Konst: Wolfgang Tillmans, Moderna Museet

nov152012
Skrivet av Allan Persson
PDFSkriv ut

Wolfgang Tillmans, Venus transit, 2004 © Wolfgang Tillmans. Courtesy Galerie Buchholz, Cologne/BerlinWolfgang Tillmans, Venus transit, 2004 © Wolfgang Tillmans. Courtesy Galerie Buchholz, Cologne/BerlinLivsbejakande

Wolfgang Tillmans
Moderna Museet, Stockholm
pågår till 20 januari 2013

Rymden, stjärnhimlen, galaktiska scener som skulle kunna vara bildliga ombud åt National Aeronautics and Space Administration, inleder en fullständigt antitematisk utställning på Moderna. Med kraft. Känd som en av vår samtids träffsäkraste kommentatorer, väljer den tyske fotokonstnären Wolfgang Tillmans att börja med verk som Venus transit, 2004, och in flight astro(II), 2010, dunkelklara c-tryck av avlägsna ljuspunkter som skildrar en annan berättelse än den om vår nutid: istället, teleskopiska anblickar om en kosmologisk begynnelse, ett alfa. Utställningens omega är ett fristående kollaborationsverk, Science fiction/Hier und jetzt frieden sein, som Tillmans konstruerade tillsammans med Isa Genzken 2001. En imposant spegelskulptur. Däremellan finns livet; konsten och livet.

Livet tar sin organiska form i Modernas rum. Och det är också därför som Tillmans är så mycket mer än en fotokonstnär, han låter sig inte begränsas av mediet. Tillmans estetiska maxim gör att han bäst beskrivs som bildkonstnär i ordets rätta bemärkelse, som bildskapare. I samma handling skapar han även rum, han skulpterar rummet genom fotografiet, emellanåt med attraktiva fotomåleriska inslag. Det är ingen hemlighet att Tillmans curerat och installerat rummet med kirurgisk precision. Den ofantliga mängd bildmaterial som ställs ut härleds till ett enda öga, en enda subjektiv utgångspunkt och optiskt grundval. Tillmans. Ingen annans. Den enda egentliga betraktaren är konstnären själv, det egna livets första observatör. Livet är summan av hans observationer.

Observationerna gör utställningen retrospektiv rent optiskt. Astronomipassionen från barndomen som återskapas i det första rummet öppnar för rum där allt återförenas och strålar samman: ansikten, detaljer, rörelser, material, texturer, intima ögonblick, varumärken etc. I framstående verk som man pissing on chair, 1996, och i skyggare alster, som socks on radiator, 1998, storleksdiskrepanser som aldrig avspeglar rangordning. Inte ens oordningen i upplägget har betydelse då de enstaka verken befinner sig inneslutna i sig själva likt separata platsspecifika objekt. Implicit uppmanas man att inte ta strängt på de hierarkier, dimensioner och tematiker som exponeras och sammanblandas helt amoraliskt: personliga och sociala affekter, abjektiva scener och visuella effekter.

Isa Genzken/Wolfgang Tillmans, Science Fiction/hier und jetzt zufrieden sein, 2001 (collaboration). Installationsbild Moderna Museet© Carmen BrunnerIsa Genzken/Wolfgang Tillmans, Science Fiction/hier und jetzt zufrieden sein, 2001 (collaboration). Installationsbild Moderna Museet© Carmen BrunnerVissa verk är helt abstrakta, fotokemiska. Vackra. Kanske är dessa också de mest filosofiska. Den kromatiska uppbyggnaden av lager, nyanser som utkristalliseras av slumpen, vetande genom färger – enigmatiska men ändå så kategoriska. Hallucinatoriska syner som exempelvis uppvisas i Freischwimmer 177, 2011, kan mycket väl göra Tillmans till en av vår tids mest mångsidiga och djuptänkta konstnärer. Det intressanta med Tillmans konst är ju trots allt hans fenomenlogiska åskådning. När blir ting, ting? Hur skapas ett ögonblick? Intentionalitet, den subjektiva processen bakom det tidsliga varseblivandet av ting i världen, är något som får en härskande roll i hans konst.

