Musik: Alog, Unemployed

nov142011
Skrivet av Peter Sjöblom
PDFSkriv ut

Fjorton varelser av gäckande ursprung (och en bekännelse)

 Häpnadsväckande fenomen Häpnadsväckande fenomenAlog
Unemployed
Rune Grammofon

Ånyo är det dags för en personlig bekännelse. (Så sent som den 18 maj i år erkände jag att jag gillar Electric Light Orchestra.) Jag har en "guilty pleasure" i de sämre TV-kanalernas spökjägarprogram. Det är förmodligen en förlängning av det skräckfilmsintresse jag aldrig tycks bli kvitt. Kanske ett slags kvarbliven blindtarm från min barndoms-TV:s "mysrysare". Med lite inlevelse, mycket fantasi och inget som helst kritiskt tänkande kan dessa gengångarsåpor bli riktigt spännande. Bäst är det när de filmar med nattkamera och allting blir grågrönt och spökjägarna själva får vitlysande ögon. Och sedan när de ska granska allt material de spelat in och de upptäcker ett "elektroniskt röstfenomen" - en röst från det förflutna har fångats av den hyperkänsliga inspelningsutrustningen! Hurra! Den där rösten brukar oftast säga "hej", "stick" eller "vi ser er" men det skulle lika gärna kunna vara "blä", "idiot" eller "jag måste på muggen".

Jag vet inte vad som lockar mig mest med dessa röstfenomen; den naiva förhoppningen att det skulle kunna vara på riktigt fastän jag vet att en förkrossande mängd av dessa inspelningar är rena falsarier, eller att de helt enkelt låter så coola. Det är lite som att lyssna på gamla 78-varvare, eller cylinderinspelningar. Någonstans där bakom skrapandet och bruset finns en röst. Av något slag. Jag vet inte. Det är något med det som jag tycker är kittlande. Kanske är det inte annat med det, än att jag har en särskilt stor uppskattning för ett mycket begränsat frekvensomfång. Ju sämre ljud, desto större mysterium. Mer rationell än så är jag kanske inte, när det verkligen gäller. Jag bjuder på det, i så fall.

Tolka inte detta som att jag försöker racka ner på "Unemployeds" ljudkvalitet, för den är det inget fel på. Anledningen till den långa inledningen ovan är att skivan får mig att tänka på just sådana där elektroniska röstfenomen. Den låter nämligen som om man ställt in ett antal högteknologiska apparater med en häpnadsväckande upptagningsförmåga i ett rum där det genom tiderna spelats mycket musik. Kanske dansats till musiken. Repeterats, med kapellmästare som ropat ut anvisningar till sina orkesterkamrater. Sediment på sediment av ljudepoker som packats tätare och tätare och som sedan, med teknikens hjälp, lockas fram genom dimensionernas osynliga membran för att sedan höras av uppmärksamma öron och tvättas rena från eonernas brum med digitalt trolleri och samlas och struktureras och organiseras till en musik som är originell och fantasieggande och ibland dolsk och ibland busigt lurifaxig och hela tiden så... fängslande.

Nu har heller inte "Unemployed" blivit till på samma sätt som Alogs fyra, tidigare skivor. De berättar att de ville utforska och iaktta musikens tillblivelseprocess, med alla dess spridda delar, lösryckta idéer och tankeströmmar efterhand att de kom, till skillnad från förut, när Alog arbetade utifrån en minutiöst utformad plan. Ljuden på "Unemployed" är insamlade på olika ställen runtom i världen; bland San Franciscos gatumusiker, i en stor samling av ålderdomliga kammarorglar i Bergen och bland hembyggda instrument. Här finns ljudet av hardangerfela, såg och ukulele. Den nederländske röstexperimentalisten Jaap Blonk medverkar på den dansanta fast kusliga "Bømlo brenn om natta" som är ett av skivans mest frappanta spår.

Ja, just dansant faktiskt. För mycket av musiken rör sig som om den vore fysiskt närvarande, den svänger sin kropp i en besynnerlig dans. Ibland underligt stelt under discokulor med spruckna spegelbitar. Ibland överrörligt i lustiga krumelurer. Till ljud som tillkommer, lager mot lager. Sediment på sediment. Igen. Jag får inte grepp om "Unemployed", och jag tycker om att den hela tiden slinker undan min förståelse. Jag får jaga den, i mörka gångar och trånga tunnlar, med nattkameran påslagen och läsa av dess spöklika värmesignaturer. Som aningar, mer än som skarpt konturerade gestalter. Jag tänker inte kalla de betitlade ljudsekvenserna för låtar; hellre ser jag dem och hör jag dem som varelser. Kanske som elektroniska röstfenomen. Utan tvekan är "Unemployed" ett elektroniskt musikfenomen.

