Musik:Emilio Bobadilla; Junto a tu corazón

maj302012
Skrivet av Guido Zeccola
PDFSkriv ut

Emilio BobadillaEmilio BobadillaMed musiken som modersland

Emilio Bobadilla
Junto a tu corazón
Konfonium Audio

Emilio Bobadilla och hans paraguayanska harpa, ett underbart instrument med ett alldeles speciellt ljud som kanske beror på det särskilda paraguayanska sättet att hantera träets mognadsprocess. Resultatet blir en sorts harpans stradivarius med vattenfallets sköna klang och underbara melodier.

Emilio Bobadilla föddes i Paraguay för sjuttio år sedan och hans mor Nenequita Cáceres var den första kvinnliga harpisten i ett land där folkharpan vanligtvis spelas av män. Emilio Bobadilla bor i Stockholm i en fin lägenhet på Söder fylld med harpor, gitarrer och andra nationella instrument som requinto och cuatro. Instrument han använder på denna cd.

Melodierna är vackra och med några undantag, inte så typiskt latinamerikanska. Detta därför att Emilio kan blanda den genuina folkliga själen från sitt hemland med toner och nyanser som har sina rötter även i andra traditioner och kulturer.

Ljus och atmosfärisk musik bokstavligt talat, som passar bra alla årstider men speciellt sommaren (om det nu skulle regna hela tiden). 

Emilio Bobadilla visar sin konstfärdighet med dessa stränginstrument, harpan framförallt, i de korta och lite längre låtarna han komponerar själv. Melodiernas rytmer gör det svårt att inte börja stampa takten.

I en rymd av klanger omgivna av en minutiöst utarbetad formstruktur blir Bobadillas musik till ordlös sång. Att spela toner tycks för honom vara som att omfamna ord med samma ömsesidiga genomskinlighet som vi finner i kärleken, vilande i en trygghet som ligger nära poesin.

Allt tycks förenas av en enkelhet som liknar Paradiset. Bobadilla öppnar upp sig för de möjligheter som finns att bli sig själv, att försvara sin egen integritet som musiker.

Det fascinerande ligger i Bobadillas musikaliska noggrannhet, han tycks dock inte vilja revolutionera och förnya, utan istället konkret och enkelt bearbeta det traditionella materialet kreativt.

Hos Bobadilla har musiken en överraskande klarhet som aldrig är rent sentimental utan fast förankrad i jordens och havets sång.

Guido Zeccola
Inline article positioning by Inline Module.

Musikkritik

Opera: Kulturspaning i Österled Publicerad i Musikkritik

Under juli månad hålls varje år en högklassisk operafestival i den mer än 500-åriga gråstensborgen Olofsborg i Savonlinna (Nyslott) i hjärtat av östra Finlands vidsträckta sjösystem. Slottets borggård har försetts med tälttak som täcker den breda scenen och salongen som ...

Musik: there are no more four seasons – Mattias Petersson George Kentros; reBiber Publicerad i Musikkritik

Just in time, Biber omtolkad

there are no more four seasons – Mattias Petersson George Kentros
reBiber
SEKT records/Naxos

Heinrich Biber (1644 – 1704) var en österrikisk tonsättare och violinist, känd bland annat för sin passacaglia i g-moll. En passacaglia är instrumentalmusik ...

Musik: Diverse artister. Front Line: Sounds of Reality Publicerad i Musikkritik

Klassisk ädelreggae i omsorgsfull presentation

Diverse artister
Front Line: Sounds of Reality
Universal

Det finns nog ingen genre, med möjligt undantag för countryn, som är så omgärdad av så många missuppfattningar och vanföreställningar som reggaen. Rent illvilliga fördomar avfyras med jämna mellanrum ...

Opera: Mitridate; Regi: Francisco Negrin Publicerad i Musikkritik

Mozarts ungdomsverk Mitridate

Mitridate
Musik: W A Mozart
Regi: Francisco Negrin
Libretto: Vittorio Amadeo Cigna-Santi
Scenografi: Louis Désiré
Dirigent: David Stern
På Drottningholms slottsteater

Mitridate, re di Ponto av W A Mozart. Drottningholms slottsteater. Regi: Francisco Negrin. Scenografi: Louis Désiré. Dirigent: David ...

Musik: Théo Ceccaldi Roberto Negri Valentin Ceccaldi Adrien Chennebault; La Scala Publicerad i Musikkritik

Mer musik från Frankrike

Théo Ceccaldi Roberto Negri Valentin Ceccaldi Adrien Chennebault
La Scala
Ayler Records

Det börjar med lite fransk pianoimpressionism färgad och spetsad av fiol och cello, men låt inte lura dig, allt är inte bara näckrosor solsken och trånad. ...

Robyn och Röyksopp på Way Out West 2014 Publicerad i Musikkritik

Robyn och Röyksopp är beviset på att norsksvenska unioner inte alltid är av ondo. Under den sista och kanske största spelningen under årets Way Out West-festival, visar duon vilka det är som äger den här festivalsommaren. Under skenet av knivskarpa ...

Musik: John Cage; Music for Piano and Percussion Publicerad i Musikkritik

Oemotståndligt exekverad Cage

John Cage
Music for Piano and Percussion
Giancarlo Simonacci, piano
Ars Ludi Percussion Ensemble
Brilliant Classic

Det är måhända att överdriva att säga att John Cage är konstmusikalisk stapelvara, men visst har han på interpreter en lockelse som är ...

Konsert: Silvana Imam Publicerad i Musikkritik

Silvana Imam på Way out West

Silvana Imam
Way out West 2014

Med en knuten näve i luften, rånarluva och jättelika axelskydd äntrar Silvana Imam dungen-scenen under Way out Wests första dag. Imam är hiphopartisten som med en politisk sprängkraft utöver det ...

Musik: Anders Rosén. Från min utsiktspunkt Publicerad i Musikkritik

Känslan fjär för orden, den av djup hemkomst

Anders Rosén
Från min utsiktspunkt
Hurv/Border

Det finns vissa artister och musiker som tycks förutbestämda att alltid lyckas. Som alltid hittar ett sätt att formulera sig musikaliskt som är så precist att det blir ...