Andra verk visar vilken suverän porträttfotograf Tillmans är. Resan från mikrovärlden (färgens materialitet) till makrovärlden (universum) går via verk som uppfångar koncentrat av sociologisk och identitetspolitisk energi. Ett optiskt delirium som visar en osminkad verklighet. En oerhörd laddning ger sig till känna i paradverk som Smokin’ Jo, 1995, en modern Mona Lisa som blickar oavvänt rakt ut i rummet. Laddningen är inte bara en följd av att kvinnans och den fotografiska bildens existenser sammanfaller någonstans bortom ytan utan här pekar fotografiets villkor tillbaka till det mänskliga ögat bakom optiken.

Inget tycks vara utelämnat i denna utställning (resultatet av ett gediget samarbete mellan Moderna Museet och Kunstsammlung Nordhein-Westfalen i Düsseldorf). Den är komplett och innehåller inte bara hans kända dokumentation av subkulturer. Utställningen är en total och superb Wunderkammer av livet, av världen – av livsvärlden, som Husserl hade sagt.

 

Allan Persson

 

 

 

 

Inline article positioning by Inline Module.

Konstkritik

Konst: Eté 1914. Les derniers jours de l’ancien monde Publicerad i Konstkritik

Krigets psykologiska effekter

Eté 1914. Les derniers jours de l’ancien monde
BNF François Mitterrand
Till den 3 augusti

Nyligen öppnades i Paris en skakande utställning i Bibliothèque François Mitterand, Frankrikes nationalbibliotek. Med foton och filmsekvenser, främst från bibliotekets egna samlingar, har man ...

Konst: Coctaileffekten och Antons gris Anton Publicerad i Konstkritik

Ett modernt vanitas

Coctaileffekten och Antons gris Anton
Utställningen pågår fram till den 20e april, på Makeriet i Malmö

Det är oroväckande sällan man kommer in på ett galleri och möts av något som fångar en vid första anblick utan ...

Konst: NUG. I Know I ain’t doing much, but doing nothing means a lot to me Publicerad i Konstkritik

Vilka är Banksy och NUG?

NUG
I Know I ain’t doing much, but doing nothing means a lot to me
Gallery Steinsland Berliner, Stockholm
Till och med den 25 april

En förväntansfull massa har samlats på Hudiksvallsgatan i Stockholm. Massan av folk ...

Konstbok: Evan Roth Since You Were Born Publicerad i Konstkritik

Kommer man att kunna skapa en konstgjord personlighet byggd på en persons digitala arv?

Evan Roth
Since You Were Born
Link Editions

När den amerikanska konstnärens Evan Roths dotter föddes i juli 2013 skulle det ha varit ett perfekt tillfälle ...

Konst: Astrid Kruse Jensen; Within The Landscape Publicerad i Konstkritik

En nödvändig inblick i Astrid Kruse Jensen konstnärskap

Astrid Kruse Jensen
Within The Landscape

Sven Harrys konstmuseum, Stockholm
Till och med den 4 maj 2014

Mitt i ett soligt Vasaparken i Stockholm visas just nu en utställning med temat melankolisk naturromantik. Det ...

De var bara små barn! Publicerad i Konstkritik

I den rad av utställningar som på senare år visats på Hôtel de Ville i Paris med den socialistiske borgmästaren Bernard Delanoës klart uttalade syfte att redovisa mindre tilltalande sidor i Frankrikes historia och kulturhistoria, kom turen för inte så ...

Konst: Klara Kristalova på Bror Hjorths Hus Publicerad i Konstkritik

Tingens dubbelnatur

Klara Kristalova
på Bror Hjorths Hus till den 23/3

En tyst och magisk värld som växer och vidgas; varje individ som befolkar upplevelsen tycks innesluten i sig själv, samtidigt som de är av dubbel natur – en del människa ...

Konst: Anastasia Ax; Gallery Steinsland Berliner Publicerad i Konstkritik

Anastasia Ax sätter rädslan i halsen

Anastasia Ax
Gallery Steinsland Berliner i Stockholm
Till den 21 mars 2014

Anastasia Ax ställer ut en samling svarta tuschmålningar som även kan kallas för teckningar uppförda på gammalt och gulaktigt papper. Hennes fria tuschserier i ...

Konst: Supermarket Publicerad i Konstkritik

Folkrörelsen Supermarket

 Supermarket
På Kulturhuset i Stockholm

Kulturhuset ockuperas av konst i alla former och uttryck under den årliga konstmässan Supermarket 2014. Bland montrarna för de konstnärsdrivna gallerierna trängs entusiaster och nyfikna. De yviga gesterna bland utställare och publik överbygger kulturskillnader och ...