Musik: Alog, Unemployed

nov142011
Skrivet av Peter Sjöblom
PDFSkriv ut

Fjorton varelser av gäckande ursprung (och en bekännelse)

 Häpnadsväckande fenomen Häpnadsväckande fenomenAlog
Unemployed
Rune Grammofon

Ånyo är det dags för en personlig bekännelse. (Så sent som den 18 maj i år erkände jag att jag gillar Electric Light Orchestra.) Jag har en "guilty pleasure" i de sämre TV-kanalernas spökjägarprogram. Det är förmodligen en förlängning av det skräckfilmsintresse jag aldrig tycks bli kvitt. Kanske ett slags kvarbliven blindtarm från min barndoms-TV:s "mysrysare". Med lite inlevelse, mycket fantasi och inget som helst kritiskt tänkande kan dessa gengångarsåpor bli riktigt spännande. Bäst är det när de filmar med nattkamera och allting blir grågrönt och spökjägarna själva får vitlysande ögon. Och sedan när de ska granska allt material de spelat in och de upptäcker ett "elektroniskt röstfenomen" - en röst från det förflutna har fångats av den hyperkänsliga inspelningsutrustningen! Hurra! Den där rösten brukar oftast säga "hej", "stick" eller "vi ser er" men det skulle lika gärna kunna vara "blä", "idiot" eller "jag måste på muggen".

Jag vet inte vad som lockar mig mest med dessa röstfenomen; den naiva förhoppningen att det skulle kunna vara på riktigt fastän jag vet att en förkrossande mängd av dessa inspelningar är rena falsarier, eller att de helt enkelt låter så coola. Det är lite som att lyssna på gamla 78-varvare, eller cylinderinspelningar. Någonstans där bakom skrapandet och bruset finns en röst. Av något slag. Jag vet inte. Det är något med det som jag tycker är kittlande. Kanske är det inte annat med det, än att jag har en särskilt stor uppskattning för ett mycket begränsat frekvensomfång. Ju sämre ljud, desto större mysterium. Mer rationell än så är jag kanske inte, när det verkligen gäller. Jag bjuder på det, i så fall.

Tolka inte detta som att jag försöker racka ner på "Unemployeds" ljudkvalitet, för den är det inget fel på. Anledningen till den långa inledningen ovan är att skivan får mig att tänka på just sådana där elektroniska röstfenomen. Den låter nämligen som om man ställt in ett antal högteknologiska apparater med en häpnadsväckande upptagningsförmåga i ett rum där det genom tiderna spelats mycket musik. Kanske dansats till musiken. Repeterats, med kapellmästare som ropat ut anvisningar till sina orkesterkamrater. Sediment på sediment av ljudepoker som packats tätare och tätare och som sedan, med teknikens hjälp, lockas fram genom dimensionernas osynliga membran för att sedan höras av uppmärksamma öron och tvättas rena från eonernas brum med digitalt trolleri och samlas och struktureras och organiseras till en musik som är originell och fantasieggande och ibland dolsk och ibland busigt lurifaxig och hela tiden så... fängslande.

Nu har heller inte "Unemployed" blivit till på samma sätt som Alogs fyra, tidigare skivor. De berättar att de ville utforska och iaktta musikens tillblivelseprocess, med alla dess spridda delar, lösryckta idéer och tankeströmmar efterhand att de kom, till skillnad från förut, när Alog arbetade utifrån en minutiöst utformad plan. Ljuden på "Unemployed" är insamlade på olika ställen runtom i världen; bland San Franciscos gatumusiker, i en stor samling av ålderdomliga kammarorglar i Bergen och bland hembyggda instrument. Här finns ljudet av hardangerfela, såg och ukulele. Den nederländske röstexperimentalisten Jaap Blonk medverkar på den dansanta fast kusliga "Bømlo brenn om natta" som är ett av skivans mest frappanta spår.

Ja, just dansant faktiskt. För mycket av musiken rör sig som om den vore fysiskt närvarande, den svänger sin kropp i en besynnerlig dans. Ibland underligt stelt under discokulor med spruckna spegelbitar. Ibland överrörligt i lustiga krumelurer. Till ljud som tillkommer, lager mot lager. Sediment på sediment. Igen. Jag får inte grepp om "Unemployed", och jag tycker om att den hela tiden slinker undan min förståelse. Jag får jaga den, i mörka gångar och trånga tunnlar, med nattkameran påslagen och läsa av dess spöklika värmesignaturer. Som aningar, mer än som skarpt konturerade gestalter. Jag tänker inte kalla de betitlade ljudsekvenserna för låtar; hellre ser jag dem och hör jag dem som varelser. Kanske som elektroniska röstfenomen. Utan tvekan är "Unemployed" ett elektroniskt musikfenomen.

