Musik:Emilio Bobadilla; Junto a tu corazón

maj302012
Skrivet av Guido Zeccola
PDFSkriv ut

Emilio BobadillaEmilio BobadillaMed musiken som modersland

Emilio Bobadilla
Junto a tu corazón
Konfonium Audio

Emilio Bobadilla och hans paraguayanska harpa, ett underbart instrument med ett alldeles speciellt ljud som kanske beror på det särskilda paraguayanska sättet att hantera träets mognadsprocess. Resultatet blir en sorts harpans stradivarius med vattenfallets sköna klang och underbara melodier.

Emilio Bobadilla föddes i Paraguay för sjuttio år sedan och hans mor Nenequita Cáceres var den första kvinnliga harpisten i ett land där folkharpan vanligtvis spelas av män. Emilio Bobadilla bor i Stockholm i en fin lägenhet på Söder fylld med harpor, gitarrer och andra nationella instrument som requinto och cuatro. Instrument han använder på denna cd.

Melodierna är vackra och med några undantag, inte så typiskt latinamerikanska. Detta därför att Emilio kan blanda den genuina folkliga själen från sitt hemland med toner och nyanser som har sina rötter även i andra traditioner och kulturer.

Ljus och atmosfärisk musik bokstavligt talat, som passar bra alla årstider men speciellt sommaren (om det nu skulle regna hela tiden). 

Emilio Bobadilla visar sin konstfärdighet med dessa stränginstrument, harpan framförallt, i de korta och lite längre låtarna han komponerar själv. Melodiernas rytmer gör det svårt att inte börja stampa takten.

I en rymd av klanger omgivna av en minutiöst utarbetad formstruktur blir Bobadillas musik till ordlös sång. Att spela toner tycks för honom vara som att omfamna ord med samma ömsesidiga genomskinlighet som vi finner i kärleken, vilande i en trygghet som ligger nära poesin.

Allt tycks förenas av en enkelhet som liknar Paradiset. Bobadilla öppnar upp sig för de möjligheter som finns att bli sig själv, att försvara sin egen integritet som musiker.

Det fascinerande ligger i Bobadillas musikaliska noggrannhet, han tycks dock inte vilja revolutionera och förnya, utan istället konkret och enkelt bearbeta det traditionella materialet kreativt.

Hos Bobadilla har musiken en överraskande klarhet som aldrig är rent sentimental utan fast förankrad i jordens och havets sång.

Guido Zeccola
Inline article positioning by Inline Module.

Musikkritik

Musik: Arve Henriksen; The Nature of Connections Publicerad i Musikkritik

Musik på jakt efter sitt sammanhang

Arve Henriksen
The Nature of Connections
Rune Grammofon

”Det fina med att samarbeta”, säger genreöverskridaren Arve Henriksen om sin nya skiva, ”är att dem man samarbetar ofta har mycket bättre idéer än en själv”. Nu har ...

Musik: Tømrerclaus Publicerad i Musikkritik

Mytomspunnen dansk prog i välförtjänt repris

Tømrerclaus
Tømrerclaus
Transubstans/Record Heaven

Lyfter man blicken från den svenska 70-talsproggen och riktar den mot övriga Norden kan man hitta en hel del bra musik. Island hade ett fåtal band. Finland hade några fler, särskilt i ...

Opera-Musik: Klätterbaronens sångbok, Musik: Ivo Nilsson Publicerad i Musikkritik

Monodram för alla åldrar

 Klätterbaronens sångbok
ALICE kollektiv för ljud och scenkonst, fritt efter Italo Calvinos roman Klätterbaronen
Musik: Ivo Nilsson
Libretto, dramaturg: Magnus Jacobsson
Regi:
Johan Petri
Filmprojektioner: Wolfgang Lehmann
Scenografi: Niklas Billström
Kostym: Filippa Hanzon
I rollerna: Mikael Bellini ...
Musik: Lars Cleveman; Under the Influence Publicerad i Musikkritik

När rockmusik känns meningsfull

Lars Cleveman
Under the Influence
Outbox Music

Finns det något band som med fog kan kallas Sveriges Velvet Underground är det Dom Dummaste. Med det menar jag inte att de någonsin egentligen låtit som VU, utan att de ...

Konsert: Storebror tar över Idomeneo på Drottningholmsteatern Publicerad i Musikkritik

Det tog tid för hjältarna att ta sig hem från det Trojanska Kriget, Odysseus med flera, och hemresorna var inte alltid utan faror. Så också för Idomeneo. För en stor del av publiken på lördagens premiär av Mozarts opera ”Idomeneo” ...

Konsert:För ett öppet Sverige Publicerad i Musikkritik

Reflexioner över 1 september: Kulturhuset/Stadsteaterns konsert ”För ett öppet Sverige” och säsongens första Jamkultur på Fasching

– Vad är det som pågår?

 frågar mig några förbipasserande. Kön mot Studion – Kulturhusets scen som ligger i Lavas gamla lokaler – ringlar förbi Gallerian ...

Konsert: Mahlers II Berwaldhallen Daniel Harding dirigent Publicerad i Musikkritik

Förundrad över vad vår värld hänger sig åt när sådant finns som Mahler

Mahlers II Berwaldhallen
Daniel Harding dirigent
Sveriges Radios Symfoniorkester
Radiokören
S:t Jakobs Kammarkör
Kate Royal sopran
Christina Stotjin mezzosopran

Aldrig kämpat så hårt för att få biljetter. De två ...

Musik: Henrik Hugo och David Härenstam; Fridas visor Publicerad i Musikkritik

Rena klara Fridas visor

Henrik Hugo och David Härenstam
Fridas visor
Konfonium Audio

 

Varvet runt. Henrik Hugo med sin skolade röst tolkar Birger Sjöbergs Fridas visor lite som trubadurer gjorde före Cornelis och Fred Åkerström. Då anklagades trubadurerna ofta för att ha ...

Musik: Östersjöfestival 2014 Publicerad i Musikkritik

Satiriskt operafynd inleder årets Östersjöfestival

Det är inte varje dag som man hittar en bortglömd opera, låt vara enbart prologen till densamma. Operan fullbordades nämligen aldrig. Den stötte på patrull, vilket inte tillhörde ovanligheterna i Sovjet i början av trettiotalet. Jag ...