Konst: Wolfgang Tillmans, Moderna Museet

nov152012
Skrivet av Allan Persson
PDFSkriv ut

Wolfgang Tillmans, Venus transit, 2004 © Wolfgang Tillmans. Courtesy Galerie Buchholz, Cologne/BerlinWolfgang Tillmans, Venus transit, 2004 © Wolfgang Tillmans. Courtesy Galerie Buchholz, Cologne/BerlinLivsbejakande

Wolfgang Tillmans
Moderna Museet, Stockholm
pågår till 20 januari 2013

Rymden, stjärnhimlen, galaktiska scener som skulle kunna vara bildliga ombud åt National Aeronautics and Space Administration, inleder en fullständigt antitematisk utställning på Moderna. Med kraft. Känd som en av vår samtids träffsäkraste kommentatorer, väljer den tyske fotokonstnären Wolfgang Tillmans att börja med verk som Venus transit, 2004, och in flight astro(II), 2010, dunkelklara c-tryck av avlägsna ljuspunkter som skildrar en annan berättelse än den om vår nutid: istället, teleskopiska anblickar om en kosmologisk begynnelse, ett alfa. Utställningens omega är ett fristående kollaborationsverk, Science fiction/Hier und jetzt frieden sein, som Tillmans konstruerade tillsammans med Isa Genzken 2001. En imposant spegelskulptur. Däremellan finns livet; konsten och livet.

Livet tar sin organiska form i Modernas rum. Och det är också därför som Tillmans är så mycket mer än en fotokonstnär, han låter sig inte begränsas av mediet. Tillmans estetiska maxim gör att han bäst beskrivs som bildkonstnär i ordets rätta bemärkelse, som bildskapare. I samma handling skapar han även rum, han skulpterar rummet genom fotografiet, emellanåt med attraktiva fotomåleriska inslag. Det är ingen hemlighet att Tillmans curerat och installerat rummet med kirurgisk precision. Den ofantliga mängd bildmaterial som ställs ut härleds till ett enda öga, en enda subjektiv utgångspunkt och optiskt grundval. Tillmans. Ingen annans. Den enda egentliga betraktaren är konstnären själv, det egna livets första observatör. Livet är summan av hans observationer.

Observationerna gör utställningen retrospektiv rent optiskt. Astronomipassionen från barndomen som återskapas i det första rummet öppnar för rum där allt återförenas och strålar samman: ansikten, detaljer, rörelser, material, texturer, intima ögonblick, varumärken etc. I framstående verk som man pissing on chair, 1996, och i skyggare alster, som socks on radiator, 1998, storleksdiskrepanser som aldrig avspeglar rangordning. Inte ens oordningen i upplägget har betydelse då de enstaka verken befinner sig inneslutna i sig själva likt separata platsspecifika objekt. Implicit uppmanas man att inte ta strängt på de hierarkier, dimensioner och tematiker som exponeras och sammanblandas helt amoraliskt: personliga och sociala affekter, abjektiva scener och visuella effekter.

Isa Genzken/Wolfgang Tillmans, Science Fiction/hier und jetzt zufrieden sein, 2001 (collaboration). Installationsbild Moderna Museet© Carmen BrunnerIsa Genzken/Wolfgang Tillmans, Science Fiction/hier und jetzt zufrieden sein, 2001 (collaboration). Installationsbild Moderna Museet© Carmen BrunnerVissa verk är helt abstrakta, fotokemiska. Vackra. Kanske är dessa också de mest filosofiska. Den kromatiska uppbyggnaden av lager, nyanser som utkristalliseras av slumpen, vetande genom färger – enigmatiska men ändå så kategoriska. Hallucinatoriska syner som exempelvis uppvisas i Freischwimmer 177, 2011, kan mycket väl göra Tillmans till en av vår tids mest mångsidiga och djuptänkta konstnärer. Det intressanta med Tillmans konst är ju trots allt hans fenomenlogiska åskådning. När blir ting, ting? Hur skapas ett ögonblick? Intentionalitet, den subjektiva processen bakom det tidsliga varseblivandet av ting i världen, är något som får en härskande roll i hans konst.

Andra verk visar vilken suverän porträttfotograf Tillmans är. Resan från mikrovärlden (färgens materialitet) till makrovärlden (universum) går via verk som uppfångar koncentrat av sociologisk och identitetspolitisk energi. Ett optiskt delirium som visar en osminkad verklighet. En oerhörd laddning ger sig till känna i paradverk som Smokin’ Jo, 1995, en modern Mona Lisa som blickar oavvänt rakt ut i rummet. Laddningen är inte bara en följd av att kvinnans och den fotografiska bildens existenser sammanfaller någonstans bortom ytan utan här pekar fotografiets villkor tillbaka till det mänskliga ögat bakom optiken.

