Konstlitteratur: Mara Lee; Moderna Museet Essä: Om Eva Hesse

apr062013
Skrivet av Allan Persson
PDFSkriv ut

Om Eva HesseOm Eva HesseTräffande om Eva Hesse

Mara Lee
Moderna Museet Essä: Om Eva Hesse
Moderna Museet/Axl Books

 

Författaren och essäisten Mara Lee skriver förföriskt om Eva Hesse, denna konstnär som dog blott 34 år gammal. Eva Hesse hann med mycket innan det abrupta slutet 1970 och var en självklar del av konstscenen i New York under sextiotalet. Moderna Museet äger två verk som kom till när hon var som mognast, kring och över trettiostrecket. Pregnanta minimalistiska skulpturer, lika fragila som konsthistoriskt och konceptuellt robusta.

Mara Lee kan sitt ämne. Kort introduktion, koncis bakgrund och ekonomiskt återhållsamma referenser till konsten på sextiotalet hör till essäns förtjänster. Det går undan i början. Något utförligare är tillkomsthistorien bakom några av Hesses viktigaste verk, som Hang up från 1966, verket som är en tom bandagerad ram och tillika det mest emblematiska ur serierna från den här perioden. Den stora behållningen är såklart Lees tes: Att absurditeten i Hesses konst berättigar hennes genialitet. En genusbefriad genialitet på nya villkor.

Återigen, Lee kan sitt ämne. Centralt i Lees essä är Hesses uttryck ”Excellence has no Sex”. Genom att koppla begreppet till Simone de Beauvoir, en tydlig referens i Hesses dagböcker, argumenterar Lee att Hesse ”arbetar” sig fram till en ny form av transcendent genialitet.

Eva Hesse, Utan titel, 1965. The Estate of Eva Hesse. Hauser & Wirth Zurich LondonEva Hesse, Utan titel, 1965. The Estate of Eva Hesse. Hauser & Wirth Zurich LondonDetta arbete förefaller gestalta två saker. Dels konstnärlig praktik, automatiskt omkodad eftersom den utövas av en kvinna, och dels glömska – ”strategisk” glömska. I Det andra könet menar de Beauvoir att kvinnan är nästintill predestinerad till medelmåttiga resultat inom konsten eftersom hon inte kan ”glömma sig själv” – allt hon gör präglas av komplexet gentemot mannen. Hesse lyckas glömma sig själv dock (inte att hon är kvinna, att hon är Eva Hesse utan hon glömmer världen, ordningen). Det idoga arbetet att förse sin konst med tragikomik, med den absurditet som hon såg i det egna livsödet, har gjort henne till en av de stora inom konsten. Per aspera ad astra – genom svårigheterna, mot stjärnorna. Excellence has no sex.

Absurditeten är det immanenta allvaret i Hesses konst.

 

Allan Persson

 

Inline article positioning by Inline Module.

Litteraturkritik

Litteratur: M. I. McAllister Urchin; och Korparnas Krig Publicerad i Litteraturkritik

I gränslandet mellan Fablernas värld och Shakespearskt drama föds modern sagomagi

M. I. McAllister
Urchin och Korparnas Krig
Översättning: Carolina Lundgren
Libris

Dimslöjornas ö är en magisk fantasy värld där ekorrar, igelkottar, mullvadar och uttrar lever tillsammans, oftast i bästa samförstånd, men ...

Litteratur: Jonas Ellerström; Under tidens yta, En annorlunda svensk poesihistoria Publicerad i Litteraturkritik

De glömda poeternas bok

Jonas Ellerström
Under tidens yta, En annorlunda svensk poesihistoria
Ellerströms

Som författare och översättare till poeter som Arthur Rimbaud, T S Elliot, Sylvia Plath och Joyce Carol Oates har Jonas Ellerström en stor inblick i poesiutgivning. Därför är ...

Litteratur: Torbjörn Säfve; Fritänkarna. Alternativ svensk litteraturhistoria Publicerad i Litteraturkritik

”Aske balltaske, fitte ballmus, aldrig skall elden slockna i mitt hus”

Torbjörn Säfve
Fritänkarna. Alternativ svensk litteraturhistoria
Karneval  

Torbjörn Säfve har skrivit sin egen litteraturhistoria. Naturligtvis, höll jag på att säga, då de etablerade sammanställningarna i genren inte i någon skepnad ...

Litteratur: Mandy Sutcliffe; Belle & Boo Publicerad i Litteraturkritik

Den bästa vänskapen i ett tidlöst, brittiskt sagolandskap

Mandy Sutcliffe
Belle & Boo och godnattpussen
Belle & Boo och födelsedagen
Belle & Boo och den bästa julen
Översättning: Lina Erkelius
B. Wahlströms 

Mandy Sutcliffe studerade illustration vid ett franskt universitet när hon ...

Litteratur: Redaktör: Anna Nordenstam; Nya röster. Svenska kvinnotidskrifter under 150 år Publicerad i Litteraturkritik

Intellektuella röster för att synliggöra kvinnan

Redaktör: Anna Nordenstam
Nya röster. Svenska kvinnotidskrifter under 150 år
Medverkande skribenter: Irene Andersson, Åsa Arping, Anna Bohlin, Eva Borgström, Monika Edgren, Maria Edström, Jenny Gunnarsson Payne, Kristina Hultman, Ingrid Holmquist, Katarina Leppänen, Anna Lena ...
Litteratur: Siri Hustvedt; Den lysande världen Publicerad i Litteraturkritik

Lysande konstdeckare av Siri Hustvedt

Siri Hustvedt
Den lysande världen
Översättning: Dorothee Sporrong
Norstedts

“Det stiger upp, Harry, det blinda, kokande, vanvettiga raseri som har byggts upp och byggts upp ända sedan du gick med nerböjt huvud och inte ens visste om ...

Litteratur: Mats Werner; Lasse Werner – En lycklig skit Publicerad i Litteraturkritik

”Om du inte känner att en ton är äkta så släpp inte ut den”

Mats Werner
Lasse Werner – En lycklig skit. Den svenska jazzens gossen Ruda
Gidlunds (MED CD OCH DVD) 

Orden i rubriken är Lasse Werners till en ung Ale ...

Litteratur: Marie Björk; Jag blundar tills jag finns Publicerad i Litteraturkritik

Svenska på högstadiet

Marie Björk
Jag blundar tills jag finns
Idus förlag

 

I Marie Björks arga, gripande och engagerande ”Jag blundar tills jag finns” ställs vi läsare inför det svåra i livet. Sandra går i högstadiet på Sörbyskolan och hon vill bort ...

Litteratur: Peter Luthersson; Förlorare. Noteringar om 1800-talets etos Publicerad i Litteraturkritik

På jakt efter ett giltigt värde

Peter Luthersson
Förlorare. Noteringar om 1800-talets etos
Bladh by Bladh

Ännu i den tolfte upplagan av Svenska Akademiens ordlista finns inte ordet ”värdegrund” med (däremot ”värdegemenskap” och värdebeständig”). Det nybildade ordet ”värdegrund” är en besvärjelse, då ...