Peter Sjöblom

 

 

 

 

Inline article positioning by Inline Module.

Musikkritik

Musik: Ariel Kalma; An Evolutionary Music (Original Recordings 1972-1979) Publicerad i Musikkritik

Elektroniska ragor i miniatyr

Ariel Kalma
An Evolutionary Music (Original Recordings 1972-1979)
RVNG Intl/Playground

Ariel Kalma befann sig i rätt sammanhang. Han arbetade som tekniker vid Institut National Audiovisuel, Groupe de Recherches Musicales (INA-GRM), grundat av Pierre Schaeffer och genomströmmat av kompositörer som Iannis ...

Musik: Ensemble Avantgarde; The New York School Publicerad i Musikkritik

Tråkiga tolkningar med ett gnistrande undantag

Morton Feldman, Christian Wolff, Earle Brown, John Cage
Ensemble Avantgarde  The New York School
MDG/Naxos

Att utnämna något till en ”skola” eller en ”rörelse” är oftast resultatet av ett visst godtycke och en hel del personliga ...

Musik: North Pole Experience & André Kassen; Land Publicerad i Musikkritik

Kartritare i gränslandet

North Pole Experience & André Kassen
Land
Bislet Beats

André Kassen hör till den älskvärda skara musiker som man inte riktigt vet var man har. Denne norrman kan dyka upp lite var som helst med sin saxofon; bland folkmusiker, ...

Musik: fyra cd från Country & Eastern Publicerad i Musikkritik

Fyra förträffliga fonogram

Thomas Jäderlund Amazing Trio
Plays Jazz
Spjärnsvallet
Again & Again
Xylofonorkestern
Stora blå
Nedunuri Krishnamurthy
For Tradition, Turn to Nedunuri
Country & Eastern/Naxos

Nu är jag allt annat än något entrepenörämne. Jag kan ibland under anfall av ett visst självförtroende tycka att jag ...

Musik: Spunk. Adventura Botanica Publicerad i Musikkritik

Resa på molekylär nivå

Spunk
Adventura Botanica
Rune Grammofon

Senast vi hörde av den norska kvartetten Spunk på skiva var i början av förra året när de släppte Das Wohltemperierte Spunk, en box som var lika imponerande till sitt musikaliska innehåll som ...

Musik: Anders Hillborg tonsättarfestival På Stockholms konserthus Publicerad i Musikkritik

Det ultimata uttrycket - Anders Hillborg-vecka i Konserthuset

Anders Hillborg tonsättarfestival
På Stockholms konserthus

Årets tonsättarfestival i Stockholms konserthus ägnades Anders Hillborg, den svenske tonsättare som förmodligen rönt störst internationell uppmärksamhet. Han spelas världen runt, ej sällan med Esa-Pekka Salonen på pulten, ...

Musik: Niels Wilhelm Gade: String Quartet / Edvard Grieg: String Quartet op. 27 Publicerad i Musikkritik

En stunds nordisk romantik

Niels Wilhelm Gade: String Quartet / Edvard Grieg: String Quartet op. 27
Leipziger Streichquartett
Dabringhaus und Grimm

Sedan 1988 har den välrenommerade Leipziger Streichquartett varit verksamma. Kvartetten består av Stefan Arzberger och Tilman Büning på violin, Ivo Bauer ...

Musik: Far from Rio Hans Olding/Jaska Lukkarinen Publicerad i Musikkritik

En lyssnarvänlig godbit

Far from Rio
Hans Olding/Jaska Lukkarinen
El Dingo Records

Svenska gitarristen Hans Olding och finska trummisen Jaska Lukkarinen slår sig samman och bildar kvartett. Det är ett lysande drag. Skivan Far from Rio befinner sig som titeln antyder långt ...

Musik: Bölja – Antonsson - Engman; Rallarnas visor Publicerad i Musikkritik

Gamla visor fram i ljuset

Bölja – Antonsson - Engman
Rallarnas visor
JBH

Rallarnas egna visor handlar om ett hårt, ofta farofyllt arbete när järnvägarna drogs genom ett långt och glesbefolkat Sverige från cirka 1850 och fram till 1937. Långa arbetsdagar och ...