Inget tycks vara utelämnat i denna utställning (resultatet av ett gediget samarbete mellan Moderna Museet och Kunstsammlung Nordhein-Westfalen i Düsseldorf). Den är komplett och innehåller inte bara hans kända dokumentation av subkulturer. Utställningen är en total och superb Wunderkammer av livet, av världen – av livsvärlden, som Husserl hade sagt.

 

Allan Persson

 

 

 

 

Inline article positioning by Inline Module.

Konstkritik

BOKomKONST: Anna Larsdotter; Stig Lindberg Formgivaren och Människan Publicerad i Konstkritik

Med magisk talang för det dekorativa

Anna Larsdotter
Stig Lindberg Formgivaren och Människan
Historiska Media

På Gustavsberg på Värmdö i Stockholms innerskärgård har det tillverkats porslin i snart tvåhundra år. Du tänker kanske på toalettstolar, handfat eller badkar, på fajansföremål som ...

Konst: Kay Bojesen;Sophienholm Publicerad i Konstkritik

 

Kay Bojesens leende linje: Nu ska inga ungar ha tråkigt…

 

Kay Bojesen
Sophienholm, pågår till den 21 september

Sophienholm, det vackra vita lustslottet med sin lummiga park i Kongens Lyngby i norra Köpenhamn är ett ovanligt inbjudande konstmuseum. Fram till 21 september ...

BOKomKONST: Joar Tiberg; Fåglar i fält Publicerad i Konstkritik

Associationsrikt och inkännande av Joar Tiberg

Joar Tiberg
Fåglar i fält
Heidruns Förlag 

Lars Gårding var under mer än trettio år professor i matematik vid Lunds universitet, efter pensioneringen ägnade han sig åt annat som fåglars sång och läten stiliserade i

ljudbilder, ...

BOKomKonst: Auto - Self-Representation and Digital Photography Publicerad i Konstkritik

Djupgående om digitalt fotografi

Auto - Self-Representation and Digital Photography
Medverkande: Sarah Kember, Willem Popelier, Louise Wolthers, Daniel Trottier    
Art and Theory Publishing  

Auto Självpresentation och digital fotografi är en av titlarna på de tre nyutgivna Essäsamlingar som utgör ...

Konst: Sofie Arfwidson, Mixi Print 2014 Publicerad i Konstkritik

Teckning, ord och symbioser i allmänhet

Sofie Arfwidson, Mixi Print 2014
Texter: Bo Bjelvehammar, Leif Holmstrand, Sofie Arfwidson

Man kan få ut ganska mycket av att läsa konstnärsböcker. De kan vara dokumentationer av en konstnärs liv och process, redogörelser för vem vi ...

Konst; Mattias Bäcklin, Gråzon 2000 Publicerad i Konstkritik

Kulturer i strid

Mattias Bäcklin, Gråzon 2000
Gislaveds konsthall
Pågår till den 24 augusti

På piazzan i Gislaved möter jag Karl Ove, han har nog ett efternamn, men det är inte Knausgård, nämnde man berättar om sitt liv i Broaryd, en av ...

Konst:De tre giganterna, Kjell Engman & Ulrica Hydman Vallien & Bertil Vallien Publicerad i Konstkritik

Glaskonst i världsklass

De tre giganterna, Kjell Engman & Ulrica Hydman Vallien & Bertil Vallien
Glasets Hus i Limmared
Pågår till den 17 augusti

Det går lätt att förflytta sig i västra Götaland, från Gislaved till Tranemo mot Borås; du kan ...

Konst: Gunilla Klingberg, A Sign in Space Publicerad i Konstkritik

Klingberg suddar ut gränser på Malmö Konsthall

Gunilla Klingberg, A Sign in Space
Malmö Konsthall, pågår till den 19 oktober

Utställningen A Sign in Space, av konstnären Gunilla Klingberg, har precis öppnat på Malmö Konsthall. Gunilla Klingbergs verk är luftiga och ...

Konst: Avesta Art Processen, grupputställning på Verket, Avesta Publicerad i Konstkritik

Ett lyckat möte mellan samtidskonst och industrihistoria

Avesta Art Processen, grupputställning på Verket, Avesta
Pågår till den 7 september  Avesta Art är också en del av Dalarna Art Trail

Årets Avesta Art som huserar på Verket i Avesta har dagligen öppet i ...