Konst: Wolfgang Tillmans, Moderna Museet

nov152012
Skrivet av Allan Persson
PDFSkriv ut

Wolfgang Tillmans, Venus transit, 2004 © Wolfgang Tillmans. Courtesy Galerie Buchholz, Cologne/BerlinWolfgang Tillmans, Venus transit, 2004 © Wolfgang Tillmans. Courtesy Galerie Buchholz, Cologne/BerlinLivsbejakande

Wolfgang Tillmans
Moderna Museet, Stockholm
pågår till 20 januari 2013

Rymden, stjärnhimlen, galaktiska scener som skulle kunna vara bildliga ombud åt National Aeronautics and Space Administration, inleder en fullständigt antitematisk utställning på Moderna. Med kraft. Känd som en av vår samtids träffsäkraste kommentatorer, väljer den tyske fotokonstnären Wolfgang Tillmans att börja med verk som Venus transit, 2004, och in flight astro(II), 2010, dunkelklara c-tryck av avlägsna ljuspunkter som skildrar en annan berättelse än den om vår nutid: istället, teleskopiska anblickar om en kosmologisk begynnelse, ett alfa. Utställningens omega är ett fristående kollaborationsverk, Science fiction/Hier und jetzt frieden sein, som Tillmans konstruerade tillsammans med Isa Genzken 2001. En imposant spegelskulptur. Däremellan finns livet; konsten och livet.

Livet tar sin organiska form i Modernas rum. Och det är också därför som Tillmans är så mycket mer än en fotokonstnär, han låter sig inte begränsas av mediet. Tillmans estetiska maxim gör att han bäst beskrivs som bildkonstnär i ordets rätta bemärkelse, som bildskapare. I samma handling skapar han även rum, han skulpterar rummet genom fotografiet, emellanåt med attraktiva fotomåleriska inslag. Det är ingen hemlighet att Tillmans curerat och installerat rummet med kirurgisk precision. Den ofantliga mängd bildmaterial som ställs ut härleds till ett enda öga, en enda subjektiv utgångspunkt och optiskt grundval. Tillmans. Ingen annans. Den enda egentliga betraktaren är konstnären själv, det egna livets första observatör. Livet är summan av hans observationer.

Observationerna gör utställningen retrospektiv rent optiskt. Astronomipassionen från barndomen som återskapas i det första rummet öppnar för rum där allt återförenas och strålar samman: ansikten, detaljer, rörelser, material, texturer, intima ögonblick, varumärken etc. I framstående verk som man pissing on chair, 1996, och i skyggare alster, som socks on radiator, 1998, storleksdiskrepanser som aldrig avspeglar rangordning. Inte ens oordningen i upplägget har betydelse då de enstaka verken befinner sig inneslutna i sig själva likt separata platsspecifika objekt. Implicit uppmanas man att inte ta strängt på de hierarkier, dimensioner och tematiker som exponeras och sammanblandas helt amoraliskt: personliga och sociala affekter, abjektiva scener och visuella effekter.

Isa Genzken/Wolfgang Tillmans, Science Fiction/hier und jetzt zufrieden sein, 2001 (collaboration). Installationsbild Moderna Museet© Carmen BrunnerIsa Genzken/Wolfgang Tillmans, Science Fiction/hier und jetzt zufrieden sein, 2001 (collaboration). Installationsbild Moderna Museet© Carmen BrunnerVissa verk är helt abstrakta, fotokemiska. Vackra. Kanske är dessa också de mest filosofiska. Den kromatiska uppbyggnaden av lager, nyanser som utkristalliseras av slumpen, vetande genom färger – enigmatiska men ändå så kategoriska. Hallucinatoriska syner som exempelvis uppvisas i Freischwimmer 177, 2011, kan mycket väl göra Tillmans till en av vår tids mest mångsidiga och djuptänkta konstnärer. Det intressanta med Tillmans konst är ju trots allt hans fenomenlogiska åskådning. När blir ting, ting? Hur skapas ett ögonblick? Intentionalitet, den subjektiva processen bakom det tidsliga varseblivandet av ting i världen, är något som får en härskande roll i hans konst.

Andra verk visar vilken suverän porträttfotograf Tillmans är. Resan från mikrovärlden (färgens materialitet) till makrovärlden (universum) går via verk som uppfångar koncentrat av sociologisk och identitetspolitisk energi. Ett optiskt delirium som visar en osminkad verklighet. En oerhörd laddning ger sig till känna i paradverk som Smokin’ Jo, 1995, en modern Mona Lisa som blickar oavvänt rakt ut i rummet. Laddningen är inte bara en följd av att kvinnans och den fotografiska bildens existenser sammanfaller någonstans bortom ytan utan här pekar fotografiets villkor tillbaka till det mänskliga ögat bakom optiken.