Peter Sjöblom

 

 

 

 

Inline article positioning by Inline Module.

Musikkritik

Konsert: Musikant utan instrument - tonsättarweekend med Jesper Nordin Publicerad i Musikkritik

Konserthuset i Stockholm öppnar öronen mot samtiden med två tonsättarfestivaler, en weekend på våren och en lite längre på hösten, den kortare enbart inriktad på svenska tonsättare, den längre med internationell utblick. I år var det Jesper Nordin som hamnat ...

Musik: Théo Ceccaldi Trio och Théo Ceccaldi Trio + 1 (Joëlle Léandre) Publicerad i Musikkritik

Spännande musik från Frankrike

Théo Ceccaldi Trio och Théo Ceccaldi Trio + 1 (Joëlle Léandre)
Carrousel och Can you smile?
Ayler Records

Varför lyssnar vi inte mera till spännande musik från Frankrike? Ett skäl kan ju vara att musik från Frankrike inte ...

Musik: Diverse artister; Music from Bulgaria och Music from Romania Publicerad i Musikkritik

Kärt återseende och en underbar upplevelse

Diverse artister
Music from Bulgaria
Caprice/Naxos
Diverse artister
Music from Romania
Caprice/Naxos

Under sitt 80-åriga liv hann bengalen Deben Bhattacharya med så mycket att det vanligtvis krävs flera personer med nästan lika långa liv för att åstadkomma ...

Musik: flera artister och skivor Publicerad i Musikkritik

Blues utan blues

Joanna Shaw Taylor
Songs from the Road
Ruf/Plugged
Kara Grainger
Shiver & Sigh
Eclecto Groove/Plugged
Mike Zito & The Wheel
Gone to Texas
Ruf/Plugged
Cyril Neville
Magic Honey
Ruf/Plugged

Blues kan vara bland det bästa som finns men det kan också vara ...

Musik: Zara McFarlane; If you knew her Publicerad i Musikkritik

Modern jazzsång

Zara McFarlane
If you knew her
Brownswood Recordings

Med öppet hjärta inleder Zara McFarlane ackompanjerad bara av en metallklingande hang, en djup ståbas och sin egen flerfaldigade röst. Sedan följer ytterligare sju egna stillsamt finsnickrade moderna jazzsånger, och tre inlån. ...

Musik: Barb Jungr; Hard Rain – The Songs of Bob Dylan & Leonard Cohen Publicerad i Musikkritik

Kvävning medelst kudde

Barb Jungr
Hard Rain – The Songs of Bob Dylan & Leonard Cohen
Kristalyn

Världens största nu kända primtal har nästan sjutton och en halv miljoner siffror. Det är så stort att man inte kan uttala det.

Ungefär lika stort ...

Musik: Tikkle me; What is real Publicerad i Musikkritik

Danspop för arenor?

Tikkle me
What is real
Gaphals/Border

Inte sällan finns det anledning att tänka två gånger. För några veckor sedan skrev jag om Jennie Abrahamsons nya skiva Gemini gemini från en genre en bit från mina vanligaste, och var inte ...

Musik: Jonas Åkerlund & Josefina Paulson; Små saker och stora ting Publicerad i Musikkritik

Nära mellan lyssnare och musiker

Jonas Åkerlund & Josefina Paulson
Små saker och stora ting
NuTrad

Jonas Åkerlund har tidigare hörts bland annat på fiol tillsammans med Anders Rosén. Senast på skivan ”Skymningslek” vilket röjde en viss obalans mellan spelmännen till Roséns ...

Musik: Stephan Meidell; Cascades Publicerad i Musikkritik

Ett utforskande av fysiska och psykiska möjligheter

Stephan Meidell
Cascades
Hubro

Norrmannen Stephan Meidell har tidigare representerat sig som medlem i band som Cakewalk och The Sweetest Thrill, men detta är första gången som han uppträder på skiva helt i eget namn. ...