Another Way
Amazonas Inner Eye
Mainstream
Enok Duo
Vinotech
Sodamusic

Thomas Gustafsson är en saxofonveteran med ett gediget förflutet på den svenska gränsöverskridande jazzscenen. Han har spelat med folk från Bengt Berger till Anders Jormin, från Nils Landgren till Harald ...

Musik: Adam Cohen; We Go Home Publicerad i Musikkritik

Klampar på i pappas galoscher och snavar

Adam Cohen
We Go Home
Cooking Vinyl

Om man får en karriär och samtidigt har berömda föräldrar finns alltid misstanke om nepotism. I vissa fall är det utan tvekan en rimlig misstanke: inom svensk film ...

Opera: Kulturspaning i Österled Publicerad i Musikkritik

Under juli månad hålls varje år en högklassisk operafestival i den mer än 500-åriga gråstensborgen Olofsborg i Savonlinna (Nyslott) i hjärtat av östra Finlands vidsträckta sjösystem. Slottets borggård har försetts med tälttak som täcker den breda scenen och salongen som ...

Musik: there are no more four seasons – Mattias Petersson George Kentros; reBiber Publicerad i Musikkritik

Just in time, Biber omtolkad

there are no more four seasons – Mattias Petersson George Kentros
reBiber
SEKT records/Naxos

Heinrich Biber (1644 – 1704) var en österrikisk tonsättare och violinist, känd bland annat för sin passacaglia i g-moll. En passacaglia är instrumentalmusik ...