Inget tycks vara utelämnat i denna utställning (resultatet av ett gediget samarbete mellan Moderna Museet och Kunstsammlung Nordhein-Westfalen i Düsseldorf). Den är komplett och innehåller inte bara hans kända dokumentation av subkulturer. Utställningen är en total och superb Wunderkammer av livet, av världen – av livsvärlden, som Husserl hade sagt.

 

Allan Persson

 

 

 

 

Inline article positioning by Inline Module.

Konstkritik

Konst: Rune Hagberg och Henri Michaux - Jens Henricson, Andreas Johansson, Aleksandra Kucharska, Mattias Nordéus, Fredrik Norén, Ella Tillema Publicerad i Konstkritik

Det ordlösa det ska tala

I-HUA”- ett penseldrag
Rune Hagberg och Henri Michaux
Tomelilla Konsthall, pågår till den 30 november
På liv och död!
Jens Henricson, Andreas Johansson, Aleksandra Kucharska, Mattias Nordéus, Fredrik Norén, Ella Tillema
Galleri Thomas Wallner i Malmö, ...
BokomKonst: Sten Åke Nilsson; Trädgårdarna i Kashmir och andra essäer Publicerad i Konstkritik

Mellan böckerna

Sten Åke Nilsson
Trädgårdarna i Kashmir och andra essäer
Atlantis

Vetenskapen är inte som en stillastående vattensamling i skogsmark, där vattnet kläs i en järnrik hinna, likt en plastfilm; där sker ingen rörelse. I den goda vetenskapen finns en rörelse, ...

Niclas Östlind; Fotografi i Sverige 1970-2014 del 1 (Mellan Verkligheter och Det Synliga) Publicerad i Konstkritik

Angelägen sammanfattning av Svenskt fotografi

Fotografi i Sverige 1970-2014 del 1 (Mellan Verkligheter och Det Synliga)
Niclas Östlind
Arena Bokförlag
Boken är på svenska och engelska, formgivare är Petter Antonisen

Mellan Verkligheter är ett samarbete mellan Akademin Valand/Göteborgs universitet, Göteborgs konstmuseum och Hasselbladstiftelsen, ...

Konst: Michael Johansson; Familiar Abstractions Publicerad i Konstkritik

Tystnad och stillhet i möbler från förr

Michael Johansson
Familiar Abstractions
Wärmlands Konstmuseum september-november

Fram till den 11:e november visar Värmlands Museum Michael Johanssons utställning med något annorlunda skulpturer. Mest är det installationer som är uppbyggda med äldre vardagsföremål bland annat möbler från -50 ...

Skräckromantikens landskap: Från Marcus Larsson till Goth på Göteborgs konstmuseum Publicerad i Konstkritik

Flera symfoniorkestrar har redan upptäckt det fruktsamma mötet som kan uppstå mellan klassisk orkestermusik och populärkultur. Det har i Sverige och runt om i världen arrangerats dataspelsmusiks konserter med symfoniorkestrar eller samarbeten mellan till exempel hårdrocksband eller skräckfilmsfestivaler. Nu har ...

BokomKonst: red. Dominik Landwehr Hacking,: Edition Digital Culture 2 Publicerad i Konstkritik

 Tips för att försvinna från dagens digitala samhälle

red. Dominik Landwehr
Hacking: Edition Digital Culture 2
Christop Merian Verlag

Det finns internet och det finns darknet. Darknet dyker inte upp i några sökmotorer utan består av privata krypterade nätverk där hackers, brottslingar, ...

BokomKonst: #artselfie blir bok Publicerad i Konstkritik

En bok med #artselfies finns snart i bokdiskarna. En #artselfie är helt enkelt en selfie framför ett konstverk. Den amerikanska kuratorn Brian Droitcour lär 2012 har initierar själva hashtaggen och DIS magasin startade sedan upp sidan artselfie.com som samlade på denna ...

Konst: Sofie Arfwidson, Se människan Publicerad i Konstkritik

Droppar av klarhet och ljus

 Sofie Arfwidson
Se människan, bland helgon, förrädare och älskande
Lunds domkyrkas krypta
18 oktober - 7 november

1.

Se med alla dina ögon, se!
(Jules Verne)

Det finns i den kristna bildkulturen en synlig, mera objektiv, sida som ...

Tomhet och ödesmättnad i Japans samtid Publicerad i Konstkritik

 

Chim↑Pom, Fumiko Kobayashi, Yoko Asakai, Yuki Okumura
A sense of urgency- Yesterday’s news
Konstepidemin Göteborg  

Det är grått.

Det är grått, och göteborgsvinden blåser som bara göteborgsvinden kan. Blåsten som går genom märg och ben.

Bergrummet på konstepidemin är kallt, ...