Jag, Rödluvan och porren - Tidningen Kulturen

Samhälle
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 Annakarin SvedbergEn gång var jag Rödluvan och dansade med vargar. Detta skedde någon gång på 60-talet.

Som ung debutant hade jag gjort en viss sensation i den litterära världen med en liten bok: ”Vårvinterdagbok.” Den ansågs öppenhjärtlig och ovanligt fri från tidens hämningar, men också språkligt begåvad. Jag blev berömd över en natt och slogs upp stort på DNs kultursida.

Att vara sexuellt medveten är inte samma sak som att vara sexuellt tillgänglig. Tvärtom. På den tiden var det knepigt att vara kvinna och, åtminstone relativt, medveten om de egna begären. Sex före äktenskapet var nära nog otänkbart, och kunde möjligen accepteras om paren var förlovade. Till och med detta ansågs radikalt. Längtan fanns, dock.

Min bok beskriver väntan på en tilltänkt älskare. Under tiden iakttar jag hur naturen ter sig några marsdagar i skärgården.

Detta var den svarta pedagogikens tid. Min borgerliga miljö fick sina slängar i debut- boken, och anständigt folk upprördes.

Vårvinterdagboken uppföljdes med vissa försök att komma den svarta pedagogiken på spåren i ”Vingklippta”,där jag bla skildrar den småborgerliga tillvarons fallgropar, och jag ansågs etablerad. Återigen slogs jag upp stort på DNs kultursida.

Trots min kulturella status, kunde det ibland bli svårt med slantarna, ett dilemma jag delade med inte så få inom den s.k. kultureliten. Jag var kanske berömd, men inte rik. Själva statusen går inte att äta. När jag därför tillfrågades om jag ville medverka i en antologi med ett slags finare ”kulturell” porr, tackade jag ja. Arvodet avgjorde. För en gångs skull handlade det om rejäla förskott och royalties. Som betalade såväl mat som hyra.

Boken - ”Kärlek 1” - kom ut på Forsbergs förlag i Malmö, redaktör var författaren Bengt Anderberg. Hans eget bidrag till antologin hette för övrigt ”När det gick för kyrkohedern.”

Jag skrev en ganska kort och liten nätt historia om Rödluvans erotiska äventyr i skogen.

Redaktören fann den ”för snäll” och uppmanade mig att ”safta på”. Det som slutligen kom i tryck blev en text mer på andras villkor än mina egna.
Sex och våld säljer. De s.k. kärleksböckerna blev succé, dock ej hos våra kolleger inom kulturen. Den tidens feminister – ”kvinnosakskvinnorna” föreföll inte heller förtjusta.

Sex handlar om tillvarons fundament

”Rätten till våra kroppar, rätten till vår sexualitet”. Så löd ett feministiskt slagord på 70-talet, och påvisade kvinnors egna önskemål och begär. Våra kroppar var inte till för männens lust. Vi hade en egen lust. Vi hade egna ”ja” och egna ”nej”. Båda förtjänade att respekteras. Vi hävdade, med andra ord, rätten till våra egna liv. Detta var alltså på 60-70-80-talen.

Mormor på ashramet i Himalaya

Böcker som nämns i artikelnÅr 2013, i mars, hände det sig att jag fick ett mejl. Avsändare Mix förlag, (ett bonnierförlag) som nu fått för sig att det skulle vara en bra idé att ge ut Rödluvan som e-bok. Jag befann mig då i norra Indien, på ett ashram bland bergen i Uttarkhand.

Åren hade gått, och värderingarna förskjutits. Min egen erfarenhet hade sökt andra spår och perspektiv än Rödluvans. Meditation enligt olika buddhistiska traditioner hade länge varit ett med min vardag, och jag hade tillbragt långa perioder i Himalaya, New Delhi, på Sri Lanka och Thailand. Alltid i buddhistiska miljöer av olika tradition. Jag hade skrivit böcker om mötet med buddhismen och erfarenheterna i asiatiska miljöer, bl.a. ”Kärlek är det innersta av hjärtat” och ”Sagor vid kanten av ingenting”, båda på Zindermans förlag.

Bland annat kunde jag konstatera, hur buddhistiska munkar kan vara totalt frispråkiga och nämna saker vid dess rätta namn. Celibat är inte detsamma som pryderi. Tvärtom.

Celibatet förutsätter en realistisk hållning till fortplantningens villkor och förutsättningar – alltså sex. Inte minst till själva begäret. Rätt förstått blir begäret den tröskel som leder vidare i meditation och yoga. Detta helt oavsett tex sexuell läggning eller andra personliga omständigheter.

Nåja. Där, i Uttarkhand 2000 meter öh, omgiven av blommande rhododendronskogar och med Himalayas snöklädda toppar som spektakulär bakgrund, i en miljö som förutsätter frihet från alkohol, doger och sex, nåddes jag alltså av Rödluvan genom tid och rum. Nu var jag ju, dessutom, mormor. Detta kan ges en filosofisk knorr och ett speciellt perspektiv.

Jag tvekade och tackade, slutligen, ja till erbjudandet. Inte minst för att det kunde leda till en intressant debatt. I dag är inte igår, och skildringar av sex kan ibland tyckas stå som spön i backen i olika litterära sammanhang.

Den gamla Rödluvan finns att hämta hos Mix förlag från och med bokmässan 2013. (26e sep).Numera försedd med mormors efterord. Det är inte slantarna som lockar denna gång, men perspektivet.

 Det var en gång . . . .

Novell med efterord finns för nedladdning (mot betalning) på följande adress

https://dito.se/e-bok/9789186845926/vargen-och-rödluvan-erotisk-novell

Där finns även ett gratis provexemplar. Här hittar ni dessutom min bok ”Andlighet och kärlek”, som kom 2011, också för nedladdning som e-bok mot betalning. Boken skildrar mitt möte med buddhismen och erfarenheter av olika buddhistiska traditioner och miljöer i Asien. Kanske kan vara intressant att läsa som jämförelse.

Annakarin Svedberg

 ps

Här en länk till min artikel om Queer tango och tantrisk buddhism

http://www.tidningenkulturen.se/artiklar/ess-mainmenu-57/religion-mainmenu-133/8672-queer-tango-och-tantrisk-buddhism

Jag reflekterar kring sambandet mellan buddhism, dans och sexualitet. Livet har, förvisso, en mångfald aspekter.

 

 

 

 

 

 

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen